Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 9321 ggr
[Strawberi]
0

Äggskalsöga/benmetaplasi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag misstänker mitt lilla hjärtesnutt Sophie har fått äggskalsöga på bägge ögonen.. Är det sant? Är det skadligt?
Och jag undrar om det är avels fel, om jag ska stänga av min plan på nästa kull.. Eller vad tror ni?

Abico
0

Det ser ut som benmetaplasi. Inget som marsvinet lider av men jag antar att det är ärftligt…

Det ser ju lite tråkigt ut men så länge det inte täcker mycket av ögat ges inte avdrag i pet, jag vet inte hur det är i ras. Egentligen är det väl upp till dig att avgöra om det är värt att avla på. Om hon har kvalitéer som väger upp det, om det nu är ärftligt…

Hanna 

[Strawberi]
0

#1 - frågade en vän som har haft marsvin länge. Hon sa det inte är speciellt farligt och troligen inte ärftligt. Jag hoppas det inte blir värre bara

Lyan
0

Jag upptäckte detta på Pruð också igår, en liten i varje öga.

Nu kommer min "sjuka" utseendesmak in igen men jag tycker det är väldigt häftigt när de har mycket

[Strawberi]
0

#3 - nej fy vad det ser hemskt ut! :(

Lyan
0

Men jag har sjuk smak sa jag ju, om ni inte tror mig på detta kan jag dra till med öronkupering, dubbelmerle och albino Dobermann så lär jag bli bannlyst på en gång :-O

Naturligtvis vill jag inte ha dåliga saker på djuren hur snyggt det än råkar vara!

Creation
0

Nog ser det ut som benmetaplasier. Så lite skulle ej ge avdrag i PET, men i ras kanske det gör det… där bryr de sig mer om hur ögat ser ut till utseendet.

Personligen skulle jag inte våga avla på det, av anledningen att man ej fastställt huruvida det är ärftligt eller ej ännu(vad jag vet). Men eftersom benmetaplasier är förkalkningar, som jag förstått det, bör arv spela viss roll. Förkalkning hos människor beror ju till en ganska stor del av ärftliga faktorer.

Och jag tycker mig se att benmetaplasier dyker upp oftare i vissa linjer och mindre i andra, men att det hoppar över generationer ibland. Kanske är det lite som öronveck - ärftligt, men lite mer slumpartat om vilka i linjen som får veck och inte.

Dock går det bara att spekulera om(och detta är enbart spekulationer från min sida). Du får bestämma själv om du vågar ta risken.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Strawberi]
0

#6 - ett problem bara, hon har redan fått en kull. Och det är straxt efter hon gått tillbaka de börja synas..

Creation
0

#7 Jo, det vet jag. :-) Men jag tänkte mer på ifall du vill riskera att ta en till kull som kanske kan få samma problem som modern. En kull efter henne kanske räcker?

Men det är ju bara ett skönhetsfel, så det gör ju ingen större skada ifall någon avkomma skulle få samma. Bara att det inte är så roligt att titta på..

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Tisslibiie]
0

Min åsikt är att om marsvin inte lider av det så är det väl inte så farligt? Glad

[Strawberi]
0

#8 - precis, men mina pojkar har inte alls samma ögon som sophie..
Och då måste jag ställa in min kullplanering under sommaren jag som längtat så *suckar ledsamt*..

FeliciaS
0

Ja, det är äggskalsöga som du redan fått bekräftat ;) Det är inte skadligt så jag tycker inte du behöver oroa dig för Sophie. Frågan är ju hur pass mycket det påverkar marsvinets syn om det tecker större delar av ögat… För det känns ändå inte som något man borde ha på marsvinen liksom, att avla vidare på.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Strawberi]
0

Jag har bestämt mig för avla på Sophie. För jag ska gå till botten med om det är är så det ärftligt av släktningar eller inte. För att få reda på det måste jag avla på henne, och det är ett stort beslut jag tagigt jag har velat fram och tillbaka. Men för veta, måste jag pröva.

Ni får säga vad ni vill, men så länge Sophie inte lider av det så kommer jag avla. Jag ska få reda på det. Det är inte kul att vara ägare och inte veta om om det är ärftligt eller inte. Jag ska ta reda på det.

Lyan
0

#21 Som sagt är det inget de lider av, jag tycker inte det är fel att avla på henne, får ungarna samma sak så vet du ju att det är ärftigt.

[Strawberi]
0

#13 - Lyan jag gillar dig, du har ofta så rätt! Hennes teprament är ju hur mysigt som helst, fler av henne vill jag ju ha!
Och det är drygt när ingen vet något om skiten. Nån måste vara den första

Lyan
0

#14 Tack, vad glad jag blev nu ju :-D

Du får berätta hur det går sedan!

Jag har några med äggskalsöga, fast det är så försvinnande lite och har kommit så sent så där går inte att se ärftligheten.

Hade en Lunkahane här hemma ett tag och hans ögon var vita runt om, han var pappa till flera champions

[Strawberi]
0

#15 - då skulle jag säga att det INTE är ärfligt, själv tror jag på marsvinet gått upp i vikt för fort eller har hormonförändringar eller dylikt. Vi människor kan få lockigt hår vid förändningar och dylikt. Det är inte omöjligt att de är ngt sådant om marsvin!

Lyan
0

#16 Fast det kanske finns flera sorter? Armbågs- och höftledsdysplasi hos hundarna är ju ärfligt men man har även visat att man kan "provocera" fram det hos hundar med "rätt" förutsättningar.

Fast även om det är ärfltigt eller inte med äggskalsöga är det ju inget de lider av, lite tråkigt om man vill ställa bara

[Strawberi]
0

#17 - precis de är lite som öronveck och dylikt?

Lyan
0

#18 Äggskalsöga menar du? Skulle tro det, jag vet ju inte säkert men det verkar så