Ilsket marsvin
Min kompis skaffade marsvin för ett tag sen, 2 stycken honor. Nu har hon blivit tvungen att sära på dem eftersom den ena var agressiv. Hon har varit hos vetrinär med den andra för såren och grisarna sitter nu i varsin bur.
Finns det något trick att sätta ihop dem igen? Hon har inte plats i lägenheten att ha dem i varsinn bur så funkar det inte skänker hon bort den agressiva…
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Om det ena marsvinet fick så allvarliga sår att hon åkte till veterinären med den. Så skullle jag aldrig rekommendera att sätta ihop dom igen.
http://www.eragons.se/pensionat.htm sysslar med problemlösning av den typen - se under avsnittet "Pensionat". Lycka till!

En del honor behöver en kastrat för att få ordning på sig själva… Jag har en hona som var så bitchig mot sin förra burkompis som du beskriver, nu har hon sällskap av en kastrat och några honor till och man kan inte tro att det är samma individ. Vet en annan hona som också var superbitchig och inte ens ville ha en kastrat, hon lugnade sig inte förrän hon fick en babykompis så att rangordningen blev jättetydlig.
Hur gammal är hon? Undersökte veterinären om hon har hormonproblem (syns ofta genom äggstockscystor)? Det är annars inte helt ovanligt att de blir tokarga av det, tänk en kvinna i klimakteriet ungefär. ;-)
Bestämmer hon sig för att ge bort henne så hör med Eragons, därifrån flyttar inget marsvin till ensamhet så då testas alla tänkbara varianter för att hon ska slippa leva ensam i resten av sitt liv, vilket annars låter som att hon sannorlikt får göra och det vore ju tråkigt. Där kan hon också få hjälp att hitta en hona som passar som sällskap till den hon behåller. Adress fick du i #3.
Envishet och drömmar
Jag gav henne tipset med problemlösning på eragons, hon tackade och testar antagligen det innan hon gör något mer nu!
/Karin
Nu är båda flickorna hos Eragons! Hon som har stället konstaterade skabb så det behandlas mot det nu. Dom ska bo där cirka en vecka så får vi hålla tummarna att det blir bättre.
Min vän är väldigt tacksam för tipset!!!
/Karin
Vad bra! :)