Skillnad på Pe och Pe?
Har funderat på detta ett tag nu. Visst måste det vara skillnad på olika Pe färger?
Betty tex har fått Pe white och Rubyeyed white men inte lilac eller beige ens med beige hane.
Har också fått himiungar efter djur som aldrig gett varken lilac/beige eller Pe white.
Vet flera som funderar i samma banor och illafall en har fått VÄLDIGT många ungar
Putt :-)
Det stämmer, det finns två olika anlag som ger rödögt.
Dels finns det rödögt-anlaget som gör att ett marsvin blir rödögt ifall anlaget finns i dubbel uppsättning. Detta anlag bleker också svart till lilac, chocolate till beige, osv.
Sen finns det "himalayaanlaget" som också gör ögonen röda i dubbel uppsättning. :-) Dock är detta ett anlag som ej är fokuserat på att just göra ögonen röda och bleka olika färger, utan detta är främst kopplat till att ge en speciell färg: himalaya.
Kombinerar man himmianlaget med en annan typ av anlag som tar bort det svarta pigmentet, blir marsvinet pink eyed white(tänk dig att man tar bort teckningen på en himalaya).
Dessa särskilda pews och himmis ger inga rödögda ungar, såvida ungarna inte är pew/himmi eller såvida marsvinen inte har anlag för det anlag som är fokuserat på att bleka och ge rödögt(vilket de kan ha samtidigt som himmianlaget).
Det finns ju beige och lilac himmis förresten, dessa har anlag för rödögt + himmianlag. Då bleker rödögt-genen färgen på teckningen. Så du vet vad det beror på.
Förstår du? :-) Det är lite komplicerat..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ok, så långt fattar jag nu :-)
Fast alla Pe white är ju inte himmi, varför blir det då Pe white ungar men inte beige/lilac?
Beige himmi har jag haft en :-) Han var dalmatiner också, riktigt cool!
Har du en bild på lilac himmi? Har aldrig sett det. Läste i en annan tråd också att det tydligen ska finnas agoutihimmis?
#3 Jag har ingen bild på vare sig lilac himmi eller agouti/argentehimmis, men det finns och jag har sett bilder av dessa på internet.
Nej, alla pe white beror inte på himmianlag, det har du rätt i. Men i dina fall kanske de har varit det? Annars kan det bero på ren slump att det inte blivit något annat. Det beror på vad föräldrarna har för färger, hur stor chans det är för att det ska bli lilac eller beige.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vanliga pe white har himlaya-anlaget. Den mer ovanliga varianten av pe white är de white med pe anlag. De är verkligen inte vanliga.
Tack tack :-D Då var jag inte helt fel på det.
Kan nog stämma med mina Pe white, iallafall vissa, de andra har jag inte haft koll jättelångt bak i stammen