kliar i tänderna+ foder och några andras frågor:)
jag har en fråga om mina marsvins ungar, de har helt plötsligt börjat gnaga i kanten av huset lite då och då, varför gör de så? är de hungriga?
kan det klia i deras tänder? eller är de uttråkade?
annars verkar de må bra, de har börjat äta och de har alla tre ökat i vikt speciellt hanen han väger nu 100 gram:)
förresten hur snart blir ungarna könsmogna? så inte hanen hinner göra någon annat marsvin dräktig?
jag upptäckte att den pelletsen som jag har gett till marsvinet är ett foder för både marsvin och kaniner.. de var de på djuraffären som sa att de skulle ha det fast de sa det ju inte rakt ut att det är gjort för både marsvin och kaniner det upptcäkte jag när jag frågade om de fanns atrt köpa i någon större förpackning än lösvikt.. detta är väl inte så bra för marsvin?
i alla fall så har jag slutat att de gem detta och gett dem grönsaker hö och lite havregryn istället är det okej?
tacksam för svar
mvh helen
p.s jag har döpt ungarna till thea bella och simba:)
Marsvinsungar ska käka på det mesta, fast det gör många av mina vuxna också ;) Det är inte för att de är hungriga i vart fall, inte om det finns mat i buren.
När hanen är runt 4 veckor gammal är det dags att flytta ut honom, det beror lite på hur han uppför sig. Om han inte kurrar eller uppvaktar honorna kan du ha kvar honom något längre.
Jag vet inte vad det är för pellets men förmodligen är det inget jättebra så jag skulle inte ge det. Ge du hö, grönsaker och havregryn - det funkar bra :)
Hanna
Mina marsvin gnager överallt när dom vill att jag ska ge dom mat:P Men kan det inte vara att dom vill vässa tänderna? Jag brukar lägga in pinnar när dom gnager för mkt;) Dom väcker mig på nätterna hela tiden så jag måste mata dom dygnet runt… Är det nått annat jag ska göra?:)
hehe okej det kanske är så att de tycker det är roligt att gnaga helt enkelt för mat finns det.:). de verkar som att alla 5 gillar havregryn de äter som bara den även de små:) speciellt simba han står mitt i skålen ser lite roligt ut:) då fortsätter jag och ger dem havre tillsammans med hö och grönsaker:)
sen verkar den vita thea tycka det är kul att nibbla lite grann på mina fingar när man har henne uppe precis som att hon smakar lite grann för att se vad det är för något..:)
en annan fråga till alla som har små ungar eller som har haft små ungar, hur gör ni när ni ska ta upp dem, tar ni upp dem en i taget eller allihopa på en gång, utan eller tillsammans med mamman?
jag har några gnagarpinnar som jag har lagt i som jag köpte på djuraffären..men dessa ratar marsvinen totalt de tycker inte om dem..ska gå runt i området där jag bor o se om någon har något frukt träd någonstans och fråga ifall jag kan få några grenar de kanke är godare färska än torkade..dock är det bara massa hyreshus här på västra frölunda så tyvärr blir de nog inte lätt att få tag i grenar..
är inte marsvin aktiva när det blir mörkt?
Då du ska väga ungarna eller pyssla med dem på annat sätt än kel bör det vara smidigast att ta upp dem en och en. Vill du låta dem springa på golvet eller gosa lite med dem kan du mycket väl ta upp dem 2 och 2 eller kanske allihopa. Speciellt ungar kan känna sig osäkra i denna nya värd och blir både lugnare och mer framåt av att känna närhet från ett annat marsvin.
Mina marsvin är aktiva nästan dygnet runt! Det är individuellt när de väljer att sova eller vara aktiva.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#0 Jag skulle inte lita på lösviktsfoder där det inte finns någon innehållsförteckning. Pellets i förpackning känns säkrare. Fodret hade inget särskilt namn heller? Jag tror nog inte att det är något vidare.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#0 över lådan med pelletsen i lösvikt stod det marsvins pellets på en lapp men på 10 kgs förpackningen så stod det helt enkelt kanin och marsvins pellets och så var det en bild på ett marsvin och en kanin.. kommer inte ihåg märket tyvärr men det ska jag aldrig mer köpa igen..
men om man nu vill ge lite pellets vad är det för märke man ska använda då? och vart köper man detta?
# 4 jo jag har märkt att mina är mest aktiva på eftermidddagen och kvällen och natten:) ibland är det ett väldans liv kl 4 på morgonen:)
Oxbow anses vara den bästa pelltessorten att ge sina marsvin och den är även helt anpassad efter marsvin.
Oxbow finns att köpa hos vissa veterinärer och även på internet hos bland annat Husdjursbutiken.
Här kan du läsa mer om Oxbow!
En annan populär och lite billigare pellets sort är Lottie pellets som finns hos t ex Granngården. Jag ger Lottie till mina marsvin och de är mycket uppskattade.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#6 Om du vill ge pellets bör du ge Oxbow Cavy Performance, som enklast och billigast köps från Husdjursbutiken :) De ska inte ha så mycket utav den pelletsen, ca 3 msk/dag är lagom för bebisarna och mamman. Blanda gärna ut den med havre och kornkross så blir det ett komplett kraftfoder.
De är som mest aktiva i gryningen och skymningen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#6 Det kan ha varit Bello, den pelletsen säljs i lösvikt på Arken zoo. Jag har tittat på innehållsförteckningen och tycker att den är helt okej, skulle hellre ge marsvinen Bello än Lottie faktiskt (Lottie rekomenderas ofta här efter Oxbow). Jag ger mina marsvin Bello blandat med Oxbow och havregryn för tillfället.