Är mina marsvin förkylda?
heej allesammans jag undrar vad jag ska göra ? mina båda marsvin e sjuka det nyser ganska mycket, är de förskylda hur kan man bota ? ska man köpa antibioktika ? IFALL man ska köpa antibiotika var ifrån ?

Man kan inte gå och köpa antibiotika! Det är bara veterinären som kan skriva ut på recept.
Ta med dig dina djur till veterinären och låt h*n kolla på dem. Ingen här kan ställa en diagnos.
Det är bara vetrinären som kan skriva ut antibiotika så är du orolig måste du nog ta kontakt med en sån. Är marsvinen placerade där det drar t.e.x vid ett fönster eller dörr. Marsvinen är känsliga för drag och kan då dra på sig lunginflammation.
Det behövs ingen veterinär eller antibiotika mot lite förkylning. Rinner nosen?
Se till att buren står helt dragfritt, skruva gärna upp värmen lite och ge om extra mycket c-vitamin. Du kan köpa ren c-vitamin (askorbinsyra) i kryddhyllan på ica och strö lite,lite över en gurkskiva och ge dom utöver de vanliga grönsakerna.
Hanna
#3nej nosen rinner inte
#2 ja det e placerade nära balkonngsdörren och den e öppen ofta
#5 Då är det nog därför de har blivit lite snuviga. Kanske går det att ha deras bur någon annanstans?
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#6 aa de e inte lite snuviga från när de kom från djuraffären för 10 månader sen
#7 Har de varit snuviga sen du köpte de i djuraffären för 10 månader sedan?
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
#8 jaa 
eller inte prik 10 månader utan 6 månader elelr nej jag vet inte
jag vet faktist inte det känns som 10 mån men jag tror 1 mån
Ursäkta men det är en viss skillnad på 1 och 10 månader…?! Men marsvin ska absolut stå dragfritt.. har de inte gjrot det kan du knappast skylla på djuraffären att de är sjuka. Och har de varit placerade där hela tiden, så är det inte konstigt att de är sjuka. Flytta dem genast till dragfri plats så ska du se att de börjar må bättre snart igen & lyssna för övrigt på bla Abicos råd.
Öh du kommer väl ihåg när du köpte dem? Dragfritt ska de stå iaf..

Även om du inte kommer ihåg när du köpte dem är det bra att du frågar här på forumet vad som kan vara fel på dina marsvin och hur du ska göra, trots att du bara är 11 år gammal.
Överlåter förkylningsfrågan till er mer erfarna marsvinsägare dock :)
#14 hur visste du att jag var 11 år gammal

#15 Det står i din presentation.
#16 juste aha
Är du säker på att de är förkylda då? Det kan vara dammigt spån/hö som gör att dom nyser.
Hanna
#18 jag har bytt till träpelets jag lägger hö i buren men de äter inte?
Marsvin ska alltid ha fri tillgång till hö! Äter de inte något hö?
#20 jag ger dom alltid tillgång till hö rent vatten ,,men de äter inte hö eller men när jag lägger hö äter de först men de lämnar altid mycket efter några dar ligger alting kvar i buren beror de på att de nyser , allergiska ,eller kissar de på höet så då vill de ju inte äta
Eller lägga in mer som jag gör. Fast nu när jag tänker efter så är det kanske inte så bra för deras tassar att gå på hö?
Eller lägga in mer som jag gör. Fast nu när jag tänker efter så är det kanske inte så bra för deras tassar att gå på hö?
Bra det, för jag lägger alltid ett lager hö över hela buret, efter spån/toalätt :)