Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1783 ggr
Teij
0

Tunn över ryggen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en marsvinspojk på 2 år som är rätt smal över ryggen. Han har alltid varit mot det magre hållet men nu har han en mage men fortfarande rätt runn. Hur ska ja fylla ut han, eller är han av denn typ som ser ut så..

För i min värld, med hästar hade det varit ett tecken på proteinbrist. Ska ja ge han proteinpellets tro ?

Abico
0

Det är mycket motion som gäller om han ska biffa på sig över skuldrorna och ryggen, det och lite havregryn kanske :P

Hanna 

elin85
0

Ser ut som han är satin. Om så är fallet har du läst på om OD och vet vad du ska kolla efter? Du skriver att han är mager, han haltar väl inte eller går konstigt?

Teij
0

#1 Det är svårt att få han att röra på sig mer än va han gör. Han hoppar o studsar en stund på golvet o sen lägger han sig för att vila. :/ Han gillar havregryn men ja är så rädd att det ska svälla i magen för han tycker inte om när de är blötlagt.

#2 Jo han är nog satin, är inte så bra på färger men har fått kommentarer om det. Var kan jag läsa på om OD, har ingen aning om va de e .. :S Han är pigg o gla annars, kan inte se att han ha några fysiska bekymmer när han rör sig eller så ..

Han var inne hos vet för någon vecka sen för att ta ut en tand(vuxit ut nu) o då fixade hon även någon kindtand så det är inte att han har några problem me tänderna eller äter dåligt. För han är matglad precis som ett svin ska vara :)

Teij
0

#2 Nu hittade jag artiklen om OD här. Det lät ju inte allt kul om det skulle vara så att han har detta. Men borde inte vetrenären reagera när vi var där me tänderna? Ofy tänk så lider han :´(

Ska ta ut han o verkligen kolla igenom hans rörelsemönster. Jisses !

elin85
0

#4 Ja OD är inte en trevlig sjukdom :( Vet inte om veterinärer alltid har så bra info om det så det är inte säkert att han/hon skulle sett det. Du får hålla koll på hans rörelsemönster och även om han inte har (synliga) problem nu så fortsätt hålla koll resten av hans liv. Håll även koll att han äter som han ska, efter tandingrepp hos veterinärer är det en ganska stor risk att det senare kan bli problem igen och marsvinet slutar äta, har svårt att tugga osv.

I övrigt, försök med att sprida ut lite broccoli, sallad, gurka och/eller paprika över golvet som han kan gå runt och söka så får han mer anledning att röra sig lite ;) Havregryn ska inte svälla i magen om man inte blötlägger så det ska inte vara någon fara. Har du provat ge blötlagd kruskakli med ex rivna morötter iblandat? Det är det godaste mina marsvin vet. Till ett smalt marsvin jag hade så gav jag kruskakli blandat med morotsjuice som man köper till bebisar eller fruktpuré. Det älskade han och kunde äta mycket av så han gick upp i vikt :)

Teij
0

#5 Nu har jag verkligen suttit och studerat han när han rör sig och ja kan inte se några avvikelser :)

Har aldrig provat kli så det kan ju va en bra ide att prova det på han. Nu har jag varit busig och köpt sånt onyttig blandmat till marsvin från Vitapol. Vad ja förstått är det inget bra foder att ge m tanke på att de innehåller mycket kolhydlater o fett men tänkte det kunde vara ok att blanda i lite bland hans pellet på kvällen.

elin85
0

#6 Oh vad fin han är :) Så skönt att han rör sig som han ska :)

Prova kruskakli, blötlägg (antingen med vatten eller morotsjuicen) så det blir fuktigt och låt stå några minuter innan du ger det. Som sagt alla marsvin jag haft har ääälskat just kruskakli. Tycker han om det så ge det istället för gnagarblandningen :) För mer energi kan du blanda 50/50 med vetegroddar (i mjölform). Ca ½dl/dag kan nog vara lagom :)

Lyan
0

Får man fråga var han kommer ifrån? Tycker jag känner igen honom men jag kan inte placera om det är rätt. (ingen av mina utan något saludjur jag tittat på)

Teij
0

#8 Kommer från Lionsborg, Malmö men hade han ute på annons innan, då Snorkel (hans burkompis) gick bort. Hade svårt att lämna bort han spec, då jag inte riktigt fann någon som kunde erbjuda han ett liv som var bättre än hos mig. Fick konstiga erbjudanden där han skulle förbli själv eller hamna i avel osv. Så kände att ne, då är det bättre att han stannar här hos mig.

Tycker det är hemskt att han ska vara själv, men en ny bebis kan ja inte ta hem för då lär det bli samma visa om igen. Då blir det inget slut. Och vågar inte chans med en vuxen då jag kanske står där med 2 ensamma grisar. Han är rätt liten och lågrangad så är rädd att han blir mobbad och vantrivs :(

Nu kommer säkert halva Marsvin.Ifokus hoppa på mig, Men är beredd. Kasta skit :D

[Maijah]
0

#9 Nejdå, vi kommer inte hoppa på dig! Jag förstår dig, du kanske inte vill köpa en bebis som sedan blir ensam när dig grabb dör. Enda lösningen jag ser då är att ha en marsvinsbebis på foder (alltså låna) från en uppfödare. Har du tänkt över den möjligheten?:)

Tina
0

Måste säga att du lägger upp väldigt fina bilder på en otroligt fin marsvinspojk! Glad Jag hoppas att OD aldrig blir något problem för honom.

Förövrigt tycker jag att Maijahs förslag om att låna en liten hane var superbra! Annars förstår jag dig fullt ut och har själv tänkt på vad jag skulle göra om jag hamnade i samma sits med en hane.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Teij
0

#9 Snällt :)

Har faktiskt aldrig tänkt att man kan lösa det så.. Men finns det  verkligen uppfödare som lämnar ut på foder för att sedan ta tillbaka. Har annars hört att de har rätt att avla o därefter någon kull är marsvinet en egna.

Men samtidigt, va hemskt ifall jag nu haft denna lille ungen som växt upp och följt sen ska tillbaka till uppfödaren. Då blir det som med Koda, o han kan jag verkligen inte göra mig av med. Vet det är själviskt men att ha djur handlar ju främst om en själv.

Teij
0

#11 Tack tack, o alla ä dagfärska :)

Lyan
0

#9 Ok, vet inte om det är han jag har sett men i så fall är han fruktansvärt lik :-) Är bara så störigt att jag inte kan komma på var jag har sett grisen i fråga.

Jag har tyvärr haft ett par djur som dött i (trolig) OD nu i vinter.

Suppe var jättedålig, det kan ha varit något annat inblandat också då det kom så plötsligt.

Magic kände jag att något var fel innan jag såg det, jag fick som en obehagskänsla  hela kroppen. Han dregglade en del och var liite stapplig sista två veckorna. Jag tog bort ´honom innan det blev värre.

Baby dog för ett år sedan ungefär, jag hade fått veta att OD inte fanns på långhårssatiner och reflekterade inte över det. Hon slutade äta efter en behandling mot Nossvamp, fick gång henne igen men hon var väldigt mager och åt pellets med god aptit men inte så mycket hö, jag tog bort henne när hon började stappla. Kollade munnen och hon hade foderinpackningar och troligen långa kindtänder

Lyan
0

Det finns flera uppfödare som kan tänka sig att lämna ut en liten pojk som sällskap :-) Jag hade gärna gjort det om jag hade haft någon, men de små ungar som kommer snart är planerade som sällskap till mina egna två omplaceringar

[Maijah]
0

#12 Jo visst finns det uppfödare som kan lämna ut på foder=) Men ja det är klart att det kan bli svårt att lämna ifrån sig grisen till uppfödaren sen. Men då kan du ju känna efter då om du vill ha marsvin i några år till och skaffa en ny hane som kompis till denna, eller så får du lämna tillbaka honom. Iaf så skulle ju din grabb bli jättelycklig om han kunde få en kompis, och han skulle ju (om han inte utvecklar OD) kanske kunna leva i, ska vi säga 4-5 år till. Han är ju ung fortfarande, och att leva i 4-5 år utan en kompis är ju inte nå bra för honom=/

Jag hoppas verkligen det löser sig på ett bra sätt, både för dig och din vackra grabb!=)