Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1664 ggr
Lyan
0

Vad tycker ni om detta fodret?

Innehåll:

Havrebiprodukter (kli tror jag): 26%

Flingat korn                            21%

Vetebiprodukter (kli tror jag):    20%

Melass:                                   9%

Flingad majs:                           8%

Gräsmjöl:                                4%

Flingade ärtor:                         3%

Solrosextrakt:                          2%

Kalciumkarbonat:                     2,1%

Risskal:                                  2%

Salt:                                       0,9%

Torkad morot:                         0,75%

Torkade örter:                         0,4%

Vitamin och mineralblandning:   0,1%

Nutrient

Meadow® Herb

Digestible Energy (MJ/kg)

10

Oil (%)

4

Protein (%)

10

Fibre (%)

13

Starch (%)

26

Vitamin A (iu/kg)

10,000

Vitamin D3 (iu/kg)

1,500

Vitamin E (iu/kg)

200

Copper (mg/kg)

30

Selenium (mg/kg)

0.3

**Mint
**Stimulerande, kramplindrande, lindrar vid väderspänning och anti-inflammatorisk. Retar aptiten och stimulerar matsmältningen. Stimulerar levern och ökar produktionen av galla. Bakteriedödande.

**Vitlök
**Antiseptisk, antibiotisk, maskmedel, slemlösande, svettdrivande, blodtryckssänkande, motverkar diabetes och blodproppar. Är ett universalmedel, bra mot luftvägsbesvär och att bekämpa infektioner. Den är rik på svavel, vilket sedan utsöndras genom huden. Insektsavvisande effekt och utvecklar en bra bakterieflora i tarmen.

**Persilja
**Urindrivande, lindrar vid väderspänning, stimulerar livmodern, slemlösande och matsmältningsbefrämjande. Rik på vitamin C, järn och koppar. Bra tillskott vid blodbrist. Huvudmedel vid urinvägsinfektion och stimulerar mjölkproduktionen hos digivande ston.

**Nypon
**Sammandragande, milt laxerande, motverkar diarré. Rik på C-vitamin, A-vitamin, tiamin, niacin, riboflavin, Vitamin K och eterisk olja. En "piggelinkur" som hjälper kroppen att rensa ut.

**Nässlor
**Urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen därmed bra vid fångbesvär. Rik på C-vitamin, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer.

**Maskros
**Urindrivande, milt laxerande, stärkande, antireumatisk, levermedel. Bra till lever- och njurbesvär och gulsot. Innehåller mycket kalium, magnesium och kalcium. Rik på Vitamin A,B,C och D. Maskrosen är som en naturlig elektrolyt.

**Rödklöver
**Blodrenande, slemlösande, urindrivande, kramplindrande, östrogenisk. Positiv inverkan på hästar som är tröttkörda eller som återhämtar sig efter en virusinfektion. Bra för problem med hosta eller slembildning.

**Ringblomma
**Sammandragande, anti-inflammatorisk, sårläkande, antiseptisk, svamp dödande, främjar produktion av galla, aborterande och blodrenande medel. Används ofta vid hud- och magbesvär. Innehåller eterisk olja och pro-vitamin A. Används vid magsår och inflammationer.

**Rosmarin
**Anti-inflammatorisk, stärkande, antiseptisk, stimulerande, ökar genomblödningen, kramplindrande, lindrar vid väderspänning. Blodrenande medel. Stärkande och lugnande för matsmältningen. Huvudmedel för reumatism och för levern funktion.

Creation
0

Är det något slags gnagarblandning/pellets? Om man jämför värdena med bra pelletssorter skulle jag se detta foder som ganska marsvinsolämpligt.

Det är ganska lågt fibervärde, ganska högt kalciumvärde(vet inte om det gör någon skillnad om det är karbonat?) och relativt lågt proteinvärde. Det tycks inte finnas någon mätning av fett, men solrosor och majs är väl ganska kända för att vara ganska feta produkter, så jag kan tänka mig att det värdet är högre än "normalt" också.

Vet inte hur bra ärtor och risskal är för marsvin, men det låter som lite konstiga ingredienser..

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

Det är hästmat. Har använt det som godis under några år (2 kanske) men funderade på om det hade kunnat gå att ge det som helfoder. Jag kände också att det var mycket kalk och så i det men ville få lite fler åsikter.

Creation
0

Du kan jämföra själv med pelletssorterna som finns i denna tråd. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

De får mest kligröt nu, ger kanske bara pellets 1-4 gånger i veckan och har då blandat Lottie, Meadow herbs (fodret ovan), ärtor, majs, Beaphars örtmat (jag har för mig det är Beaphar) och havre.

De klarar ju sig på kligröten men jag tänkte eftersom jag måste köpa så mycket av meadow herben varje gång hade jag kunnat ge det oftare då de tycker det är så gott (luktar UNDERBART), men de får hålla sig till kligröten :-)