Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1636 ggr
Saidka
0

Kala, rodnade fläckar

Detta är mitt första inlägg här och jag behöver verkligen eran hjälp.

Vi köpte två marsvin förra veckan till våra barn, 4 och 6 år gamla. Efter ett par dagar fick det ena marsvinet en kal fläck ovanför ögat, den är helt kal och har små röda "pricksår"

Nu några dagar senare har fläcken blivit större, är även vid sidan av ögat nu och ögat är svullet.

Jag ringde djuraffären och dom bad mig ringa tillbaka imorgon kl 10 för då skulle hon som har hand om marsvin vara tillbaka.

Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort…? är så villrådig, det är ju som sagts barnens marsvin och dom är väldigt fästa vid dom och blir ju mer och mer fästa för var dag som går.

Jättetacksam för all hjälp jag kan få

Rubrik redigerad av moderator i syfte att få en väl fungerande sökfunktion och en mer lättnavigerad sajt.

ho0mii3z
0

Det låter som Ringorm.
Man kan behandla Ringorm själv, med hjälp av pevaryl och hexacil schampoo, som man badar marsvinen i, men glöm inte att sanera hela buren och alla dess tillbehör efteråt. Kolla barnen och alla som varit o kontakt med grisarna, för de smittar till katter o människor med .

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

fia-mia
0

Jag skulle gissa på Ringorm Läs mer här

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Abico
0

Välkommen hit!
Jag håller med #1 om att det låter som Ringorm, i artikeln kan du läsa mer om det. Helt säker kan man inte vara innan man tagit skrapprov men håll barnen borta från marsvinen tills dess att du är säker på vad det är marsvinen har, Ringorm smittar som sagts till människor.

Hanna 

Saidka
0

tack! Men den kliar sig inte…

Abico
0

#4 - Ringorm orsakar snarare obehag och på sikt ömhet i huden än klåda.

Hanna 

Saidka
0

så himla typiskt =( Kan jag kräva något av djuraffären, hur tycker ni att jag ska gå tillväga nu?

[nono39]
0

jag skulle nog gissa på Ringorm men om jag var du skulle jag ta den till vetrinären för Ringorm e den ända sjukdom som smittas från marsvin till människor

Abico
0

#6 - De flesta djuraffärer menar att deras ansvar för djuren upphör så snart köparen lämnar affären, men prova att prata med dom. Om marsvinen inte kan ha fått det när ni haft dom (från hund,katt,häst eller liknande) så är det ju från djuraffären och då har dom garanterat Ringorm på resten av djuren där också.

Hanna 

Saidka
0

Vi har bara fiskar här hemma så den måste ha fått det därifrån. Har läst artikeln nu och det ser ut som det kan vara det men herregud, det låter ju hemskt… var ska jag börja???

Abico
0

#9 - Ja, då är det därifrån…
Jag skulle ha börjat med att försöka spärra av marsvinen från resten av hushållet. Sedan är det "bara" att börja behandla.

Hanna 

fia-mia
0

Kan fiskar få Ringorm?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Millie
1

ganska hemskt att vissa kanske är helt ovetande óm att de drar med sig Ringorm hem från den affären…

Moa-16
0

Låter konstigt, skulle marsvinen ha fått Ringorm från fiskarna?

ho0mii3z
0

nej, dom menar att hon har bara fiskar hemma men att hon fått med sig de hem från djuraffären.

Moa-16
0

#14 Haha, tänkte väl9

PNILA
0

vill bara lägga till att det inte går att få bort Ringorm med hexacil o pevaryl… detta bara lindrar själva utbrottet ,

TA med marsvinen till djuraffären !! Visa upp dessa för personalen.gärna med kunder i affären! Man kan som kund kräva att i alla fall få hjälp. .Och du behöver imaverol… inte hexacil o pevaryl .

Om det nu är Ringorm! Men om andra marsvin i affären har så …

tänk på att de kanske köpt fr grossist o att det inte är zoobutiiken fel .

Tycker synd om dina barn ,men Ringorm är behandligsbar…

lycka till

ho0mii3z
0

haha jaa, den ringormen skulle säkert ha drunknat :D

Moa-16
0

#16 "gärna med kunder i affären" Varför?

Jag tycker det är bättre om du tar marsvinen till veterinären! Ingen här har sett marsvinen. Ingen kan säga att det är Ringorm 100% säkert.

Royalz
0

#18 Antagligen för att dom andra kunderna ska se vad som kan hända om man köper djur i djuraffär och att man borde vända sig till uppfödare istället ;)

Moa-16
0

#19 Hehe, om inte TS står med en megafon eller om inte kunderna är extremt nyfikna om vad andra kunder pratar med personalen om. Känns det lite långsökt på nåt höger ;)

Mari
0

Jag tror det är bättre att ta marsvinen till en veterinär istället för tillbaka till djuraffären, eller att ni åtminstånde åker till veterinären efter ni pratat med djuraffären för att få en ordentlig diagnos över vad det kan vara och därmed få behandling direkt.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#16 - Även om dom köpt från grossist så tycker jag att det är på djuaffärens ansvar att se till att deras djur är friska innan dom säljer dom. Säljaren måste ju ha koll på att "produkterna" är hela och i det här fallet friska, även om problemen kommit från "tillverkaren"?

#18 - För att det är mindre risk att man blir bortviftad som "ingenting" om det finns andra människor i affären som ser att det är Ohyra.

Hanna 

emelie92
0

Det bästa vore nog att åka till veterinären. Risken finns att djuraffären köper tillbaka marsvinen =(

Moa-16
0

#22 Blir lite rädd? Vart bor ni? Ditt vill jag inte flytta. Här tar dom det på allvar om djuren i affären är sjuka eller har Ohyra. Och är väldigt hjälpsamma.

Mari
0

En sak jag tänkte på, sålde djuraffären marsvin på 4 och 6 år? Låter lite gammalt men det kanske är omplaceringar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#25 - Det är ju hennes barn som är 4 och 6 år ;)

Hanna 

Moa-16
0

#25 Var väl barnen som var 4 & 6 år?

Mari
0

#26 & #27 Jahaaa då hänger jag med, läste igenom flera gånger men fick för mig att det var marsvinens ålder Skäms

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Saidka
0

Haha TACK för all hjälp. Mina/våra barn är 4 och 6 år gamla. Jag vill inte att affären köper tillbaka dom, har ju blivit färst vid dom, men jag kan erkänna att det var min första tanke… "då får dom ta dom tillbaka och så köper jag från en uppfördare" men nej… det är min barns djur och allra helst min dotter på 6 år är JÄTTEfäst vid sin.

Men om det är Ringorm, hur mycket sanering krävs det? Hur lång tid tar det innan barnen kan hålla i dom igen? Vill ju att dom ska bli tama och då kan dom ju inte sitta i en bur… kan man vara i samma rum iaf? Har så måååånga frågor känns det som…

Jag ska ringa affaären imorgon och säga att dom får stå för ett veterinärbesök, det tycker jag dom kan göra

[Maijah]
0

Jag har Ringorm på mina nu. Mina håller på att behandlas nu.

Det första du bör göra är att ta dem till vet för skrapprov, så du kan få fastställt att det är det. Sedan ska alla marsvinen behandlas med t.ex Itrafungol (ges via munnen, bättre än Imaverolbad vad jag vet) och burar ska saneras med VirkonS samt närmiljö, textiler ska tvättas i 60 grader. Eventuella utslag ska smörjas med Pevaryl (används för marsvinen och människorna) Behandlignstiden för Itrafungol är 5 veckor. Marsvinen kan även badas i VirkonS eller Fungoral schampoo under behandlignstiden för att minska smittspridning. Var mycket noga med hyginenen (ja det är bäst att ha dem i ett enskilt rum under kärantänstiden, lättare att sanera)….det är nog ungefär det som kommer behövas göras om det nu är Ringorm. Lycka till!

Saidka
0

Det var inte Ringorm *puh* det visade sig att det är den ena hanen som varit riktigt elak mot den andra och bitit den så illa… vi har lämnat bort "elakingen" för det gick ju inte att ha den kvar och köpt en ny yngre som sällskap till Nasse. Hemskt att dom kan göra någon så illa. Tack för all hjälp iaf