Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1055 ggr
Zinnia122
0

Dom jagar bebisen :(

Hur sjutton ska man kunna ha is i magen när dom jagar lillbebisen jag satte in till dom?
Har en 1,5 åring och en 5 månaders, honor, i den buren, och satte för några timmar sedan in en nybadad 2 månadersbebis. Dom stora hackar tänder och jagar henne med jämna mellanrum. Nu sitter hon i tunneln och vågar inte komma ut. Hon som var så himla glad först när jag satte ner henne i buren. :(

Hur lång tid brukar det ta innan dom lugnar ner sig och accepterar den nya? Jag trodde inte det skulle bli såhär knepigt när det var en bebis.

Buren är 190x80 cm, så dom har en del plats. Därför satte jag ner henne direkt i buren och struntade i att låta dom träffas på golvet först. Det kanske var dumt?

FeliciaS
0

Jag skulle ha badat allihopa först och låtit dem träffas på golvet. Gör om sammanföringen på det sättet, rengör sedan buren och all inredning och sätt in dem i den nystädade buren när de varit tillsammans i hagen på golvet i ca 1-2 timmar (tills de accepterar varann helt). Hoppas det går bättre :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zinnia122
0

Jag bytte i buren innan och gjorde rent den ordentligt. Men då måste jag byta och göra rent igen om jag ska testa sätta ihop dom på golvet först? Måste jag bada om bebisen också? Usch, drar mig för att bada 5 månaders honan för sist jag gjorde det blev hon riktigt förkyld trots att jag torkade henne med hårfön tills hon var helt torr.

Just nu sitter bebisen i tunneln och äter och dom andra utanför och äter. Har varit lugnt ett bra tag men antar att det är för att bebisen bara sitter i tunneln hela tiden.

Zinnia122
0

puff

FeliciaS
0

#2 Man vill ju få bort deras dofter. Du kan ju plocka ut det översta lagret bottenmaterial samt höet och spara, använd det nästa städning. Det är bra om de får nytt när de ska bo i buren från början. Bebisen borde du inte behöva bada om. Var noga med att det absolut inte kommer vatten i luftvägarna, du kan undvika att bada främre delen av huvudet (det är ändå kroppen som är viktigast), men bada hakan. Gör även rent talgkörtlarna (om de producerar talg) med en droppe diskmedel.

Hoppas det blir bra :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Jag skulle däremot inte ha badat och satt ihop dom på golvet som Felicia tycker i #1, det känns som väldigt mycket extrajobb. Det blir bara jobbigare för alla om dom ska vänja sig vid varandra två gånger, först på golvet och sedan i buren. Det är inget som jag skulle satsa på om jag inte vet att det är honor som är knepiga att sätta ihop eller hanar, som kan vara lite kinkigare vid ihopsläpp. En liten hona orsakar sällan mycket problem i buren och det blir lugnt fortare om du bara låter dom hållas nu när dom ändå bott ihop en stund. Den lilla honan ska sättas på plats och det är inte så konstigt att det låter lite då. Om det är jobbigt (Ja, jag vet att det skär i hjärtat att se den lilla springa för livet), stäng dörren och gå ut ur rummet. Titta till dom med jämna mellanrum men gå inte in och försök styra i vad som händer i buren utan låt dom hållas.

Om två dagar, max en vecka, är det säkert helt lugnt i buren.

Hanna 

elin85
0

Jag håller med Abico, jag skulle inte bada dem utan hellre låta dem hållas. En badning och städning av buren tror jag inte hjälper. Möjligen skulle jag gnugga in den lille med lite nerkissat hö för att hon ska lukta som de andra. Personligen tror jag att det funkar bättre än badning. Om man badar alla och städar buren måste de ju bara skapa ny rangordning iaf, kanske blir de bara mer förvirrade…?

ho0mii3z
0

det kan inte vara rangordningen då?
Mina marsvin höll på sådär när jag hade 4 st, men de lugnade ner sig när de satt varandra pårätt plats.

men jag tog ut 1+nya i taget och lät dem lukta och knyta an en stund. Sen sammanförde jag alla i buren, gav RIKLIGT med grönsaker och observerade bara, de var en bra metod för mina!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Zinnia122
0

Jag lät dom gå kvar i buren. Stängde dörren om dom och lät dom hålla på.
Nu imorse när jag gick in och kollade till dom så låg äldsta marsvinet och bebisen och sov tätt intill varann i tunneln. :) Och en stund senare när jag gett dom mat satt det andra marsvinet och bebisen precis intill varann och åt.
Har hört att dom har jagat henne en gång efter det. Men framsteg iaf. :)

Abico
0

Du ser, bara man låter det ha sin gång så :)

Hanna