Annons:
Etikettallmänt
Läst 3124 ggr
Zinnia122
2010-04-21 14:25

Marsvin och kanin?

Jag har ett gäng marsvin och får snart hem en kanin pga att ägaren tänkte avliva för att hon inte hade tid med den.
Jag har marsvinen i vardagsrummet i en öppen bokhyllebur med en inhängnad utanför som dom har fri tillgång till. Vill helst ha kaninen i vardagsrummet också då det finns mest plats där.
Men hur är det egentligen med kaniner och marsvin tillsammans? Dom kommer ju inte bo ihop, men kaninen kommer gå lös i vardagrummet och vara nära marsvinen och kanske till och med hoppa in i deras inhängnad ibland. Jag har såklart koll på dom. Men har hört nåt om bakterier som kaniner har?

Annons:
gnagarlover
2010-04-21 14:38
#1

det går jättebra att ha dem ihop.har en ihop med 3 svin som brukar ligga o mysa på honom.men du får hålla koll .har aldrig hört nån som mist något svin pga.bakterie.de säger att man inte ska blanda 2 olika arter men vi har ju katt o hund?så prova du baraFlört

elin85
2010-04-21 14:43
#2

Jag tror inte att det är en bra idé att låta en äldre kanin som inte träffat marsvin tidigare få hoppa in och ut som den vill i deras inhägnad. Det finns risk att det blir bråk och då kan kaninen skada marsvinen. Jag skulle nog valt att i så fall ha kaninen lös i ett annat rum eller spärra av så den inte kommer in i buren.

Mari
2010-04-21 14:47
#3

#1 Katt och hund är ju oftast inte instängda tillsammans på en mindre yta så som kanin och marsvin brukar vara i buren.
Ang. bakterien så har jag hört att det är något som kaninen bär på jämnt och marsvinet då kan bli smittat av om de är uppi varandra.

Den lösningen du tänker på tror jag fungerar, se bara till så att kaninen inte kan skada marsvinen på något sätt, iallafall så att du kan stänga av mellan dem de gånger du inte han ha full uppsikt.
Vissa marsvin har jag även märkt är livrädda för kaniner medans andra gillar att ligga på dem för deras värme, skulle jag tro.

Bakterien får någon annan svara mera på, jag har mest bara hört det på ryktesvägar men har även hört och sett marsvin som blivit sparkade av kaninen när kaninen blivit rädd eller fått nå lekryck och marsvinet råkade vara i vägen. Kaninens sparkar är väldigt hårda.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
2010-04-21 14:47
#4

Jo och kaniner brukar väl jucka, iallafall hankaniner? Så det är väl inte så bra för marsvinen om kaninen får för sig att para sig med dem?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Zinnia122
2010-04-21 14:48
#5

#2 Det har du rätt i. Staketet till marsvinen är rätt högt så kaninen borde inte hoppa över, men man vet ju aldrig. Och jag kommer såklart inte ha henne lös när jag inte är med och håller koll. Så det är nog ingen fara för marsvinen så.

Royalz
2010-04-21 16:32
#6

Kaniner kan hoppa över kompostgaller :) Så isf måste det vara högre, om inte kaninen ska få komma in.


Annons:
Fridaaaa
2010-04-21 16:39
#7

Min kaninunge (hona) går med marsvin och dem trivs kanon. Så länge det är stor yta, hus/gömställen som bara marsvinen kan ta sig in i osv så brukar det gå bra. Kaninen ska vara av dvärgras ockå. Men har hört skräckhitorier om kaniner som har bitit ihjäl marsvin, men jag har inte varit med om det (pepparpeppartaiträ).

I ditt fall hade jag nog haft dem i separata burar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elin85
2010-04-21 17:35
#8

Tänk också på att om kaninen KAN hoppa över och skulle göra det så kan den landa på ett marsvin eller VERKLIGEN skrämma dem.

Albtraum
2010-04-21 19:20
#9

Även om de flesta kaniner inte ser marsvinen som rivaler på samma sätt som en annan kanin så finns det individer som gör det. Har själv en hona som inte kan vara lös på golvet samtidigt som mina marsvin ens under uppsikt av den anledningen.

tjorve
2010-04-22 00:12
#10

marsvin och kanin ihop - big no no

[findusen]
2010-04-22 00:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

jag har två marsvin o en kanin som bor ihop, och går lösa på golvet. funkar utmärkt! kaninen putsar päls och ögon o öron på sina grisvänner och det är ett av marsvinen som bestämmer…. sitter han i nåt av husen så får inte kaninen gå in.. men jag har oxå haft en kanin som var riktigt elak mot ett annat marsvin, så där gick det inte att ha dom ihop… det är alltså individuellt hur det fungerar!

elin85
2010-04-22 00:53
#12

#11 Men det här är ju en kanin som aldrig tidigare träffat ett marsvin och som är äldre. Jag skulle då aldrig vågat prova ha dem tillsammans då.

[findusen]
2010-04-22 01:13
#13

#12 man får ju vara försiktig, man märker ju om kaninen blir irriterad…! :)

Annons:
[Tisslibiie]
2010-04-22 11:29
#14

En kanin har kraftiga bakben som kan skada ett marsvin! Tänk på att kaniner gör "bakåt glädje skutt" när de är glada som kan skada marsvin rejält. Kaninhonor kan bli agressiva mot marsvin.

En kaninhane kan se ett marsvin som sin partner och jaga runt marsvinet och försöka para sig med den. Såklart blir marsvinet stressat utav detta, och det kan leda till att marsvinet blir olyckligt.

Kaniner kan ha en naturlig bakterie i sina luftvägar som heter Bordetella bronchiseptica, som absolut inte skadar själva kaninen. Men för ett marsvin som umgås med kaninen kan bli sjukt och till och med leda till döden.

De har helt olika näringsbehov. Och hur ska ni göra med pelletsen? Kaniner ska inte äta marsvinspellets och marsvin ska absolut inte äta kaninpellets.

Marsvin har större c-vitaminbehov än kaniner. Och om du ger för mycket c-vitaminsberikade grönsaker och kål till en kanin så kan den dö.

De har absolut inte lika kroppspråk och beteende, alltså inget utbyte utav varandra.

Så kaniner och marsvin ska inte bo tillsammans. ALDRIG.

elin85
2010-04-22 13:15
#15

#14 Varför skulle inte ett marsvin kunna äta kaninpellets? Det finns ju marsvin och kaninpellets (alltså samma) så det är ju knappast giftigt på något vis…

[Tisslibiie]
2010-04-22 14:29
#16

#15 Så du menar alltså att det enda du tyckte var viktigt var angående pelletsen? Inte att kaniner kan göra marsvin sjuka? Och väldigt illa?

Zinnia122
2010-04-22 14:32
#17

Det känns som dom flesta här har missuppfattat mitt inlägg. Kaninen ska INTE bo med marsvinen. Men jag undrade om det var okej att dom bodde i samma rum. Sen skrev jag att kaninen kanske kan hoppa över inhängnaden till marsvinen, men jag är ju självklart med och håller koll och skulle hon lyckas hoppa över så plockar jag ju ut henne direkt.

Jag undrade mest över dom där bakterierna som kaniner sägs ha, ifall kaninen skulle ligga och sova nära inhängnaden med marsvinen i.

[Tisslibiie]
2010-04-22 15:03
#18

#17 Den bakterien kaniner KAN ha, är inte alla som bär på den, är som sagt skadligt för marsvinen. Har bara läst lite om den, men om kaninen inte har så nära kontakt med dina marsvin så tror jag inte att det är någon större fara, jag hade helt missuppfattat din tråd, det ber jag om ursäkt för.

[Tisslibiie]
2010-04-22 15:06
#19

#15 Kaninpellets och marsvinspellets är helt olika, innehåller inte samma näringsämnen!

Fridaaaa
2010-04-22 16:17
#20

#19 Finns ju nått som heter kanin&marsvnpellets. Enda skillnaden mellan marsvin & kaninpellets är att det är mer c-vtmaniner i marsvinspelletsen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
elin85
2010-04-22 17:17
#21

#16 Eh? Det är ju inte jag som undrar om marsvin+kanin och har redan skrivit min åsikt om det, så därför…ja…det enda som intresserade mig var din åsikt om pellets. Det andra vet jag redan. I övrigt anser jag att det enda som skiljer marsvins- och kaninpellets är c-vitamintillskott i marsvinens…och c-vitaminet bryr man sig ju ändå inte om. Om man nu inte köper särskild pellets typ oxbow som är specialanpassad.

Upp till toppen
Annons: