Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1186 ggr
Lusthan
0

Udo får åka till veterinären

Udo flyttade ju hem till mig här i Söndags. Efter kastreringen så fick han en böld och äter nu antibiotika morgon och kväll. Nu tycker jag knölen har blivit större och dessutom är den varmare än innan. Jag vet inte om han mår dåligt utav det men jag tycker att han verkar lite mer slö än han var för några dagar sen så jag ringde den veterinär jag brukar gå till med mina katter om det är något och jag fick en tid tills imorgon. Så imorgon ska Udo till veterinären igen och den här gången kanske de skär upp bölden.

Hur känsliga är marsvin för nå sånt? Jag hade tänkt tvätta han idag då han fått en del antibiotika i pälsen, ska jag avvakta tills han kommer hem istället?

Jag känner mig lite rådvill faktiskt och orolig för han. Jag tycker att han är ett litet charmtroll och även om han inte bott här länge så tycker jag om han.

[Tisslibiie]
0

Usch vad tråkigt! Rynkar på näsan Kommer de söva honom? För det är ju alltid en risk för de små grisarna…

Lusthan
0

Det verkar inte som att de kommer söva han men droga han gör de om han behöver skäras i… Känns ju lite läskigt det med. Han kan ju inte ha kvar bölden i alla fall och veterinären ville inte att den skulle spricka av sig självt.

[Tisslibiie]
0

Nej usch förstår att det känns jobbigt! Rynkar på näsan

Lusthan
0

Ja det är lite trist faktiskt. Även om han inte bott här mer än en vecka så är man ju fäst vid han. Jag tror väl att det ska gå bra och det var ju skönt att vi fick en tid innan helgen.

Kan man tvätta marsvin i Lactacyd? Jag har inget bra schampoo hemma och såg att många använde vanliga schampoon. Då tänkte jag att Lactacyd kanske är bra. Tror jag ska försöka göra han ren ikväll sen så att han inte är så smutsig när vi åker. Just nu så är han ju skitig av antibiotikan och lite halvknepig i pälsen. Han är ju långhårig så han blir lätt blöt av kiss har jag märkt..

Lyan
0

Usch, stackars liten :-( Min vet. sa att den satt för djupt för att tömmas men om den har ju förhoppningsvis börjat mogna nu eftersom den är varmare.

De kommer troligtvis att söva honom, ev. lokalbedöva men det brukar de inte vara så glada för iom risken för sprattel.

Lactacyd borde gå bra att bada honom i.

Lycka till!

Lusthan
0

:) Jag tror nog det blir bra. Jag trodde ett tag att han kanske var lite slö. Antagligen så har han anpassat sig efter Edna och Agdas dygnsrytm, de brukar komma igång vid den här tiden ungefär och jo det har han också gjort även idag.

Jag talar om hur det går sen imorgon när vi kommer hem. Hoppas de kan tömma den och att det inte blir nå mer problem.

Sen ska han få ett bad ikväll. :)

Tack. :)

Aristarcos
0

har du gul såpa att använda lite i vattnet ? Har för mig att det är antiseptiskt..

FeliciaS
0

Var har han bölden?

Jag har två flickor här hemma som fick varsinn böld förra sommaren. Fick tips härifrån om att sätta in antibiotika (Bactrim använde jag) och vänta med att tömma den tills bölden var mogen, vilket vi gjorde. Vi var hos veterinären (välkänd klinik) i samma veva med en annan liten gris, och de sa att de var tvugna att söva och ta reda på vad det var för knöl innan de gjorde något. Jag var övertygad om varböld, så jag kontaktade sedan en liten privat veterinär som skar upp ett litet jag på bölden (utan bedövning) och tömde allt var. Det gick jättebra, marsvinen pep till lite men inget mer än så. När bölden var tömd smörjdes det på bakteriedödande salva, grisarna åt med detsamma, och jag fortsatte med antibiotikan i ett par dagar. Det läkte otroligt fint på båda två, trots att den ena bölden var på ett riktigt dumt ställe (hakpåsen) så det kom en del smuts. Kan också tillägga att jag rengjorde med väteperioxid flera gånger/dag tills det såg ut att läka fint, då ville jag inte vara där och pilla när det väl läkte. Jag skulle absolut inte vilja söva bara för att tömma en böld, det känns väldigt riskfyllt när det inte är ett måste.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lusthan
0

Nu har vi varit hos veterinären som har sövt ner Udo och tömt hans böld som var stor som en pingisboll. Hon sa att prognosen ser lite halvkass ut då sådana här bölder oftast kommer tillbaka tydligen. Vi gjorde dock ett försök och får se vad som händer. Nu håller vi tummarna för att bölden inte kommer tillbaka bara. Han sover fortfarande. Såret ska vara öppet i några dagar så att jag kan göra rent det minst två gånger om dagen och helst tre gånger.

Veterinären sa att hos de så sätts antibiotika in med en gång efter en kastrering eftersom detta är ett ganska vanligt problem.

Har vi tur så löser det sig nu. Jag har fått antibiotika som jag ska börja med. Nu väntar jag bara på att han ska vakna. Jag vet inte hur lång tid det ska ta, han fick en vaknaspruta vid halv tre ungefär.

Det känns lite trist eftersom jag fäst mig vid han även om jag inte haft han så länge. Edna och Agda är jätteförtjusta i han också och det har fungerat så bra. De har mått bra av att ha en lite större flock har jag märkt så det känns inte så kul om han inte kommer finns kvar hos oss…

[Tisslibiie]
0

#9 Okej hoppas att han vaknar och börjar äta snart!^^ Vi håller tummar och tassar här hemma för att bölden läker fint och aldrig kommer tillbaka!<3

Lusthan
0

Jodå han är lite halvvaken nu. Sitter i transportburen och stirrar på höet som ligger där inne. Han ligger under lite papper för att hålla värmen.

Jag hoppas också han blir bra. Jag håller tummarna. :)

FrippeKurre
0

Hur mår han nu?:)