Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2303 ggr
freddiie
0

Pälsätare

Nu har Marwin fått pälsätare. Små små larver, inte i stor mängd men några. Han kliar sig inte mer än vänligt och pälsen sitter inte glesare, men jag tror ändå att det är det.

Läste på Humlans hemsida att man ska droppa Stronghold i nacken, vart kan man köpa det? Och måste jag behandla mina andra två marsvin som går i samma bur? Det står också att man ska rengöra hus och tillbehör, hur ska jag göra det, bara varmt vatten och tvål?

Och hur kommer det sig att han fick det? Gör det ont på något sätt?

Jag har aldrig varit med om någonting sånt här förut så jag freakar ut just nu *s*

Tina
0

Stronghold tror jag att du endast kan få genom veterinär, kolla på apoteket annars.

När mina marsvin hade pälsätare köpte jag ohyreschampo på djuraffär och det funkade superbra. Jag var väldigt orolig och gick till veterinären först, men hon rådde mig att i första hand köpa schampo men jag fick även recept på Stronghold.
Jag har även hört att pälsätare är lätta att få bort med endast diskmedel, vet inte hur säkert det är dock.

Ja hus och tillbehör kan du säkert rengöra med tvål och vatten. Jag hade några speciella rengöringsdukar till mina tillbehör.

Ditt marsvin har fått det från ett annat marsvin. Det kan ha legat latent sedan länge och kommit fram i samband med t ex stress av något slag.
Ont gör det nog inte, möjligen om marsvinet kliar så pass mycket att det får sår. Men obehagligt är det nog definitivt.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Tina
0

Och ja - du bör behandla de andra marsvinen också även om du inte hittar pälsätare på dessa.

Lyan
0

Har haft pälsätare på mina, var lätt att få bort men jag vill varna för ohyreschampon! Använde PCLs schampo på mina och den ena fick lite i munnen, hon krampade oavbrutet i en timme innan hon dog Gråter. Jag såg henne hela tiden medans jag pratade med djursjukhuset :-(

freddiie
0

#3 Nej vad du skrämmer mig :-(

PUTT PUTT, mer info om pälsätare behövs och vad jag kan göra åt det !

Tina
0

Gå till veterinär och be om Stronghold om du inte vågar använda schampo. :-)

freddiie
0

#5 Ja så blir det nog, vill vara på den säkra sidan!

Men jag letade efter lite tips i äldre trådar och snappade upp någonting om någon spray som heter Frontline. Någon som vet någonting om den? Läste också på någons hemsida om något som heter Dermocan?

Tina
0

Dermocan är numer förbjudet av EU och finns inte längre att köpa. Det var också ett ohyre schampo.

fia-mia
0

#6 Tror inte frontline används på marsvin däremot flitigt för hund och katter som har loppor eller skabb

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Lyan
0

Frontline spray används även på marsvin, fick tips om det när jag hade static på djuren, men även det ska man vara försiktig med så de inte får i munnen.

Skulle jag få Ohyra igen hade jag bett om Stronghold även om det bara varit Saken som dött av schampo, har använt schampo på säkert 50 marsvin innan

[Maijah]
0

Det borde väl vara bra att sanera buren/inredningen med virkon? Det är ju bakteriedödande, ska använda det om det nu är Ringorm jag fått in (antagligen är det det) och det dödar sporer, så pälsätarna borde vä dö av det?

freddiie
0

Åkte iväg och köpte Frontline, eftersom i den gamla tråden hade det fungerat jättebra för hennes marsvin. Men somsagt, inget i munnen. Ska städa buren idag, har inget virkon. Finns det något annat som man kan ta för att hjälpa till på traven, såpa kanske? Virkon kommer att köpas in snarast, såg flera burkar och grejer på Granngården när jag var där senast.

freddiie
0

Nepp, Frontline bet inte på pälsätare, bara lite. Marsvinen kliar sig bara lite nu, så det måste ha fungerat någurlunda. Ska prova med matolja, någon sa att det kunde fungera. Om det inte gör det, så får jag åka och köpa det superdyra ohyreshampoot.