Blodbad från tass?!
Gjorde pedikyr på damerna idag och hittade en rejäl förhårdnad under Snorkfrökens ena baktass. Pillade och filade en stund och fick bort lite torra bitar. Hon verkade knappt märka att jag höll på men rätt som det var hittade jag ett litet sår mitt i allt. Tvättade rent, smorde in och satte på ett litet bandage.
Ikväll skulle vi klippa klor på alla må, jag drog av bandaget (försiiktigt såklart) och det började bokstavligt talat forsa blod!
Jag är inte känslig av mig, det var inget försiktigt droppande utan det rann blod från såret i tassen och på bara ett par sekunder var det en pöl. Slet år mig bomullsrondeller och självhäftande linda och band om hårt. När jag lade tryck på så slutade det blöda men så fort jag släppte efter började det rinna som sjutton.
Nu sitter damen med bandage om tassen och tycks inte märka av att hon blodat alls. Är pigg och glad och går som vanligt.
Min fråga är nu, VAD hände? Hur mycket kan marsvin blöda egentligen och bör jag oroa mig?
Håller koll på henne ikväll men låter bandaget sitta kvar tills imorgon för att vara på den säkra sidan.
Huh, vad läskigt *rysa*
Men jag förstår inte varför du satte på bandage, då kan ju inte såret luftas och läka ordentligt. Men i alla fall, det kanske kan vara så att bandaget torkat fast i såret så att det revs upp när du tog bort det?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nope, bandaget satt inte fast alls. Dock verkade det som om det gav lite tryck och när det försvann satte det fart å blöda. Bandaget satte jag på några timmar frö att salvan skulle hinna gå in i tassen och inte kletas in med spån.
Nu har hon dock bandage för att blodet skall sluta!
Usch läskigt!>_< Hoppas att Snorkfröken blir bättre snart.<3
Ingena som varit med om liknande?
Tog bort bandaget nu på morgonen och såret blöder fortfarande fast inte lika kraftigt. Lade på ett nytt bandage och skall såklart ringa och rådfråga min veterinär. Dock hade dt ej blodat igenom hela bandaget utan endast en del så det har inte runnit under natten.
Vincent slet av en klo i lördags och det blödde massor, så blöda kan dom allt… Jag fick stopp på det med hjälp av potatismjöl och en handduk. Visserligen tror jag att blodet som kommer ut i tån/pulpan är något mer begränsat än det som går rakt ut i tassen. Det är ingen som helst fara med Vincent nu, pigg och glad men kanske lite öm i tån.
Men jag vet faktiskt ingenting om sånt här med sår känner jag… Hoppas att det slutar blöda snart.
Hanna