Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1501 ggr
Lyan
0

Vad händer med mina marsvin :-(

Vet inte vad som händer just nu… Märkte för några veckor sedan att grisarna blivit mer skygga, trodde det berodde på att jag börjat med lakan i burarna och att de var upprörda för att jag grejade mer än jag brukar.

Men det har inte gått över! De är jätteskygga och springer när jag kommer, de bråkar med varandra och hackar tänder både mot varandra och mot mig. Hundarna bryr de sig däremot inte om.

Tycker även att de äter sämre och blivit tunna och muskelfattiga.

Mitt hö är odugligt, det vet jag redan så att hullet och musklerna beror på det är jag rätt säker på. Kom också på att det var vanliga kallvita rör i lysrörsarmaturerna och har nu bytt till dagsljusrör.

Tror att de har början till d-vitaminbrist och har börjat tillsätta multivitamin i gröten och det får de ha fram till sommaren, förhoppningsvis hjälper de nya rören mot det också.

Kan inte komma på något som har ändrats…

tjorve
0

om dom inte har tillgång till dagsljud borde du nog se till att dom får det

Lyan
0

Hade det gått hade de definitivt fått det! Därför jag har köpt dagsljusrör, vet flera som har sina marsvin i "instängda" rum och på vintern får de inte allt förmycket dagsljus även om det är fönster i rummet

[Liinda]
0

Men såna ljus som man ger reptiler ka du inte hänga upp någon sån lampa i ett hörn? Såna lampor gör ju iallfall att reptiler kan producera D-vitamin.

Lyan
0

#3 Är ungefär samma ljus som i de rören jag köpt.

Den ena fågeln har helt plötsligt börjat idiotrugga! Fjädrarna rasar av honom i stora moln, blev jätteorolig och ringde en uppfödare jag känner, hon sa att de ska inte rugga så mycket men så frågade hon om han har ruggat ordentligt senaste året och det har han inte, bara tappat någon enstaka fjäder. Hon trodde att han helt enkelt fått vårfnatt av de nya rören och trott att det var sommar så han släpper alla fjädrar på en gång.

Marsvinen skrek och visslade när jag kom ner ikväll :-D Första gången på jag vet inte när! Kändes precis som om de vetat att jag skrev denna tråden och ville säga att matte var inte orolig, titta vi mår bra fast vi har en svacka. Maily tom gjorde popcornskutt :-D

Märkliga djur :-S

Fridaaaa
0

Djur är märkliga! Pyret har börjat skrika när hon ser/hör mig komma (i alla fall 8ggr av 10). Det har hon börjat med sedan jag separerade henne och Tova (dem är  i burar brevid varandra så att dem kan prata med varandra), eftersom Tovas sår inte ville läka och hennes blev fler och fler. Nu läker dem bra så tror att Pyret är det skyldiga, tror hon har blivit mer "hormonsting"sedan hon fick ungarna.

Men det är ju bra att dem har börjat vissla mm igen =) Man blir så glad när dem pratar med en när man kommer :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Strawberi]
0

Ja ibland är djur lite speciella, de kanske hade sovit dåligt bara?
Mina marsvin kan skrika så fort jag rör på täcket eller nyser. Är super jobbigt, men ändå är de i ett annat rum men hör fortfarandes mig xD