Nu har Mopsis fått medicin
Igår körde vi till veterinären med Mopsis (3 veckor gammal). Hon har hela veckan haft rödbrunt kiss och på torsdag märkte jag att hon pep hjärtskärande när hon kissade.
Veterinären konstaterade att det var urinvägsinfektion och skrev ut antibiotika. Hon sa att hon är nästan hundra på att det är en hona. Hon ville ju inte börja klämma på ungen när hon var sjuk förstås. Det var ju trevligt att veta.
Jag har sprutat antibiotika och proviva om vartannat i munnen på ungen. Det har börjat gå bättre nu. Första gångerna var pälsen på huvudet helt klottigt med blåbäsrssoppan. Ännu piper hon när hon ska kissa men hon verkar piggare idag.
Hoppas att hon snart skuttar omkring som förut.
Usch vad tråkigt att en sån liten ska få börja sitt liv på detta viset :( Då får vi hoppas att hon blir frisk nu när hon fått medicin iaf :) Det ska nog bli bra. Jag hade samma sak på min hona o hon blev helt återställd efter medicinen :) Lycka till med bebisen!
Här provade jag Proviva med smak av mango och det var väl sisådär men när Udo fick smak på jordgubben så blev det ingen hejd på han. Nu snuttar han på sprutan som jag matar han med och kommer pipande framåt när han ser vad som vankas. :) Det är nästan så att man skulle fortsätta fjäska med proviva efteråt då och då bara för att. :)
Hoppas att lilla Mopsis blir bättre i alla fall snart. Inte kul att ha ont när man kissar liksom.
#1 Tack, det känss bra att veta att det hjälper.
#2Visst kan man fjäsk lite för sina marsvin. Och det är väl nyttigt med proviva, fast kanske bara ibland, som godis ungefär.
Hon verkar lite slö ikväll. Jag hade ju hoppats att det skulle börja hjälpa nu redan. Kisset luktar än och stjärten ser röd ut. Tvättade med vått hushållspapper och det gillade hon. Hoppas på en bättre morgondag. Saken blir ju inte bättre av att mamman knuffar bort henne när hon kommer nära och piper. Hon vill väl ha mjölk och tröst, stackarn.
Precis, ibland som fjäsk och godis men inte alltid. :)
Om man tänker på hur det brukar vara för en själv när man är riktigt sjuk och får penicillin och sånt så brukar det kunna ta en dag eller två innan det blir bra. Förhoppningsvis är hon mer pigg imorgon när du vaknar. :) Men jag vet hur det är. Min Udo fick en stor böld, ungefär som en pingisboll mellan benen efter att han blivit kastrerad. Jag tyckte så synd om han för han verkade ha det så jobbigt. Inte blir det bättre för man är ju tvungen att klämma ur varet ur såret typ tre gånger om dagen också. Jag håller fortfarande på med det trots att han blev opererad för över en vecka sen. Snart är kuren med antibiotika slut och det är fortfarande var kvar. Vette sjutton hur jag ska göra…
Stackars Udo! Fy vad jobbigt med en varböld, det måste göra ont. Hoppas verkligen att antibiotikan biter på eländet.
Mmm, jo jag hoppas det också. På Tisdag är det sista dagen med antibiotika och jag klämmer fortfarande var. Måste antagligen ringa på Måndag och fråga hur jag ska göra…
Hoppas att din lilla blir av med sin urinvägsinfektion också snart. :)
Idag var kisset mer klart och luktade inte så starkt. Knappt några rosa fläckar på handduken i kojan heller. Men jag får nog bada henne efter kuren. Hon luktar så illa och pälsen är tovig på bakdelen.
Det är bara så ledsamt att se henne så apatisk. Efter medicinen får hon och mamman vara fria på sängen. Lurvis skuttar runt som en tok och har kul medan Mopsis kurar ihop sig och ligger tyst. Det är hemskt när djuren blir sjuka och man ser att de har det svårt.
Ja det är ju inte alls kul när det blir så. Men jag tror att det blir bättre när hon mår bättre också. Just nu så har hon väl ont fortfarande kan jag tänka mig. Kanske blir hon trött av antibiotikan också.
Jag måste tvätta mina sen också. Udo hr antibiotika och proviva i hela pälsen…

#7 Det låter ju bra att kisset börjar återfå normal färg men jag tycker att det är oroande att Mopsis är så allmänpåverkad, det brukar de sällan bli av urinvägsinfektion. :-/ Äter hon som hon ska? Annars är det kanske läge att handmata henne tills hon bli piggare.