Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 9949 ggr
[Trojasmatte]
0

Ni som är allergisk mot hö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur gör ni? Jag hämtade hem en marsvinskille igår och jag upptäckte att jag är allergisk mot hö. Jag bor i en tvåa så jag har ingen möjlighet att ha marsvinet i ett eget rum. Egentligen skulle han åka tillbaka idag men bestämde mig för att testa. Hur stor är risken att jag bara blir sjukare? Vill höra era erfarenheter.

Fungerar det hyffsat bra så behåller jag Skorpan och kommer köpa en kompis åt han. Men jag vågar inte ta hem ett till marsvin om det inte kommer funka.

Lilla Skorpan på bilden Kyss

Royalz
0

Jag tål inte hö så jätte bra. Men sålänge jag inte har det uppe i näsan så går det bra.

När jag nyss fyllt på med nytt så rinner näsan lite, men jag brukar öppna dörren ut så det vädrar igenom lite så blir det bra igen. Och nu på sommaren så kommer ju dörren stå öppen nästan hela tiden. Så då minskar ju lukten och det blir bättre.

Fridaaaa
0

Jag hade nog rådfrågat en doktorn och tagit allergitester =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Trojasmatte]
0

#1 Okej fast jag känner av väldigt lätt :/ Har haft balkongdörren öppen en stund idag och då blev det bättre. Men kan inte ha den öppen hela tiden. Skulle bli ganska kyligt.

#2 Ja får nog göra det.

[Trojasmatte]
0

Fick tipset av en att skölja av höet. Kan det underlätta?

poppysmarsvin
0

Är du helt säker på att det "bara" är höet du reagerar mot? Tyvärr är marsvin inte särskilt allergivänliga…

[Trojasmatte]
0

#5 Har inte reagerat när jag hållt i han i alla fall. Är inte säker men tror inte det.

[Trojasmatte]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mysgubbe Kyss

Miss-K
1

Jag och mina kids ska inom kort bli med marsvin. Vi har gjort studiebesök, som ingen reagerade på (allergiskt) och vi ska börja ha hö ute i lgh när jag kommer hem från utlandet. Innan jag åkte ringde jag till vårdcentralen för att höra om vi kunde komma på allergitest allihop men de sade nej med motiveringen att allergi har man oftast inte medfött utan utvecklar när man varit utsatt för ngt en tid - i detta fallet marsvin eller hö - så testet kan lika gärna visa "nej" men man kanske är allergisk ändå. Jag tänkte bara säga detta eftersom det inte är så lätt att i förtid ta reda på om man är allergisk eller inte.

Hoppas det löser sig för dig.

[Trojasmatte]
0

Jag ska lämna tillbaka han :( Nu är det bestämt. Det går inte. Fick lämna tvrummet för ett tag sen för att jag fick svåra andningsproblem. Känns för riskabelt. Åh vad tråkigt det känns :(

Royalz
0

Vad tråkigt! :/

[Trojasmatte]
0

Ja det är jätte tråkigt. Han har åkt nu :( Har fått öppna fönster och balkongdörren. Det kändes så läskigt när jag knappt kunde andas. Var inte värt det.