Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2512 ggr
Kristall
0

Svullna framtassar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klippte Tickans klor nyss, och märkte att hennes framtassar var ganska svullna. På den ena fanns det en förhårdnad, klippte och filade bort det som gick men det finns ännu lite kvar. En del av förhårdnaden hade bildat ett veck i huden och jag vet inte hur jag ska få bort det utan att skada hennes tass. :( Fann också ett litet sår.

Hur ska jag behandla tassen på bästa sätt? Ska jag smörja med någon salva? Ska jag göra något åt såret?

Gissar att tassarna har blivit såhär pga att hon gick på hårt träpellets i förra hemmet. Numer går hon på ett tjockt lager spån i buren och fleece i hagen.

Bifogar en bild, inte så bra men man ser lite iaf.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Mari
0

Jag tycker de inte ser så svullna ut, ser ut som vanliga marsvinstassar, de brukar vara "bulliga"

Här hittar du en bra artikel om hur man sköter marsvinens tassar och klor

Lycka till med din gris

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kristall
0

#1: Hm… mitt andra marsvins tassar ser inte ut så. Man ser kanske inte så bra på bilden men jag tycker att de är ganska svullna. Obestämd Vänstra tassen var lite "tjockare" men jag lyckades inte få en bild på den. Men kanske jag överreagerar bara. Oskyldig

Har läst artikeln men är ännu lite osäker på hur jag bör göra… angående såret t.ex., ska jag lägga på någon antiseptisk salva eller ska jag bara låta det vara?

Mari
0

Jag är inte bra med sår alls men jag tycker att du ska hålla det rent och öppet, jag är inte så förtjust i att man kladdar på salva i sår utan det brukar läka snabbt bara det är öppet och rent.

Svullnaden kan ju ha orsakats pga såret så om bara såret läker ihop så går nog svullnaden ner.
Hur är benet? Är det också svullet eller är det bara sjävla tassen?

Jag har ett marsvin vars ena framtass ser svullet ut eftersom ena trampdynan är lite större än den andra kanske är lika för ditt marsvin?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Kristall
0

#3: Ok, jag ska hålla koll på såret och se till att det hålls rent.

Benet är inte alls svullet. Jämförde nu med Gretas tassar lite noggrannare och märkte att de inte är så olika Tickans tassar ändå.. Skäms

Tack för hjälpen iaf. :)

Ska ta och köpa helosan eller något liknande att smörja in tassarna med så att de hålls mjuka i fortsättningen.

Abico
0

Som sagts är det säkert ingen fara, det ser helt okej ut på bilden :)

Hanna