Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1212 ggr
[liisu]
0

Varför är kisset rödbrunt?

Vår tvåveckor gamla unge Mopsis har rödbrunt kiss. Mera rött än brunt. Pappans kiss är mörkare än mammans har jag märkt, men inte är det så rött. Mopsis mår annars bra.

freddiie
0

Har du matat dom med paprika, rödbetor kanske? Då blir det så.

[liisu]
0

Inget av marsvinen äter paprika, rödbetor eller ens tomat. Så maten kan det inte bero på. Dessutom äter ungen inte mycket än.

[Maijah]
0

Han har inte ont när han kissar?

[liisu]
0

Han (tror att det är en hane) verkar pigg och nöjd. Har inte märkt att han skulle ha ont på något sätt.

[Maijah]
0

Okej, men var har han kissat där det ser rött ut? På golvet eller i buren? Det kanske är materialet som gör att det ser rött ut? Om han är två veckor borde ni kunna se tydligt vilket kön det är. Kolla här och gemför. Honor har ett " Y " och hanar ett " i ".

[liisu]
0

I går kväll satte jag in en ljus handduk i kojan och imorse var det massor av rosa små fläckar. Det är helt klart från kisset det kommer, inte från något sår. Nu är jag faktiskt orolig!

Fler svar om ni har. Tack för de jag redan fått!

FeliciaS
0

Blod i urinen är aldrig bra precis :/ Oftast är det någon infektion det tyder på, vanligen urinvägsinfektion men det är ofta kostrelaterat och brukar absolut inte uppstå på så små marsvin. Men han verkar inte ha ont just då han kissar, så att han kisar med ögonen eller gnyr?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[liisu]
0

Jag har inte märkt att Mopsis skulle ha ont. Kanske är han lite lugnare och tystare än vanligt. Men å andra sidan är jag helt noijig och tolkar allt till det värsta. Urinvägsinfektion var det första jag också tänkte på. Han äter inte så mycket av vanlig mat. Tar en tugga av vad som ges. Jag har inte gett någonting avvikande från den sedvanliga maten. Morötter, kål, broccoli, kinakål, knäckebröd. Persilja, gurka, sallad och äpple till godis.

Creation
0

Unvägsinfektion är väl inte kostrelaterat? Det är urinsten/njursten ni tänker på. Urinvägsinfektion beror på bakterier som av någon anledning tagit sig upp i urinvägarna. Det är vad jag har lärt mig åtminstone.

Så jag tror absolut att det är urinvägsinfektion. Jag tror inte att det hade kunnat göras något för att förhindra det. Går det inte över av sig självt efter ett par dagar är det veterinärbesök som gäller, så att marsvinet kan bli ordinerat antibiotika.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[liisu]
0

Tack! Jag ringde en veterinär i förmiddags och berättade om vårt problem. Hon misstänkte urinvägsinfektion.Hon uppmanade oss först att smörja med vanlig bassalva vid urinöppningen och även rumpan ifall där fanns små sår. Ikväll kollade jag i kojan och det var bara några få fläckar. Hoppas det hjälper, annars åker vi till veterinären.