Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 884 ggr
queenlinnea
0

Han är ett nervvrak!

Dexter verkar ha nerverna på utsidan. Tar jag upp honom och sitter med honom, pratar lungt och klappar honom så vibrerar han som en mobil ungefär, och om jag inte minns fel så är det tecken på att dom är stressade? Dessutom slår hans puls dubbla volter.

Jag undrar om dem är sådana när dem är små, eller om han helt enkelt är sådan, lite smått nervös. Känns dock lite obehagligt att han aldrig kan slappna av och lita på mig. Men det kanske kommer med tiden?!

/Linnea

Moa-16
0

Du har väl inte haft honom så länge? Alla marsvin har ju sina små personlighter. Men självklart, om du tar upp honom dagligen. Ger mat i handen. Lär han sig med tiden lita på dig. Du kan ha honom under en handduk, då känner han sig säkert lite tryggare. Tålamod!

[Strawberi]
0

Det tar tid Linnea. Odelia är ju fortf. stel med mig. Det är ju verkligen omständigt att flytta sådär fort. Men du måste ha tålamod, lägg dig och vila med han mycker mata ur händerna så han litar på dig. Det är så jag fått gjort med alla marsvinen (utom sophie men hanna har ju så bra hand om marsvin så man slår i taket!). Lycka till..

queenlinnea
0

#1 Nej, det är sant. Men vad bra. Då kämpar vi vidare. Thanks!

#2 Han har börjat att äta ur handen och det känns bra. Men då kör jag på i vanlig ordning, kanske lite oftare till och med! Tack.

FeliciaS
0

Det är inte konstigt om han är nervös och orolig när du haft honom så kort tid - massa nya dofter och intryck. Dessutom är han inte särskilt gammal, marsvin som hunnit bli ett par månader innan de flyttar från sitt första hem brukar ofta vara stabilare i psyket och lugnare. Han kommer lugna sig med tiden :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

queenlinnea
0

#4 Tack, det låter jätte bra :) Men en sak till.

Både Neou och Dexter själv blir helt till sig när man tar upp bara en av dem och tjuter efter varandra, och det kan man ju förstå. Men tar jag upp bägge två på t.ex. golvet eller i sängen så ryker dom ihop, och på sätt å vis kan man förstå det också för Dexter är väldigt kaxig mot Neou som förösker försvara sin rang. Men beror det bara på just rangen? Har liksom ingen koll på när dom gör upp, det blir dock lugnare för varje dag med enstaka gruff, men när dom kommer ner på golvet på neutral yta så blir det ett hiskeligt liv.. Jag har lärt mig dethär med tålamod, men jag måste få fråga och bli säkrare på min sak.

[Strawberi]
0

#5 - is i magen is is och åter is, de har jag lärt mig. Vissa marsvin tar de en tid för att bli lugna och så. Odelia och kitty börjar varva ner nu och komma bättre överens..

queenlinnea
0

#6 Jag måste sluta med mina hönsmamma-grejer tycker jag det låter som innan alla här inne börjar idiotförklara mig :P Mer is och mer tålamod. Tack.

[Strawberi]
0

#7 - ahahha du är bra hönsmamma. Men man måste isa ned sig lite ibland lea *skrattar* Cool

queenlinnea
0

#8 Får gå och ställa mig framför kylen ett tag och coola ner mig lite kanske, haha Tungan ute Lägga lite isbitar i håret och i tröjan också när jag ändå är i farten!

[Strawberi]
0

#9 - det låter bra! :P