Vad ska jag göra med extra "tån" ?
Jag klippte mina marsvin idag. Och hitta då detta på Papa Jack (se bild +det inringande området i rött ).
Jag undrar vad detta är ? Har läst nånstans att man ska klippa av "extra tån" eller fila ner den? Men gör inte det ont och klippa bort den? Och varför får de dessa "tår" ?
Och vad kan man göra för att förhindra det , om man ens kan göra något?
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
Jag brukar klippa bort en liten del och sen fila ner resten på Neou, och han reagerar inte alls på det.
Det är ingen extra tå utan en förhårdnad, marsvinet har ingen känsel i den. Läs gärna artikeln om Tassar och klor där där står lite om förhårdnader.
Hanna
Sånt här undviker man väll genom att regelbundet smörja in sina marsvins tassar? Jag har aldirg fått något sånt på mina för att jag sköter deras tassar.

# 3. Det handlar snarare om att dina fortfarande är väldigt unga.
Envishet och drömmar
Sköter man inte tassarna har åldern ingen betydelse.
#5 - Förhårdnader kommer först när marsvinet är över året och det är helt naturligt. Ingenting som du kan smörja bort med salva.
Hanna
Jo fast kollar man dom varje dag så hinner dom aldrig bli stora. För dom kommer väll knappars över en natt.

#5 Vilken anklagande ton! Det är väldigt individuellt hur mycket förhårdnader marsvin får men de allra flesta vuxna får det mer eller mindre. Spelar ingen roll hur mycket du smörjer, du måste klippa bort dem och fila ned dem också för att få bort dem helt. Själv brukar jag se över förhårdnaderna när jag klipper klorna på grisarna.
#7 - Precis som klorna får man hålla efter dom.
Hanna
Tack så mycket för alla tips :) Då ska jag kolla det regelbundet när jag klipper deras klor eller tar upp dem i knät.
Royalz: Det är svårt och veta vad man ska kolla efter när man är nybliven marsvinsägare. Jag har aldrig haft marsvin innan. Så det är ju tur att såna här forum finns. Tack iaf för att du svara även om de var i en liten anklagande ton.
Jag sköter också mina marsvins tassar , men som sakt svårt och veta vad man ska kolla efter som nybliven marsvinsägare ! Jag vill bara mina marsvins bästa, hade jag inte velat det så hade jag ju inte ens frågat de som har erfarenhet .
Som sakt svårt och veta vad man ska kolla efter när man inte haft marsvin innan.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
#10. Jag tyckte det var jätte läskigt första gången jag såg det. Men de gör absolut inte ont att klippa ner dem och fila bort de sista, skulle de , motförmodan, bli ett sår som blö lite så lägg på lite potatismjöl så fixar sig resten. :)
Gosa nu med marsvinet från mig :D
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Potatismjöl? Det har jag adrig hört förr!:D Där lärde man sig nått nytt;)
jag tror de får sådära när man inte klipper marsvinens klor ofta det läste jag om 
#13 - Fast det finns ingen logik i det påståendet :P Förhårdnaderna har ingenting med klorna att göra utan växer på tassen.
Hanna
#12 potatismjöl stoppar blödning. :) Billigt och bra! :D
#13 Precis som #14 säger så har de inget med klorna att höra, precis som för oss människor! Om vi går på hårda underlag får vi förhårdnader p.g.a att tassen härdas mot de tuffa underlaget.
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
#3 När mina marsvin var yngre smorde jag tassarna varje/vartannan dag och ändå fick de små, små förhårdnader när de blev runt 8 månader gamla(när de var färdigvuxna). När de blev över året kom förhårdnaderna snabbare och blev tydligare.
Jag slutade att smörja tassarna lika ofta och det gjorde ingen som helst skillnad. Förhårdnaderna kommer fram lika fort ändå.
Det är individuellt och åldersrelaterat, som nämnts.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.