Allmänt prat om marsvin.
Tänkte jag kunde skapa en tråd om allmänt prat om marsvin.
:D
Jag har precis köpt Persilja till mina marsvin och dom glupsa upp de på momangen. Finns det något mer gott man kan ge marsvin?
ex, Bär? Svamp? all sallad?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Det absolut godaste mina marsvin vet (alla marsvin tror jag tycker så) är vårfärskt gräs och maskrosblad. Hittade lite igår men det räckte inte till alla så idag ska jag ut med en påse och samla längs söderväggarna. Alla ska få det måste va rättvist!
#1 Åh, här är det bara gegga nästintill. Tänkte försöka mig på att så eget!
Mina får massa äppelkvistar nu när vi beskär träden… de är helt tokiga i dem!
#1 Bär kan man ju ge, men det finns ju giftiga också. Svamp skulle jag aldrig ge marsvin, har aldrig hört om någon som testat, kan ju vara jättefarligt för dem.
#3 Vi har ett äppelträd på gården, man kanske skulle sno? ^^
Mina grisar älskar äppelkvistar, men då vårat äppelträd har fått monilia får dom nöja sig med andra kvistar som jag hittar:)
Var nyss ute och plockade yttepytte små maskrosblad. Alla 23 grisar fick 1-2 var. Lite lagom för att börja vänja magarna vid utegrönt.
Har även sått havregräs inne. Det är det godaste som finns. Använder som muta vid kloklipp och oro. De blir så lugna och harmoniska och glömmer bort vad som är i görningen.
Gräs och maskrosblad, nu är matte mycket populär.
Tänk att de fattade! Jag tog fram gräsplockarpåsen och de blev som tokiga! Den har jag inte rört sen i november men de kände igen prasslet och förstod att jag skulle plocka gräs! Jag är imponerad. Mycke lyckades jag inte få ihop men lite maskrosblad och några korta stån gräs blev det. Total succé! Poppy försökte hoppa ner i påsen den rackarn när jag skulle mata dem och Alecto hummade och mumlade njutljud. Sen blev det lite gräl här och var om den snåla givan men det var det värt!
Nu har jag en del att leva upp till är jag rädd, tror inte jag vågar komma hem tomhänt på ett halvår framöver…
Jag hittade lite äppelkvistar. Det gillas! Här ifrån datastolen låter det som om dom håller på att dra i sig hela buren, men jag hoppas innerligt på att det bara är äppelkvistarna dom är ute efter :P
#8 Mina grisar försöker alltid dra med sig en hel lång pinne var, de vill inte dela med sig;)
Åh, har det börjat bli gräsplockartider? Kanske borde jag gå till ängen och ta en titt sen jag med. :-) Det är alltid roligt att ge grisarna gräs, de blir så lyckliga!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Här ligger snön kvar på de flesta ställen och där det är bar mark syns bara torra döda gamla plantor, tror inte att det skulle uppskattas av grisarna. 
Får ta mig ner till er sydboende och sno lite av er. 
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#9 När jag kollade så såg det inte mer söndergnagt ut än vanligt som tur är, haha :P
Pappa hittade faktiskt lite maskrosblad idag och gav det till grisarna. Jag kan inte vänta tills dom får rensa gräsmattan i sommar alltså! ;)
Här går det inte att plocka gräs än, det är typ brunt XD Så mina grisar får vänta ett tag till =)
När man köper persilja, är det bäst att köpa i kruka då? Det borde väll hålla längre i alla fall? :)
Den här tiden finns det inget gräs på de vanliga ställena. Man får leta längs söderväggar, vid varmluftsutblås och vid avloppstrummor. Jag plockar massor av gräs från april till november och har lärt mig var i min omgivning man kan hitta marsvinsmat vid olika tider. Det jag plockade igår hittade jag längs väggen på det jättestora höghuset på andra sidan vägen. Där finns inget kvar nu, slutplockat. Idag ska jag gå till området bakom skogen där finns flera hus med söderväggar som möter gräs… Det är en hel vetenskap och en massa arbete men jag har iallafall förmågan att strunta i vad folk tycker om att en fullvuxen kvinna kryper runt och plockar gräs… Allt för mina djur!

Idag fixade jag lite gräs åt grisarna, det är faktiskt mest mossa på våran tomt faktiskt. Luukas första gräs, tror jag :) Det var mums tyckte dom ^^
Idag testade jag att hämta blåbärsris. Inte jätteuppskattat men endel gick iaf ner:P

Här har vi ungefär en meter med snö kvar, så det dröjer nog några veckor till.
#18 Samma här ;S Visst föder du upp marsvin?
Ja gräset syns här ute, men allt är grått o tråkigt, de vill jag inte ge grisarna..Men snart grönskar de och då ni! Kärsbärs kvistar kan man ge de? Äppelkvistar finns de inte i närheten :(
Hämtade masgrosblad till dom, de blev helt galna! Frippe ramlade baklänges när han sträckte sig efter det gräset:)
#20 Jag har hört att körsbärs kvistar kan vara giftigt, men det kanske bara är jag? Vet inte om det stämmer, så tro inte för mkt på mig;)
Okej, ne men jag ger inte de försäkerhetskull! Jag får leta upp ett saftigt äppelträd, kanske palla några kvistar *Fniss*

Kan man ge dom ormbunkar?
Jag har inga ormbunkar nu men jag ser att det är många påväg upp i närheten.
#23 Nej, ormbunkar är giftiga.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#23 det har jag också hört, att ormbunkar ska vara giftiga.