Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 759 ggr
Rafflan
0

När funkar det inte?

Funderar på min kompis problem, när bör varnings klockan ringa? Om dem rycker ihop i en boll å far runt å plockar päls men ingen skriker å inga sår, bör man bli orolig då? Eller bör det gå så långt som skrik för det gör ont och/eller sår?

När bör man sära på hanarna helt enkelt?

Kan en eller annan boll-fajt utan sår vara okey om dem är oroliga? tex ny bur, flyttat, nya djur i samma rum(lukt)?

[Maijah]
0

Jag tycker att om det blir stora skador/stora sår, då är det nog hög tid att sära på dem. Några småsår, och lite pälsryckningar klarar de ju, men man vill ju inte gärna vänta och se dem skadas ordentligt……ja det är svårt:S Att sära på dem när det inte är så farliga fajter kan ju lätt göra det ännu värre om de ska sättas ihop igen också.

Rafflan
0

#1 om dem rycker ihop som en boll typ 1 gång utan skrik å sår, hur farligt anser du det då?

FeliciaS
0

#2 Om de inte har gjort illa varann är det ingen större fara för tillfället, jag skulle låtit dem fortsätta gå tillsammans och vara noga med att de har gott om utrymme och en bur med rolig inredning (olika öppna hus, rör, kvistar, stenar, toarullar osv).

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Rafflan
0

#3 okey, ska prata med min kompis, just nu lutar det åt att ev sälja ena och skaffa ny kompis till den andra ;)

Mari
0

Har det bara hänt en gång att de rullat runt som en boll tillsammans? isåfall tycker jag inte detta är något problem.

Jag tycker det är ok, det kan ju hända som du skriver om de är oroliga eller om något hänt, så som ny bur/ren gjort bur då kan de ju tjaffsa lite sinsemellan.

Bara detta bollbildande inte händer flera gånger med täta mellanrum eller att de börjar hacka tänder eller skada varandra.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

elin85
0

Så länge inga sår uppstår eller något av marsvinen verkar nämnbart påverkat (rädd och orolig) så tycker jag att de kan ha några "bollfajter" utan att man behöver lägga sig i. Om de är på samma nivå liksom och bara gör upp rangen.