Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1672 ggr
marsvin2008
0

Albin bits vid kloklippning

Har ni några tips på hur jag ska få honom att sluta?

Det är nog svårt som de är ändå men igår började Albin att bitas (har försökt naffsa förut) och det var inte så trevligt.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

svampi
0

Det är nog för att han inte riktigt litar på dig eller om han har blivit klippt i pulpan tidigare. Kanske om du tar upp honom lite extra så kommer han säkert att börja lita på dig efterhand. Tills dess så får du har någon som hjälper dig och hålla i honom medans du klipper.

marsvin2008
0

Har har aldrig blivit klippt i pulpan och inte gjort sig illa. Han litar nog på mig för han bitts inte annars. Han blev ju 5 månader igår och jag har haft han sen han var 5 veckor… klippt varannnan vecka så det blir ju några gånger…

Jag fick be min man om hjälp, han höll och blev biten, när jag höll och han skulle klippa blev jag biten… eller han försökte… men Klorna måste ju klippas…

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

emelie92
0

Jag har exakt samma problem som dig! Mitt marsvin är drygt 1 år (chteddy) och bits varje gång jag klipper klorna. Hon har gjort det från första början.

eftersom problemet inte har löst sig så är det någon som håller marsvinet åt mig när jag klipper klorna.

muta med godis funkar inte:/

marsvin2008
0

Men hur håller man utan att dem kommer åt fingrarna då?

Handskar låter overkill…

Rafflan
0

Kanske kan lägga en handuk över huvet på den? Så kanske han blir lugn om han inte ser?

Eller ha handuken under hakan så den hindrar att han får ner huvet och kan bita mot tassarna?

Hade ett bit problem med min hane, när man skulle kolla tänder och klippa klor men det är bara när man förbereder sig mycket med handukar å sån tex, tar jag bara honom ur buren som om jag skulle gosa med honom och lägger honom på rygg eller låter han stå om han hellre vill det sen är det bara att klippa ;)

marsvin2008
0

Jag ska testa det nästa gång. ;-) Tack för era tips, skönt att inte vara ensam om problemet.  Fast problem finns iof för att lösas…

ElinLi
0

Eller så gör du det lätt för dig och mutar han med en godsak sålänge :) de brukar jag göra och då håller dom sig ju sysselsatta medans man klipper dom :)

marsvin2008
0

Alla tips är bra utom de dåliga ;-)

Kammarfelt
0

Jag tror inte att det spelar någon roll hur mycket man gosar med dom . Jag har en liten brud , som jag fastnade vid totalt (okej jag erkänner , jag HAR särbehandlat henne! )och hon och jag sover till och med i samma sääng om nätterna , hon sover i min armhåla , när jag vaknar ligger hon utsträckt över mitt ansikte så det första man vaknar med är marsvinshår i munnen . Hon och jag är bästa kompisar , är det lite lagom varmt går vi ut och går och så . Hon är faktiskt till och med med mej i duschen :D hahaha :P hon springer runt i badrummet och så ibland känner jag en liten tass på foten :P

Men . Hon HATAR att klippa klorna :P då tuggar hon :p eller mest liksom , lägger tänderna om som att " nu jävlar , klipper du i mej hugger jag ! "

fokuserar inte kring det så mycket :D

emelie92
0

vissa marsvin kanske aldrig lär sig uppskatta kloklippning,:P

Sannich
0

Min abyhane är likadan, men han har slutat helt med att bitas när jag började linda in honom i en handduk. :)

FeliciaS
0

Jag hade en gris med väldigt varierat temperament. Ibland hatade han kloklippning och gjorde allt för att undkomma det (då lät jag faktiskt bli till dagen därpå - klipper lite och ofta så det är ingen fara) och ibland låg han på rygg jättesnällt. Men att linda in honom i handduk kan du göra, och låta bakdelen vara utanför. När du klipper bakklorna alltså.. Annars kan man hjälpas åt - en håller i och en klipper :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Oj hade nästan glömt bort tråden, de måste betyda att jag inte klippt killarnas klor sen sist dådå..*hmmm*

Fast vi var ju två jag och min man men vi får se hur jag går tillväga nästa gång…

Chayenne
0

#9 Alltså, jag blir så jävla avis när jag läser sånt här! :P När jag köpte mina marsvin var de 2,5 år, och nu har jag haft dem i 4 månader. De var inte speciellt hanterade av tjejen jag köpte dem av heller, men jag föll ju som en fura för dessa toksöta flickor. De är inte så väldigt tama, och tycker väl inte direkt om att sitta i knät. Vill verkligen inte bli upplyfta ur buren, och det är ett jävla liv varje gång jag ska ta upp dem. Ibland är det svårt att ha tålamod :/

HLJB
0

Men herrejösses vilken gammal tråd ni har rotat fram…

Kan ju lägga till att Albin INTE bits nåmer, det vara bara den gången och inget mer…

Chayenne
0

Haha, jag sökte på "bits vid kloklippning" ;) Freja försöker bitas, så snart får jag nog testa med handskar faktiskt…

ho0mii3z
0

jag brukar låta dem lukta på nagelsaxen vid varje klipp och innan. det brukar lugna ner dem lite.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Chayenne
0

Det brukar jag med. Då försöker Freja äta upp den ;)

Hon tuggar verkligen frenetiskt på allt hon matas med när hon är uppe i knäet. Till skillnad från Elsa som låtsas att hon inte ser paprikabiten jag håller upp mitt framför nosen ^^

En fråga angående kloklippning. Jag köpte ju mina marsvin när de var 2,5 år, och har nu haft dem i 3-4 månader. Redan när jag köpte dem hade de rätt långa klor, och jag har inte vågat klippa så mycket åt gången, eftersom jag vet att pulpan växer med klon. Så de har fortfarande rätt långa klor, som jag nu ska jobba på att få ner. Hur snabbt drar sig pulpan tillbaka? Om jag klipper en millimeter varannan dag, tror ni det skulle funka?

Linnet
0

#15 Tänkte samma sak vilken gammal tråd, det var en till av dina gamla som var ännu äldre, som kom upp för bara ett par dar sen.

HLJB
0

#19 Jasså det har jag missat. Ska kolla om jag hittar den. =)

Linnet
0

Det var nåt om könsbestämning, när du precis hade skaffat Albin och Marwin.