Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettminneslund
Läst 1151 ggr
HLJB
0

Vila i frid Pinglan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag tog jag ett svårt men ack så nödvändigt beslut. Pinglan har länge visat tecken på att inte alls må bra och jag kände att jag bara inte kunde se på längre utan tog min "plikt" som djurägare och bokade tid hos en veterinär för avlivning.

Har ju både sett och känt att hon har magrat av även fast vågen sist inte visade speciellt mkt viktnedgång. Men idag när jag tog upp henne så kändes det att hon gått ner massor, vägde henner aldrig men som ni ser på bilden så fanns det nästan igenting kvar på framdelen, ingen massa alls bara löst skinn (knappt de) och skelettet. Hon var så smal över halsen, knappt 1cm… Fruktansvärt!

På sidan där hon hade sin knöl hade hon tappat endel päls. När jag kom in til veterinären och tog upp Pinglan från transporten så utbrast han "Men ja Oj vad hon är liten". Han trodde på Canser, den där vidriga sjukdomen som tar så många liv, både djur och människor.

Det känns tomt i hjärtat! Men nu är det lungt i flocken igen och det finns ingen vacker liten Pingla som jagar de andra honorna som en tågvagn bakom ett lok.

Älskade lilla vännen jag fick ha dig alldeles för kort tid. Jag saknar dig nu men jag hoppas och tror att du har det bra där du är nu. Lillmatte är också ledsen… Vi fick låna en ängel för en liten stund…

Gråter

Millie
0

Så tråkigt!!

RIP :(

Tina
0

Ja fy, den bilden var ingen rolig syn. Rynkar på näsan Du gjorde det rätta, Pinglan springer och äter på de gröna ängarna nu.

Sov gott Pinglan.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

ho0mii3z
0

Vila i frid Pinglan.
Och till Matte, Jag beklagar sorgen! Tänker på dig!

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

[Tisslibiie]
0

Sov i ro Pinglan!<3

Tröstkramar ifrån oss här i Kalmar!

Creation
0

Det är svårt att se utifrån bilden ifall hon var liten eller inte om det inte finns något bredvid för att jämföra skala, men jag tror ditt ord. Det var nog det rätta beslutet!

Jag beklagar förlusten.

Sov gott, Pinglan!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

HLJB
0

#5 Du låter tveksam…varför?

Creation
0

#6 Jag är inte tveksam. Jag uppfattade det som att du visade bilden för att man skulle se hur smal hon var och jag tror inte att fotot uppfyller sitt syfte riktigt när det inte finns något att bedöma skalan med, därför påpekade jag det. Bilden är inget bevis på att hon är sjukligt smal och att det var rätt gjort alltså.

Däremot är din beskrivning ett klart bevis på det. Jag tror absolut att du gjorde rätt.

Anledningen till att jag skrev "nog rätta beslutet" tidigare, samt att jag skriver "tror absolut" nu, beror på att man aldrig kan vara helt säker egentligen. Inte förrän marsvinet ligger vid dödströskeln, men då är det ju redan för sent för att bespara marsvinet från lidande.
Jag kan förstå hur det kan tolkas som tveksamhet.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

HLJB
0

Okej då är jag med.

--------------------------------->

Jag har bilder på henne i min blogg den 20/1 som ni kan jämföra med…  (Fast jag tycker de syns tydligt på gårdagens bild.)

Hon har haft den där päronformade kroppen sen hon kom hit  till mig den 20 januari i år, men det är mer än en halvering sedan dess…

lomsen
0

R.I.Pinglan och min lilla FilR.I.P Gråter

Fridaaaa
0

Rest in Peace<3 Nu slipper hon lida. Tycker att du tog ett bra beslut!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

HLJB
0

Tack!

shintaida
0

Jag gråter för Pinglans skull! Men hon har det säkert bättre nu och mår bra.

Tänder ett ledande stearinljus för henne.

Flyg till dom andra marsvinsänglarna, Pinglan! Ha så kul!

Kram till Matte!

FeliciaS
0

Vad tråkigt att hon mådde så dåligt, stackars lilla söta Pinglan :(

Det låter som att hon kan ha haft äggstockscystor, då smalnar de av och tappar massa samtidigt som magen är stor (vilket man ser på bilden) och hormonerna gör även att de jagar sina burkompisar.

Vila i frid Pinglan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus