Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: svenska-marsvinsföreningen
Läst 2096 ggr
Lyan
0

Var hitta info om satinförbudet?

Jag kan inte hitta det någonstans :-S Har hört att det gäller från 2011, men hittar det inte någon annanstans än i en dagbok på en hemsida

PNILA
0

Kommer att läggas ut på Riks hemsida bara protokollet fr Stämman är klart o underskrivet av den "nya " styrelsen ,

Mvh Pernilla

f,d Riksordförande ,

Lyan
0

Ok, tack

idipidi
0

Info kommer att komma upp på rikssidan, men du hittar ju hela motionen (den om satiner som är underskriven av Karin) i MM. Det som gäller är det som står i motionen, enbart med ändringen att datumet är 1/1 2011.

Lyan
0

#3 Ok, har inte fått någon MM, de håller på att fixa det

Mari
0

Vad är detta för något? Någon som vill skvallra?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

FeliciaS
0

#5 Ett beslut som togs på SMF riks årsstämma som var nu i april, efter motionen om satinförbud som publicerades i MM.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

#6 Alltså att man ej längre får avla på satin? Jag hänger inte med i svängarna känner jag Skäms

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#7 - Satiner med en eller två satinföräldrar får inte registreras (och kan alltså inte ställas ut i ras). Men satiner som föds i en parning mellan två icke-satiner får registreras och ställas ut. Dessutom får enbart satiner med svensk registrering anmälas till utställning i Sverige.
Beslutet gäller satiner i alla hårlag.

Hanna 

elin85
0

#6 Jag har bara läst motionen men inte hört hur beslutet blev. Men det är alltså klart att satiner inte ska avlas på från 1/1 2011 eller?

elin85
0

#8 Vi skrev visst samtidigt, men nu fick jag mitt svar att det alltså blev så :)

Lyan
0

#8 Så om jag nu skulle få satin i Vivis kull trots att hanen inte har satin så får jag ändå ställa dem i ras? Vill gärna få tag i mitt uppfödarnamn snart!

Abico
0

#9 - Ska och ska, den som vill kan ju avla på som tidigare. Men som jag skrev i #8 är det nya regler kring att registrera och ställa ut satiner. Och det gäller fr.o.m. årsskiftet om jag förstått det rätt.

Hanna 

Lyan
0

Vill bara klargöra att satin är inte målet med kullen utan att få pe eller grey ungar, honan är satinbärare

Abico
0

#11 - Men hon föder väl rätt så snart? Registreras ungarna innan årsskiftet så spelar det ingen roll om de är efter satinföräldrar. Om jag inte snurrat till det…

Hanna 

Lyan
0

#14 Ok. Ja, hon borde föda inom två veckor

Creation
0

Fundering bara, hur blir det med satiner där ursprungsinformation saknas? Alltså, kommer man att kunna registrera en satin från t.ex. en djuraffär med okänd stam?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

#16 Som Lovika, hon är visserligen pet, men ändå satin köpt i affär. Träffade han som berättade att hon kom från Tjeckien och som blev så sur på mig, jag vågade inte ens berätta om förbudet för då hade han väl flippat totalt

[Strawberi]
0

Detta är det bästa jag hört någonstint! Äntligen blir vi troligen av med dessa satiner fort!

[Colina]
0

Jag är inte alls insatt i olika raser och hårlag och undrar vilka problem/sjukdomar satiner har? Har läst lite flyktigt om de nya reglerna på bloggen hos en uppfödare som tycktes anse att det är dumheter med förbud.

(Hur man nu som seriös uppfödare kan tycka att det är dumheter att inte tillåta avel på ärftliga sjukdomar är väl en annan diskussion…)

Abico
0

#19 - Det här dokumentet tycker jag beskriver OD (osteodystrofi) bra, här får man både se bilder och får dom förklarade.

Hanna 

Fridaaaa
0

#8 Så du menar, om jag t.ex parar min Pyret (ej satin men satinbärare) med en ickesatnmarsvin och det blir satinungar får dem inte ställas ut i ras om dem registerars efter 1/1 2011?

Varför har man kommit fram till detta?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
0

Jag tycker det är riktigt bra beslut detta! Det kommer ju säkerligen ta väldigt lång tid att bli av med satinerna helt, men med tiden kommer de försvinna mer och mer iaf=)

Lyan
0

#22 Troligen kommer satinet aldrig försvinna helt. Bara se på fjordingar och Frieserhästar där det fortfarande (dock väldigt ovanligt!) kan dyka upp ickeblack och fux! Dessa är färgavlade hur länge som helst!

[Maijah]
0

#23 Ja jag vet att det är ganska omöjligt:/ Men bättre lär det bli iaf=)

idipidi
0

#21 Läs vad det står i #8 igen. Det står jättebra förklarat där. Det som gäller är att om man använder satiner i avel så får man inte registrera avkommorna. Det blir alltså lönlöst att avla på satiner och satinerna kommer att minska.

Däremot satiner som föds med föräldrar som inte är satin, får även fortsättningsvis registreras. Detta bl.a. så att inte allt för många djur ska uteslutas ur avel direkt, eller att de satinungar som föds blir "värdelösa".

Observera också att alla satiner som är registrerade i SMF får ställas ut under hela sin livslängd.

Lyan
0

Fast egentligen om man får regga och ställa satiner efter icke-satinparning är det ju väldigt lätt att fortsätta som vanligt. Bara para bärare-bärare…

idipidi
0

#26 Absolut. Men du lär ju inte direkt ha köpare i kö med tanke på att de inte går att använda i avel. Likaså kan det inte vara speciellt kul att när man väl fått fram en jättefin satin, att inte kunna använda den i avel. Slutsatsen blir väl att de allra flesta kommer att lägga ner satinaveln.

Lyan
0

#27 Men om man kan ställa dem och regga dem så försvinner ju ändå inte "tjusningen", vill man använda sin fina satin i avel är det ju bara att sätta den med en ickesatinbärare, få bärare och sedan para dem så får man regga igen.

Det blir ju mycket svårare men är ändå ett sätt att smita förbi förbudet om man verkligen vill

idipidi
0

#28 Klart att det går. Det är inget förbud heller utan det är bara precis det som har beskrivits, varken mer eller mindre. Det är ett sätt att fasa ut satinerna lite långsamt. Det finns inte heller någonting som säger att det såsmåningom kommer att bli ett totalförbud. Det beror ju helt på medlemmarna.

Helt klart är att den som även i fortsättningen medvetet vill fortsätta föda upp satiner kommer få det mycket, mycket svårare. Inte minst kommer det vara svårt att få avsättning för ungarna. Tror att efterfrågan kommer vara mycket låg.

Creation
0

Undrar fortfarande det som skrevs i #16 :-) Hur blir det med satiner där staminformation saknas?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elin85
0

#30 Förhoppningsvis får de inte reggas. Annars har ju uppfödarna en lösning där (undvika att berätta att den har en satinförälder).