Brunst, parning, dräktighet
Mina tre honor började gå med hanen 6/3, Jag har inte sett varken Ninni eller Daga bli jagade och juckade men däremot Isa. Första gången var 9/3 och exakt 16 dagar senare (hon kurrade och red på Ninni en gång den dagen) den 24/3 blev hon det för andra gången. Nu har det gått 17 dagar till idag och Isa blir återigen jagad och juckad av hanen….
Nu undrar jag om följande: Om en hona blir jagad och juckad på flera gången vet man då med säkerhet att hon INTE har blivit dräktig någon av de tidigare gångerna?

Ja det skulle jag säga, särskilt när det är med så regelbundna intervall. Men du kan ju lätt kontrollera det genom att titta på hennes kön. Om hinnan som normalt stet täcker för könsöppningen istället är uppsprucken, om hon är röd och lite kladdig "där nere" så brunstar hon och har alltså inte blivit dräktig vid de tidigare parningarna.
Jag ska kolla nogare. Vägning imorgon på veckan 5. 

Jag skulle också tro att hon inte är dräktig om hon låter hanen rida henne. Är honan redan dräktig så beter hon sig som om hon inte är brunstig hela tiden.
Det är lite lustigt tycker jag för Isa visar när hon brunstar, förra gången (24/3) kurrade hon och försökte rida på Ninni. Medan varken Daga eller Ninni visar när dem brunstar och hanen verkar inte alls intresserad av dem, inte ens i början vad jag kunde se.
Ev fick ju Ninni missfall förra lördagen isf tidigast i v4 så jag tog ju bort henne från hanen.
Nu tänker jag så här att även om ingen av de tre tänkta honorna(Ninni har ju redan räknats bort) inte är dräktiga så tar jag bort dem från hanen ändå på vecka 6. Det finns säkert någon orsak att de inte blir dräktiga isf och då tänker jag inte tvinga dem mer än jag redan gjort.

En hona brukar aldrig låta hanen jucka på henne om hon inte brunstar.
Är du säker på att hanen är fertil? Att "missa" två brunster låter lite oroväckande.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#5 Nä det var väl det jag tänkte. *hmmm*
#6 Ja, enligt ägaren så har hon en hona just nu som är dräktig med samma hane så han borde ju vara fertil.
Däremot så verkar Daga svår att få dräktig(som sin mamma) För hon gick ju med en annan hane i 5 veckor utan att bli dräktig och nu har hon gått med hane igen i 5 veckor(imorgon) och jag har inte sett några tydliga tecken på varken parning eller dräktighet än.
#6 Han är fertil. Han har en kull tidigare efter sig och jag har en hona som ska ha vilken dag som helst som har gått med den hannen, så pappa kan han bli.
#7 konstigt att ingen blivit dräktig än, men det kan ju vara att dom är sterila och inte kan bli dräktiga.
#8 Ja jag har väl kanske oturen att ha två honor som inte kan bli dräktiga då kanske, Förutom Ninni för hon kan ju.