Landskrona, stämman, 10/4
Vilka härifrån ska till Landskronautställningen i april? Vad ska ni ställa ut, i vilka klasser?
Sista anmälningsdag, 15/3
Hanna
Jag är sugen på att åka ner men har inte helt bestämt mig ännu…
Hanna
Kanske ska dit och bara titta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag kan absolut inte bestämma mig!
Jag har ett gäng som jag vill ha med mig men sedan kommer jag på någon annan som jag också vill ha med mig.
Men de som är aktuella just nu är:
Mys (såklart!) i pet
Betty i klippt och pet, hon fattas ett silverkort
Lisen i klippt och pet, första gången.
Rema i klippt och pet. Hon har ställts en gång innan som unge men blev riktigt skrämd så om hon följer med är jag beredd att stryka henne om hon visar tecken på för mycket stress.
Sedan blir det jobbigt! Rufsi har endast ett silverkort kvar men brukar inte ha det där lilla extra som domaren vill ha. Honey är lite muskelfattig. Hugo och Lovika har ett silverkort var men är satiner och jag är helnojjig nu för att stressa dem.
Sedan kommer ju hela resten av gänget som ännu inte varit med och som också borde få chansen att visa upp sig *frustrerad!*
#3 Om jag kan den dagen, kan jag åka med dig till Landskrona då?
Har ingen marsvin att ställa :/ Är ändå inte medlem så.
Japp, det är planen i alla fall. Har dock troligen bara ett enda djur att ställa.

Jag skall dit ställer troligen Hedvig, Ull Vides mamse som jag adopterat då uppfödaren fått allt svårare astma.
Sen vill jag ställa troligtvis två till, vilka vet jag ej ännu.
Det står mellan Ella Rätt o Slätt i pet, eller Olga en underbar "tan" tecknad varelse som följde med i adoptionen av Hedvig, eller min lille inackordering Tila.
Återstår att se vilka det blir.
Marsvin 4-ever
.
#6 Roligt att se dig här igen! :)
Vad skoj, varför inte ställa både Ella och Olga? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tack FeliciaS. 
Jo det blir nog så att samtliga kommer med av bara farten.
Marsvin 4-ever
.
Jag ska dit med några av mina sötnosar=)
Dock inte bestämt vilka än
Jag åker nog ner, har lite transport som ska ordnas i.o.m. utställningen och sedan vore det kul att vara med på stämman. Ska bara se om jag kan hitta någon att åka med.
Hanna
#4 Klart du kan åka med oss :-)
#6 Välkommen tillbaka :-D
#10 Klart du ska dit :-) Hade vi inte bott i andra änden av världen hade du kunnat åka med oss :-)
Ska bli kul om det är många som kommer! Förra gången var det typ bara jag och Animalchild
#11 Tack :) Men, har en fråga ang. utställning. Måste marsvinet vara reggad för att ställas i pet?
#12 Nej, de behöver inte vara reggade för att ställas i Pet :)
Mvh Felicia
#13 Okej :) Tack för svaret.

jag ska dit med två grisar!
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Någon härifrån som kör från typ. Göteborg eller i närheten och har plats i bilen?
Hanna

Jag ska dit men ännu oklart vilka jag ska ta med mig. vad det ser ut nu så tar jag med mig lodur i ras o pet, Salsa i ost och pet, Oboy i ost o pet, Nellie i Pet.
Jag ska dit igen, var där med mina kompisar förra gången, men denna gången ska jag visa mamma hur underbara marsvin är ;p
Hade bestämt mig för att prova att ha med Rema iallafall, tror ni inte de andra äter upp hennes ena sida :-( Monster, de har en hel bunke att käka på men antagligen smakade balsamet som godis.
#19 Haha otur, djur är makalösa på att hitta på saker i tid och otid alltså :D
Betty går bort :-( Hennes äggstockscystor lever rövare.
Rema är sur på mig, hon tycker jag grejar för mycket så får se om hon klarar att en främmande människa pillar på henne. Hon följer med iallafall och i värsta fall får jag stryka henne.
Lisen har fått en svullnad i ögat :-(
Mys följer med :-D
Funderar lite på Maily faktiskt, hon har aldrig varit med och det hade varit roligt att visa min fina brindlecoronet :-)
Och så har vi sötnöten Honey som har varit anmäld två gånger tidigare men alltid lyckats hitta på något innan vi kommer iväg. Han är sonson till Mys och son till Betty så han borde gå direkt i toppen egentligen :-) Farmor har 5 silverkort och morsan två.
Rufsi vill ha sitt sista silverkort! Men hon har inte det där lilla extra.
Lovika ska med iallafall :-D
#21 Stackars Betty :(
Tycker helt klart att du ska ta med Honey :) Han är så mysig :)
Lovika är med härlig, alla dina marsvin är härliga ;)
Tror förresten att jag kan den dagen:) Kan lämna besked längre fram:D
Nu är anmälan skickad, hade väldigt svårt att bestämma vilka som skulle med denna gången. Men tillslut lyckades jag välja.
Nu hoppas jag bara tågresan gå bra ner. Händer oftast någon när jag åker tåg så är inte riktigt sugen på att sätta mej på tåget.
Måste man vara medlem i SMF för kan komma och titta på utställningen?
Kostar det någon inträde?

Jag har anmält Sweet Dream's Madicken på Junibacken, Sweet Dream's Sir Neon of Love. Sweet Dream's Lovely Honeybear och Sweet Dream's Can't Help Falling In Love, samtliga teddysar i ras (varav två juniorer).
Nej, man måste inte vara medlem och det kostar ingenting för att komma och titta.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag kommer inte att åka ner, det blir för dyrt och krångligt att åka tåg. Däremot ska jag försöka fixa transport åt ett marsvin som ska ner, om någon här åker från Göteborgsområdet och har en plats för ett marsvin så får ni gärna ropa till!
Hanna
#25 Okej vadbra! Tack för svaret! :)
#26 Som om du inte kommer… 
Oj. Snabba vändningar här ;) Jag kommer ner till Landskrona, först efter själva stämman dock. Ska skicka in anmälan imorgon.
Hanna

:-D
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Kan ni hjälpa mig?
Jag kan INTE bestämma mig :-(
Dessa ska med: Mys, Rufsi, Maily, Lovika och Honey.
Sedan ska jag ha en till, men vilken! Jag VILL ha med Betty men det går inte :-( så det får bli halvsyrran Maily istället. Lisen är svullen i sitt öga så hon blir det inte.
Ellen, Kitty, Fiffe, Pruð, Rema eller Wonder?
Ellen är tuggad, Kitty har gått bra innan, Pruð är tuggad och Wonder har små hack i öronen, Rema har en liten svullnad i ett öga hon också
Fast hanar och honor går väl var för sig? I så fall kan Fiffe följa med i vilket fall som helst men vilken av töserna :-S
Vilken tycker ni?
www.lyans-marsvin.se Fiffe finns under hanar och resten under honor
Jag har 180kr till godo också så jag tänkte ta med fler än vad jag brukar, bara för skojs skull
Wonder, Pruð eller Kitty :)
Du kan få ta med en av mina? HAHA ^^
Ok, blev ju väldigt mycket lättare, bara tre kvar… Dumma marsvin! Varför kan de inte vara fula
Varför ska inte du ställa då? Tova hade nog charmat domaren ;-)
Tova har ju fått såren (annars hade hon nog gjort det hehe) plus att jag har aldrig ställt innan XD måste inte man vara medlem i SMF? Det är inte jag :(
Tova har ju fått såren (annars hade hon nog gjort det hehe) plus att jag har aldrig ställt innan XD måste inte man vara medlem i SMF? Det är inte jag :(
Ok, stackars Tova :-( Man behöver inte vara medlem första gången. Du får prova att ställa en av mina, kommer ha en hel bunke med mig :-)
Det håller på att läka :) Smörjer med salva ett par gånger om dagen. :) Ja vill jag gärna testa:D Om du säger vad jag ska göra XD haha ^^ Såg att det var utställning i landskrona i maj igen, kanske ställer då :D
Tog faktiskt med mig 9st! Tänkte att eftersom jag hade till godo så blev det ändå mindre än vanligt :-D
Det blev bara pettisar denna gången: Mys, Rufsi, Kitty, Lovika, Maily, Hugo, Honey, Birk och Fiffe :-P
Jag kommer få springa benen av mig :-O
Jag ska ha med mig husen dit också så ni vet ;-)
#39 Haha okej :=) Så du bryr dej inte om Rema då?:)
Nu är det betalt och anmält här också. Jag har med mig**
SCh GP Starlight's Sweet Miss Blue**, Self De. Golden - ras
*GP Caviecares Vincent*, Rex - ras
och *Mosaiques Ice-Scream*, Self Pe. White, som ska ställas i ras och sedan åka med sin matte hem igen.
Jag kommer först till lunch, efter själva stämman.
Hanna
#40 Nej, hon har också fått en svullet öga
. Dumma spån!
#41 Vad är stämman egentligen?
#41 Haha, du bestämde dig till slut då ;)
Mvh Felicia
#43 Ja, ÄNTLIGEN! Fast jag tog de flesta för säkerhets skull :-P Utom de som tävlar mot varandra, blev lite tjurig när Lilly missade ett silverkort för att hon blev slagen av Betty
#42 - Årsstämman. Bl.a. är där representanter från alla lokalavdelningarna som ska rösta (enligt vad som röstades fram på respektive årsmöte) på motionerna, det är liksom här som det slutliga beslutet tas om t.ex. satinmotionen. Sedan misstänker jag att det tas upp annat som rör SMF, men jag vet inte då jag aldrig varit på stämman.
#43- Japp, jag fick ett för bra erbjudande för att stå över ;) Och Isse ska ju hem så det är skönt att få ihop det såhär smidigt.
Hanna
kommer stämman att hållas efter själva utställningen?
#46 - Stämman hålls samtidigt som petklasserna hålls, under förmiddagen. Rasklasserna startar efter lunch, när stämman är över.
Hanna
aha ok, då bli det kanske inte så sent då. blev lite orolig först då jag åker tåg hem
#45 Ok, kan man rösta då också? Om man inte var på årsmötet menar jag
#49 - Näe, det tror jag inte utan det är ju utsedda representanter från alla lokalavdelningarna som ska rösta bara. De får inte själva välja vad som ska röstas på utan röstar enligt beslutet som togs av medlemmarna i respektive lokalavdelning.
Hanna
Oj vad kul , jag visste inte att de hade sådant i Landskrona,
Vet ni vart i Landskrona? Jag bor ju i Landskrona så de skulle ju vara kul och komma och titta.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Utställningen håll i folketshus
#50 Ok, då vet jag :-)
Nu har jag fått bekräftelsen och som ni ser är det ju ändrat så pet körs liksom ras efter stämman.
Men jösses, 11 senior rexar och 34 senior selfar! Så många rexar var det inte ens på SM *s*
Hanna
Är det någon som åker uppifrån förbi falkenberg och som har en plats i bilen, jag vill jättegärna åka med och ska dessutom ha ett marsvin från en uppfödare som åker till utställningen så jag måste nästan ner,…. när är utställningen slut? Ska på kalas på kvällen med, vid sju tiden….

Jag skulle gärna vilja åka och titta på utställningen då jag ändå bor så pass nära, men min vad och fot tillåter inte det :(
Är det i Landskrona varje år eller?? Kanske finns någon annan utställning här i söder i år?
#56 - SMF Sydväst håller ofta utställning i Landskrona. 15 Maj är nästa gång.
Hanna
Hur går det för er som ska iväg imorgon?
Jag tror att jag är klar nu… Lite mat och sådant att fixa imorgon bara.
Hanna
Lycka till, ni som ska dit! :-) Ska bli roligt att höra om resultaten imorgon.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ska man registrera de marsvin man vill ställa ut? Hur gör man de? är de på smf?
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Lycka till alla :)
#60 Vill man bara ställa ut i PET-klass behöver inte marsvinet vara registrerat. Du kan läsa mer om att ställa ut i PET-klass i artikeln som finns här på MiF eller på SMF's hemsida. :-) Det går också att läsa om att ställa ut i rasklass på SMF's hemsida. Där krävs det att marsvinet är registrerat.
Utställningarna arrangeras av Svenska Marsvinsföreningen.
Nu sitter vi i bilen på väg hem :-)
Jg hade 7st med mig av 9 anmälda, Mys har ju skadat sitt ben och Honey hade fått ett sår på sidan.
Lovika fick 88p och nerdrag för ett litet hack i örat och torra tassar
Fiffe fick 89p och nerdrag för att han var smal, vilket jag visste men jag valde att ställa honom iallafall. han tyckte inte om det :-(
Rufsi fick 89p och avdrag för hon har ett litet hack i örat. Hon fick ett hederspris för utställningens mjukaste tassar :-D
Maily fick 90p och silverkort och kom upp i finalen trots att hon skulle kunna gå upp några gram. Hon blev oplacerad men fick ett hederspris :-D
Birk fick 91p och silverkort och kom på 5:e plats i finalen :-D trots att han har mycket ärr på rumpan.
Kitty fick 89p och silverkort och kom på 6:e plats i finalen :-D
Och lilla Hugo fick 90p och silverkort men fick inte komma upp i finalen :-(
Alla fick nerdrag för att de saknade muskler, troligen pga mitt kassa hö, domaren bara gapade när jag berättade vilken plats de hade och sa att de borde verkligen inte vara muskelfattiga.
Jag fick några hus sålda och även ett par beställningar :-)
Med hem följde också lilla Petunia, en kullsyster till Pruð. Hon är rubinögd lilac och väntar bebisar med en greycoronet <3
Hur har det gått för resten? :)
#63 Grattis! Kul att du fick beställningar på husen!
Mvh Felicia
#64 Tack tack :-D Ja, det var jättekul, de gröna var superpopulära så det får jag göra fler också :-)

Och vad bestämdes på stämman? *nyfiken*
#63 Grattis! :-) Vad fick Maily för hederspris?
#66 Motionen för satinerna gick igenom i alla fall, så mycket vet jag :)
Mvh Felicia
#67 Tack! Vet inte :-S De sa inte det, bara att hon fick ett hederspris. Kanske för sin färg?
#68 Jaså? Oj, vad bra!
Vet du när det kommer att sättas i verket? Börjar det nya beslutet gälla omgående?
#69 Konstigt. :-S
#68 Ja!
Wiii :-D Det trodde jag faktiskt inte
#70 Jag antar att det blir efter hur motionen lyder?
Mvh Felicia
Nu är jag hemma *gäsp* CK på både Tilda och Vincent, sådär kul. Men Mosaiques Ice-Scream blev Svenska Champion och det är ju jättekul, hoppas nu att bebbarna blir lika snygga som farsan (fast gärna med mammas ögonfärg ;))
Sedan avrudade Vincent kalaset med att slita av en klo när vi kom hem här *dunkar huvudet i väggen* Det var inte något som jag behövde just nu, dödstrött, hungrig och dödstrött….
Hanna
#74 Grattis! :) Det var ju väldigt bra resultat!
Hur lyckades(eller misslyckades.. ;-P) Vincent med det? Ingen vidare rolig avslutning.
#74 - Mja, Tilda är ju redan champion och Vincent ska ha sitt sista cert. Så jag kunde tagit åtminstone ett cert på Vincent i stället för CK…
Jadu.. Han är skillad.
Men blöder gör det och nu har han potatismjöl överallt, och ändå blöder det
Jag vill sova.
Hanna
#76 Ajdå, det var surt med Vincents sista cert.
Ta ett glas vatten och en macka, så kanske du kan hålla dig vaken den tiden det tar innan det slutar att blöda. Du verkar vara i desperat behov av lite mer energi, när du pratar med dig själv och allt.
Vincent förblöder nog inte under tiden du ordnar det.
#74 Grattis! Det var bra resultat ändå :)
Haha, typiskt..
Mvh Felicia

Oboy blev bästa Ost och Bis pet 5.
Salsa kom tvåa i ost och 11/15 i sin klass.
Lodur fick 84p i ras och blev 5/5 i pet.
#77 - Jag följde ditt råd och det slutade blöda ;)
#78 - Fast CK gör inga champions :P
Hanna

Jag har fortfarande inte kommit hem. Passade på att hälsa på min syster när man ändå var nere.
Hade med mig 3 st som jag visade. Hoppades på att Twitter skulle få sitt tredje cert så hon skulle bli champion och det fick hon!
Bengtzing blev lite oväntat från min sida BISpet 3, så en rosett fick vi med oss hem! Microsoft fick CK och blev 2a i championklassen. Så vi var väldigt nöjda!
#80 Håller med. Även om CK betyder att marsvinet är av championkvalite så är det en föga tröst när man vill ha titeln!
#81 - Grattis till championen och rosetten! :)
Nä, det är ju inte det. Och eftersom skitgrisen slet av klon så dröjer titeln ännu mer ;)
Hanna
Stort grattis allihopa :-)
Tycker ni kan vara nöjda över CK för när jag vågar mig upp i rasringen hamnar jag sist på en gång, med andra ord är det mycket givande för alla andra i klassen :-P
Nä, jag förstår hur surt det är! Jag och Rufsi har jagat sista Silverkortet nu ett bra tag

Ebba Skinnyn fick bara 85 p, hade fått lite röd och skavd hud i transportburen till utställniningen, typiskt.
Coffee, Teddy Fick 87 p, Hon har lite lite hår i nacken och lite lite muskler, men hon är verkligen lovande. Superpäls annars och bra täthet.
#84 Nej, jag missade dig då ju :-( Hade Birk med mig och ville gärna hälsa på hans syrra

ok, va trist, Vi kanske träffades ändå utan att veta om det:P Hur gick det för Birk då?
#89 Jag hade en svartvitn skrikande hund och alla marsvinshusen så du kan inte ha missat mig ;-)
Han fick 90p, tror jag det var, i Pet, silverkort och Bis 6

ok. ja tror jag vet vem du var, men inte säker på att jag såg Birk :( Ja ghade en Dalmatiner och satt precis ovanför er :P
#88 Ah, den Mattis flippade över :-P Usch, ibland får jag verkligen skämmas för att han är så fruktansvärt bortskämd :-(
Ljög lite innan såg jag *skäms*
Kitty kom 7:a och Birk 6:a!