Använda terrarium som marsvinsbur?
Undrar om man kan ha marsvin i akvarium/gamalt akvarium?
Givetvis är det så de kommer in luft.
Har nämligen ett stort som snart kommer bli tomt, bor en liten muspojke där i.
Himla sugen på marsvin igen, haft de när jag var liten, och undrar som sagt om de går att ha marsvin där i.
Rubrik utökad av administratör för att forumet ska bli tydligare och sökfunktionen fungera bättre.
Det kan nog bli lite instängt, men ser man till att det är riktigt välventilerat så ser jag inget problem med det. Förutsatt att det är stort nog.
Hanna
satsa hellre på att köpa dig en billig gallerbur på blocket!
Jag får hemska ryssningar av att bara tänka på att dra ner ett marsvin i ett akvarium! Och om de är ett litet akvarium så kommer marsvinen bo förtrångt.
Du ska väl ha 2 marsvin? För man ska inte ha marsvin ensamt!
Kram
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag
Jag håller med #2 terrarium är inget för marsvin. Burar är bättre. De är ju burdjur, inte terrarie djur..
Hur stort är ditt terrarium?
Marsvin ska alltid leva minst 2 och 2, den vanligaste burstorleken för 2-3 marsvin är 120x60 cm.
Jag skulle personligen inte ha 2 marsvin i en bur som var mindre än 100x50 cm.
De enda problemen jag ser är luften och storleken. Du säger i ditt inlägg att det kommer in tillräckligt med luft, och är terrariet i en lagom storlek så ser jag inga problem med det hela.
Om du trots allt skulle ändra dig eller komma på att terrariet är för litet, kan du alltid sälja det. Burkar inte terrarium kosta en del?
Jag tror att du skulle kunna köpa en stor gallerbur för pengarna du får för ditt terrarium, möjligen får du lägga till lite själv.
En 120x60 cm gallerbur säljs oftast för runt 400 på Blocket.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Varför inte bygga en egen bur av en bokhylla? Gallerbur tycker jag inte är något att rekomdera (ja då om man inte köper en stor en).
Jag gjorde det misstaget att jag köpte en gallerbur som var alldeles för liten men ändo inom lagen på hur stort man ska ha det för två marsvin. De kivades mycket och jag insåg att gallerbur var ingen bra ide alls.
Nu har jag en bokhylle bur som jag fynda på Ikea för endast 139 kr tror jag det var. De trivs super bra och de har plats springa runt och gå ifrån varann om de kivas.
Så ett tips köp/bygg (billigare alternativ) en egen bur. Pluset med att om du bygger en egen bur är ju att du själv kan bestämma om hur du vill ha den.
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits
#2 Står det någonstans att jag bara ska ha ett marsvin? :)
Mätte lite snabbt och det är ca 125 långt och 55 brett. Behöver ju inte ha taket/locket på så luft kommer det allt komma in.
Har ett flertal 120 "kanin/marsvins"burar hemma då jag har kaninuppfödning.
Men tänkte att ist för att bara låta akvariumet stå och skräpa så kanske man kunde ha marsvin där i.
Egentligen är ju inga djur "burdjur" så vad spelar det för roll egentligen hur buren ser ut? Huvudsaken är väl att den är rymlig/laglig..
#6 Se bara till så att själva glaset inte är så högt, kanten alltså för ändå om du ej har locket på så kan det bli syrebrist på botten då det ej cirkulerar så bra i glas, även om det kommer ner luft så kan det bli för snålt. Jag har inget att säga om måttet då jag inte är så insatt i det men låter som ett ok mått för två marsvin om de även får rastas utanför buren.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har ju som sagt en mus dör i nu, haft över tio stycken samtidigt. Med lock på. ( kanterna är avskurna så kommer in lite luft ) och de har klarat sig så de bör marsvinen också göra, utan lock. Tycker jag iaf :P
Om du nu ska ha terrarie till dom så passa så inte solen ligger på för då blir det nog snabbt på tok för varmt åt dom
tänk på att luftstömmen blir svårare att ta sig ner . Det är väggar av glas, och ett marsvin behöver större syreomsättninge n 10 möss-
Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Sälj terrariet och tjäna en slant, vet ja 
Varken marsvin och kaniner ska inte behöva bo i "glasburar".
Det blir mkt fuktigare i akvarium än i gallerburar och möss tål/trivs i fuktigare luft än vad marsvin gör. Ha marsvinen i en gallerbur, istället för att låta dem bo i ett akvarium bara för att det ska komma till användning.. du kan ju sälja akvariet. (:
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Akvariumet ska vara kvar.
Inte upplevt att det blir fuktigt där i.
Men tack för era svar.
Ja vill du ha marsvin i den så ser jag inget problem, ta bara till dig av de tips som skrivit här i tråden bara tex att inte sätta i solen då det blir varmt och se till så att det kommer mycket luft däri, vore tråkigt om de kvävdes till döds.
Jag ser inget hinder att använda ett fungerande akvarium istället för en gallerbur, då slipper man ju problemet med att de gnager i gallret och att det är spån och hö runt buren och på golvet.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tycker att det låter toppen att använda akvariet. Skönt att djuren inte kan sprätta ur på samma sätt och man kan ändå se de hela tiden om man vill det och de kan väl antagligen se ut gissar jag. Jag skulle nog föredra en sådan bur framför gallerburen faktiskt.

Varför fråga när du redan bestämt dig?
#16 vadå redan besämt mig? :S
Det enda jag har bestämt är att akvariumet ska vara kvar & att jag tror att det inte blir något problem med luften.
Men om du nu har kaninburar, varför inte använda en av dem till 2-3 marsvin istället (120*60)
#18 för att jag har fullt i mitt rum, dåligt med förvaringsutrymme & kaninburarna används i första hand till kaninerna.
Tycker det är dumt att de ska stå och skräpa om det går att använda.
Pröva vetja, och verkar de inte må bra av det är det ju bara att byta till en gallerbur eller bygga bokhyllebur i passande storlek/modell istället. Väl fungerande terrarier/akvarium går ju att sälja på blocket för en bra slant ändå, så det behöver ju inte bara stå och skräpa. :-)
Kan dock säga en negativ sak jag ser med terrarium på en gång; man får inte lika bra kontakt med marsvinen. Marsvin är jättesociala djur som gärna hänger över burkanten och tigger efter mat eller gos när de blivit tamare. Det är en av de sötaste sakerna som finns tycker jag och jag skulle aldrig vilja byta ut det.
Hellre en 120x60 bokhyllebur än ett 140x70 akvarium, ärligt talat. Just pga den sociala delen. Man kommer inte åt dem lika lätt i terrarier, som väl ofta är ganska djupa?
Ännu en mindre bra sak är ju att städningen kan vara lite jobbig(om man jämför med bokhylleburar/gallerburar), just pga djupet, men jag antar att du redan är van vid den delen.
Jaja, det är en bedömningsfråga du får försöka hitta svaret på. Lycka till, hur det än blir!
**
#19** Förstår inte riktigt… terrariet var väl 125x55? Då har du väl plats för en 120x60 bur ändå? Bara en stilla undran. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Har ingen stans att förvara akvariumet, därför måste de stå kvar i mitt rum. Och de ska behållas eftersom jag ska ha fiskar däri när jag flyttat hemifrån. ( vilket jag hoppas på att det blir i år. )