Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 3246 ggr
diva
0

vikt på ungar

Jag är lite orolig. Ungarna som föddes igår har båda gått ner 10 gram. Är det normalt att dom går ner så mycket under första dygnet.

[nono39]
0

ojj nej jag tror det inte men jag e inte säker det e nämligen så att jag aldrig haft bebis marsvin eller läst om de vänta … ska läsa om det ifall de står något

svar ungarna väger mellan 600 till 110 gram stog det alså hur mycker väger ungarna ?

[nono39]
0

#1 eller aså jag menar hur mycket väger dina ungar ?

Abico
0

Det är normalt att ungarna går ner lite det första dygnet, sedan ska dom börja gå upp igen. Håll koll på vikten men drabbas inte av panik :)

#1 - Det finns inga nyfödda marsvinsungar som kan väga 600g. 50-130g ungefär är normalt, vikten beror också på hur många ungar det blev i kullen och vad honan ätit under dräktigheten.

Hanna 

diva
0

Dom vägde 96gram och 99 gram igår och idag väger dom 86 gram och 89 gram. Får väga dom igen ikväll. Kollade mamman och hon har då mjölk iallafal så det är inte det som är problemet.

Abico
0

Mjölken kommer först efter 12 timmar och då är det ju inte konstigt att dom hinner tappa lite. På någon dag har dom säkert tagit igen det, det är inte jättesmå ungar du har heller så det känns onödigt att oroa sig för mycket.

Hanna 

diva
0

tack så mycket, men lite nojig man när dom gått ner så mycket. Hoppas att det vänder nu då.

[nono39]
0

#3 men det e så att jag läste det i ens vetrinär sida vetrinärer vet säkert bättre en vad du vet

elin85
0

#7 Du menade väl 60-110g inte 600-110g? :)

#6 Jag hade ett marsvin som gick ner 15g innan han började gå upp i vikt. Så det är nog ingen fara :)

Abico
0

#6 - Det gör det säkert :)

#7 - Kan man få länken till denna fantastiska veterinär?
Det är helt omöjligt att en nyfödd marsvinsunge väger 600 gram. Det håller jag fast vid och jag kan lova att varenda uppfödare härinne håller med mig i det, menar du ändå att du skulle tro mer på veterinärens ord?

Hanna 

diva
0

ok Nu känner jag mig lugnare.

elin85
0

#9 Antar att det är en felskrivning, som ska vara 60-110g, man skriver ju inte 600-110g, det är ju liksom fel väg :) Så veterinären har nog också koll, liksom du och vi övriga som haft ungar :P

[nono39]
0

#8 ja det menade jag juste 600 till 110

Linnet
0

#12 Men nu skriver du ju igen 600 till 110, det är ju fel!!! En nyfödd marsvinsunge kan väga allt ifrån ca 50-150 gram, den minsta unge jag haft som överlevt har vägt 60 gram, den största jag haft vägde 154 gram, men vanligast är väl 70-110 gram.

elin85
0

#12 Då står det fel på veterinärens sida, det menas 60-110g, det går ju inte skriva att de kan väga från 600g till 110g…det minsta måste ju komma först.

diva
0

Jag vägde dom nu ikväll och bägge har ökat 1 gram sen i morse så vi får hoppas arr det vänder nu. Inte mycket viktökning, men det går inte ner i allafall