Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 879 ggr
Tuvalie
0

Hanen äter inte!

En vän till mig kastrerade sin hane för snart 3 veckor sedan för att hon tänkte ha honom med sina 2 honor. Nu upptäckte dom att hennes son är allergisk, så hennes marsvin har flyttat hem till mig tillfälligt.
Men jag oroar mig för hanen. Han sitter i en egen bur bredvid honorna och har gjort sedan igår morse. Men han äter inte. Har gett honom hö, vitkål, gurka, morot och persilja. Och det enda han har gjort är att äta ett litet vitkålsblad och gnaga på moroten.

Han verkar rädd och ensam och ledsen liksom. Tänkte ge mig iväg och köpa morotspure och en apelsin och stödmata honom. Men vad ska jag göra för att få honom gladare?

Funderade på om jag skulle låta honom träffa en av honorna, och vara med och ha koll så han inte försöker göra bebisar med henne. Tror ni jag kan göra så?

Snälla ge mig tips!

Abico
0

Jag skulle ha låtit honom gå med en av honorna ett tag, ja. Kanske kan det få honom på humör för han verkar ju ledsen.

Men som du säger får du hålla koll under tiden så att ingenting oplanerat händer.

Hanna 

FeliciaS
0

Att du i alla fall sett honom äta är jättebra, då kan han äta (det är inget fel på tänderna alltså) :) Däremot kanske han förlorat aptiten om han blivit deprimerad. Jag tycker du kan låta honom träffa en av honorna under uppsikt, det är trots att 3 veckor sedan och hans spermier är troligtvis nästan helt väck.

Om det första gräset och maskrosbladen tittat upp än så testa att ge honom det. Annars kan du alltid testa att de honom mat när han är med honan. Återfår han inte aptiten på något utav det skulle jag stödmatat med Critical Care, det är en bra fiberrik blandning som dessutom ökar aptiten. Är han verkligen slö och "apatisk" kan du ge honom ½ tsk honung utblandat med ca 1-2 msk vatten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tuvalie
0

Nu har jag satt in en av honorna till honom och han sitter och käkar paprika för fullt. :) Dumt nog så måste jag åka iväg om en timme så då får jag ju ta bort honan därifrån. Men då har han iaf ätit så jag kan känna mig lite lugn iaf.

ho0mii3z
0

men han är ju kastrerad. Varför kan du inte ha han med honorna då?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Abico
0

#4 - Man bör vänta i åtminstone 4 veckor efter kastrering innan man sätter hanen med någon hona, för att vara säker på att alla spermier dött.

Hanna 

ho0mii3z
0

Okej, då hoppas jag att läkningen går bra och att kastreringen tog som den skulle.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag