Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 729 ggr
Schabba
0

Påverkar ringorm dräktigheten/ungarna?

Var och hälsade på min moster idag som ska få marsvinsungar. Dock har marsvinen drabbats av (troligen) Ringorm. Dom har antagligen blivit smittade på någon utställning eftersom hon brukar åka på en del eller av ett marsvin som hon nyss köpte av en annan uppfödare.

Bara undrar om Ringorm har någon effekt på dräktigheten eller på ungarna när dom kommit ut? Hon säger att hon ska vänta med behandlingen eftersom honan ska föda i princip när som helst och hon vill inte stressa honan i onödan. Kan inte behandlingen påverka ungarna också?

Nyfiken och orolig eftersom jag kommer köpa en av ungarna (om det är någon hona) :)

FeliciaS
0

Eftersom allmäntillståndet påverkas negativt av Ringorm (beroende på hur långt det går innan behandling) tror jag absolut att det påverkar honan, men jag tror det är svårt att säga på vilket sätt eller hur allvarligt. Är det den dräktiga honan som har symptom? Allra värst tror jag ändå behandlingen är, läste att dräktiga katter oftast får missfall av den behandling Ringorm kräver. Om hon är såpass långt gången tycker jag behandlingen ska vänta tills bebisarna kommit och då får även de behandlas. Veterinären borde veta hur de ska behandlas till skillnad från de vuxna. Lycka till!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Maijah]
0

Det påverkar nog inte ungarna speciellt, men de lär nog vänta med behandlig tills ungarna fötts då t.ex ett medel *Itrafungol* mot Ringorm kan ge fosterskador. Det ges via munnen, sen finns det bad också men det skulle nog bara stressa henne nu. Som sagt, bäst att vänta….