Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettpresentationer
Läst 1808 ggr
[Trojasmatte]
0

Nu har Skorpan kommit!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi åkte en dag tidigare än planerat och hämtade Skorpan. Han är otroligt söt! Kyss Får fota och lägga upp bilder när han känner sig hemmastadd. Tänker låta han vara ett tag så han inte blir alltför stressad. Känns roligt att ha blivit marsvinsägare. Min hund var dock lite väl intresserad. Verkar som att hon tror att Skorpan är en vandrande julskinka. Får hålla koll så hon inte gör något!

Har dock ett problem, tror jag har blivit allergisk mot hö. Kan även vara våren som spökar. Brukar bli lite sjuk när våren kommer. Finns det någon medicin jag kan testa? Kan inte vara Skorpan då jag inte reagerade när jag höll i han. Eller har ni några andra tips?

Lägger in en bild jag lagt upp tidigare. Kommer nya senare :)

freddiie
0

Åh vilken sötnos! jag är pollenallergisk och det börjar också nu, kan det vara så att du är allergisk mot pollen? :)

Abico
0

Så det är en han alltså? Kul att du äntligen fått hem honom!
Det skulle kunna vara pollen, det sätter igång nu.. Jag känner av även hö och spån när det är som mest pollen i luften och min kropp är rätt utslagen ;)

Hur illa är det då, hur mycket känner du av det? Räcker det att det är i samma rum för att du ska börja nysa eller få rinniga ögon och så?

Hanna 

[liisu]
0

Sötnos!

[Trojasmatte]
0

#1 Tack! Jag bor i Norrbotten så tror inte det kan vara pollen, dock snömögel.

#2 Ja det är en han :) Tror inte att det är pollen. Ögonen rinner och kliar. Nysa har jag dock inte börjat göra men har lite andningsvårigheter :S

Tina
0

Grattis till en otroligt söt liten Skorpa. Kyss

Gå till Apoteket och hör med dom, de har förmodligen något som kan lindra dina besvär. Om du har en sambo kanske denne kan sköta höinläggandet till Skorpan så du slipper besvären. Finns även "höautomater" som någon/några här på MiF byggt, av en flaska om jag inte mins fel. Något liknande kan få dig att minimiera kontakten med hö.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Tisslibiie]
0

Grattis han är verkligen urgullig!Skrattande Hoppas det löser sig ang höet.

[Trojasmatte]
0

#5 Javisst är han!

Vart kan jag hitta höautomaten? Igår senare på kvällen blev jag riktigt sjuk och kunde inte vistas i tvrummet. Är dock i tvrummet nu och det är bättre än vad det var igår i alla fall. Men har inte hunnit vara här så länge. Tror tyvärr inte det kommer att funka :( Inte som det känns nu i alla fall. Pratade med min vän igår som känner ägaren och hon kommer mest troligt och hämtar han idag vid lunchtid :(

[Trojasmatte]
0

Vet ni en sak? Jag kan inte ge bort han. Inte förrän jag testat. Får minska på höet och fixa en höautomat. Just nu har han hö i hela buren och det kanske är därför jag reagerade så kraftigt. Men jag tänker inte skaffa en kompis ännu förrän jag är helt säker på att det funkar.

Kommer lägga upp bilder snart btw!

[Trojasmatte]
0

Här är en bild! Sötnos Kyss

[Trojasmatte]
0

Skorpan!

[Trojasmatte]
0

Hur stor är risken att det blir värre? De gamla ägarna åker iväg imorgon och kommer hem först på lördag så jag har ingen möjlighet att lämna tillbaka han om jag skulle bli sjukare.

Royalz
0

Har du hö i hela buren som bottenmaterial? Isåfall kan du kanske testa att ha spån och sen bara ha lite hö, men ändå att han har att äta hela tiden.

[Trojasmatte]
0

#12 De gamla ägarna fyllde buren med hö så att det inte skulle bli så kallt när vi hämta han så jag måste rensa den senare och ta bort ganska mycket av höet.

Spån tål jag tyvärr inte heller men ska åka och köpa trä eller papperspellets idag.

Royalz
0

Okej.

Hoppas det blir bättre när det blir mindre hö och mer bottenmaterial.
Asp eller Alsflis ska vara luktfritt likaså STL strö. Toalätt luktar ju en del. Men man vänjer sig :) Nu tycker jag inte att det luktar något.

[Trojasmatte]
0

Jag hoppas också på det. Vill verkligen kunna ha kvar han. Jag undrar om jag inte ska testa med fleecetyg som underlag.

Igår på kvällen var det ett riktigt helvete. Kunde inte vara i tvrummet. Men nu känns bara mitt huvud "tungt". Har tagit nässpray precis så näsan tjorvar inte lika mycket. Har i alla fall kunnat vara i tvrummet i ca två timmar utan större problem.

Känns dumt att lämna tillbaka han utan att ha testat.

Royalz
0

Ja fleece skulle ju kunna vara ett alternativ :)

[Trojasmatte]
0

#16 Ja, finns ju alltid en risk att jag skulle reagera på träpelletsen eftersom att jag är allergisk mot spån så kanske borde testa fleece.

Kan man föresten ge knäckebröd åt marsvin?

[Trojasmatte]
0

En till bild på lilla Skorpan! :)

[Strawberi]
0

#17 - ja det kan man, brukar ge mina marsvin knäckebröd, jag har faktiskt en hel stor kartong (duvet sån banankartong?) med knäckebröd.. xD

[Trojasmatte]
0

Lillgubben fick åka tillbaka nyss :( Känns otroligt tråkigt. Han var helmysig! Men jag blev så himla rädd när jag knappt kunde andas för ett tag sen. Var tvungen att gå ut för att få luft.

Tina
0

Vad tråkigt. Rynkar på näsan Men det skulle nog aldrig ha funkat ens med en höautomat när du har så kraftig allergi. 
Kan Skorpans ägare ha honom kvar eller behöver han hitta nytt hem?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Trojasmatte]
0

#21 Ja det var tråkigt :( Tror inte heller det.

Det är ingen brådska för dem att få bort han så de fortsätter väll leta efter rätt hem!

Aristarcos
0

Usch tråkigt med allergi, men de besvären du hade, så kan man ju inte försöka… det är ju en sak om du är lite nysig, rinnig, men sätter det sig på andningsvägarna så är det en annan sak. Tror det var marsvinet och inte höet du reagerade på…tips, funderar du på annat husdjur, så testa innan du köper nästa.. för du kan reagera på fler djur då..

[Trojasmatte]
0

#23 Ja det kändes lite riskabelt att testa när det blev så. Får nog hålla mig till hundar. Det vet jag att jag tål. Har börjat bli allergisk mot mycket har jag märkt :S

Arcticas
0

Vad trist!
Jag tycker iaf att du fattat rätt beslut när du lämnat igen Skorpan. Marsvin och allergier brukar inte vara en lyckad kombination.

[Trojasmatte]
0

#25 Verkligen! Nej det är det nog inte.