Var står buren bäst?
Var står buren bäst, på ett ställe där det är mycket liv och rörelse eller i ett rum där det är lite lugnare?
Jag har helst marsvinen på ett lite lugnare ställe, men i ett rum där jag själv vistas mycket (i mitt rum ;)). De är känsligare för snabba rörelser och höga ljud, men samtidigt blir de ganska skygga om de står för isolerat så minsta avvikelse skrämmer dem.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har mina i vardagsrummet :)
Jag har mina marsvin i ett eget rum med dörren stängd med radio på dygnet runt (dörren är stängd p.g.a katter) De är pigga och glada ändå! :)
Jag har mina i vardagsrummet som det nästan alltid är någon i. Och eftersom det är sådant "spring" där så är dom inte lika skygga längre.
Mina står i vardagsrummet där vi är mest. Mina två töser var ganska rädda när de flyttade hit men har nu vant sig vid barn, katter, musik, tv, vuxna som går runt, röster. De är lugna och trygga. Alla tre ligger ner i buren och sover och vilar. Det ser så mysigt ut. :)
Min två står i hallen som är centrum av huset och inom synhåll från tv-soffan. Ständigt spring förbi buren av två barn och två vuxna. Alltid någon som går förbi och pratar och stoppar in en hand i buren. Ska väldigt mycket till för att de ska bli rädda och gömma sig. De kan hända ganska mycket runt om men de ligger lugnt kvar och vilar eller fortsätter att äta, alt kommer fram till burkanten och tigger något gott. Vi har haft dem i knappt 4 månader så det var verkligen ett bra val av placering för att få dem tama och trygga.
Mina bor i köket och vardagsrummet i centrum. Jag tycker det är bra då får de mycket mental stimulans och de blir mer med i allt som händer man pratar med dem hela tiden och har koll på dem och dom på oss. Jag tror de mår bra av det och det blir roligare för dem så jag skulle säga liv och rörelse. Det beror kanske på hur mycket liv och rörelse du menar, jättehög musik och barn som skriker oavbrutet kanske är lite för mycket.
Våra står nu på kontoret, där sitter jag mycket och dom ser även köksbordet. Funderar på att flytta dom men vet inte var, buren är ju både hög och stor… 120 bur
Mina får väl inte utstå så väldigt mycket ljud, då jag bor ensam och inte pratar jättemycket för mig själv ;) Visst pratar jag med marsvinen ofta, och tvn står ofta på. Mycket prat när jag har kompisar här också. Några mindre förfester har de fått vara med om, men om jag har fest så bär jag in buren i sovrummet och stänger dörren.
Jag tror att det är viktigt att marsvinen är i ett rum där man vistas mycket, så att de blir vana vid ljud och rörelse och därmed lite mindre lättskrämda och kanske lättare att tämja. Men givetvis ska det inte vara störande ljud som skadar deras hörsel.
Mina marsvin bor för närvarande i vardagsrummet. Där är det mycket liv och rörelse om kvällarna. De verkar tycka om att vara lite i centrum.
Dock tänker jag flytta dem till mitt rum igen i sommar, just pga tv:n som finns i rummet..
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vad menar du med tv:n?
Jag föredrar att ha marsvinen i ett rum där det är en del liv och rörelse och tror att det blir säkrare och socialare marsvin i en sådan miljö än om de sitter isolerade i ett litet tyst rum.
Mina marsvin bor i mitt rum, där jag är en hel del. Jag spelar nästan alltid musik för dom (eller ja, mest för min del då) och folk kommer och går här. Dock finns det dörr till rummet så det går att stänga till om marsvinen om det är stökigt vid kalas eller så, och det är skönt tycker jag. Som i helgen då vi hade ett dussin 7 åringar här…
Hanna
Jag har mina marsvin precis utanför mitt rum där många brukar gå förbi. när jag går förbi brukar jag prata med dom och ge dom sallad och gurka
och så klart mysa med dom

Jag har dem också i vardagsrummet som många andra här. De verkar bli tamare av liv och rörelse =)
#11 Ja, det är ju en tv i samma rum som marsvinen. Den är på ganska mycket om kvällarna och familjen vill kunna ha högre volym på än vi har i dagsläget. Man vill ju inte skada marsvinens känsliga hörsel.
Jag tycker dessutom att det verkar som att tekniska prylar (såsom dator och tv)ibland ger ifrån sig svaga pip som jag kan tänka mig är många gånger värre för marsvinens öron än för människors.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#15 Dessutom ger de ifrån sig mycket höga toner (som inte människors hörsel tar upp) men marsvinens, har jag hört.
Mvh Felicia
Så om jag kommer att ha mina marsvin i min källare (pga att jag har katt och vill kunna ha dom i bokhyllebur), kommer dom bli mer rädda då? ;/
Jag har mina marsvin i mitt rum av olika anledningar, dels pga våra katter och dels pga min lillasyster (1 år, för ju en del oljud).
Skulle gärna ha dem i t.ex. vardagsrummet så de skulle vänja sig vid mer liv och rörelse, typ, men utöver att vi har katter (= de skulle vara tvugna att bo i gallerbur) och att min lillasyster är ganska högljudd av sig så skulle min mamma aldrig tillåta det. :P
Å andra sidan är det mysigt att ha marsvinen i sitt rum och kunna bara sitta och iaktta dem under tystnad långa stunder - väldigt lugnande. :-)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#17 Ja, de blir inte lika vana vid ljud och människor om de är i en källare där det bara vistas folk några gånger/dag. Men det beror såklart på hur mycket tid de får också, men att de inte är med i vardagen på samma sätt som om de bor i ett rum där man själv vistas så blir de ju mindre vana. Att tänka på om det är en källare är att det måste finnas fönster så det kommer in ordentligt med ljus.
Till en bokhyllebur kan man faktiskt ha en slags galler- eller nätkonstruktion som överdel, rätt enkelt att bygga :)
Mvh Felicia
Vi har slått ut ett stort fönster där eftersom det är en trappa så ljus kommer det inte få för lite av..
Eventuellt ska jag flytta ner där sedan, men det kan ju dröja ett tag..
Mina grisar bor i vardagsrummet, hade gärna haft dem i sovrummet men har en son på 5 månader så det skulle inte vara så bra för varken honom eller marsvinen.