Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1352 ggr
Minitassen
0

Vilka är mysigast ?

av honor och hanar?

Teij
0

Tror nog det är individuellt men av mina marsvin. 3 hanar och 2 honor, har hanarna varit mer gosiga o lata. Medan flickorna haft mycket spring i bena, Men även de var mysiga men med mer GO.

elin85
0

Finns flera sådana trådar redan :) Personligen tycker jag hanar blir tamare och lugnare, medan honor är mer rörliga och mer benägna att hänga på burkanten och tigga när man går förbi :)

[Maijah]
0

Det är väldigt individuellt.

Men av mina är hanarna lite mer mysiga och avslappnade att gosa med. De gillar att lägga sig tillrätta i famnen, medans honorna gillar att springa runt och utforska:)

Minitassen
0

Okej, jag vill ha en mysig & tam marsvin ska jag då vara ute efter hanar?

Moa-16
0

Som sagt tror jag det är mer individuellt. Du får inte tama marsvin för att du köper hanar. Det är du som ägare som gör dom tama. Man får inget gratis.

Minitassen
0

Ja, det förstår jag . Men jag vill kunna "tama" det lättaste, honor eller hanar. Och det verkar vara hanar ;)

Tina
0

Jag skulle också säga att det är individuellt och det kan också ha att göra med marsvinets bakgrund. Köper du t ex en hane från djuraffär och en hona från uppfödare är risken större att honan har lättare för att bli tam än hanen, pga tidigare hantering och bakgrund.

Vissa marsvin är mer kontaktsökande än andra. Jag har en hane som är otroligt nyfiken och vill vara med överallt och en annan hane som är blyg och helst undviker mänsklig kontakt (båda kommer från uppfödare).

Själv föredrar jag honor. Mina båda mysigaste och favoritiserade marsvin är honor (har 4 hanar och 4 honor).

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Minitassen
0

OK

elin85
0

#7 Nja, jag tror inte att man kan säga generellt att marsvin från djuraffär skulle vara mindre tama. Jag har då haft en riktigt tam kille från djuraffär och sett ordentligt otama hos uppfödare ibland. Uppfödare pysslar ju inte alltid med sina marsvin.

Tina
0

#9 Risken är större skrev jag, och det håller jag mig faktiskt till. Glad Jag har 3 marsvin som ursprungligen kommer från djuraffär och alla dessa skiljer sig i kontaktsökande beteende i jämförelse med mina marsvin som kommer från uppfödare. 
Det är sant som du säger att uppfödare inte alltid pysslar med sina marsvin. Dock övervägde jag inte det i inlägg #7. När jag köper marsvin är jag noga med att kolla uppfödarens hantering av marsvin, om denne inte nämner det själv, och det hoppas jag att majoriteten av marsvinsköpare också gör.

Moa-16
0

Har 3 honor från djuraffär. Dom är väldigt tama. Men då har jag hanterat dom mycket. Vilket man måste göra om man vill ha trygga/tama marsvin.

HLJB
0

Jag har marsvin både från uppfödare och från djuraffär och en självuppfödd. Lugnast är de från djuraffär och Ninni från uppfödare.

Jag tror inte det handlar om vartifrån de kommer utan hur mkt tid DU lägger ner på dem… sådeså.

Tina
0

Ja visst måste man lägga ned tid på marsvinen och förtjäna dess förtroeende. Vad jag menar är att om jag t ex har två marsvin, ett från djuraffär och ett från uppfödare. Låt oss säga att marsvinet från djuraffären är ett grossistdjur som inte blir dagligen hanterat av personlalen, får utstå stimm från fåglar, djur och människor dagligen i affären. Marsvinet från uppfödaren blir dagligen hanterat och bor i en lugn hemmamiljö.

I detta fall tror jag att marsvinet från uppfödare har större chans att bli tamt snabare än det från djuraffär. Självklart skiljer det sig från fall till fall och självklart kan marsvinet som kommer från djuraffären bli lika tamt som uppfödarmarsvinet, viss inom tid. Hoppas ni förstår hur jag menar. Glad

[Maijah]
0

#13 Jag håller med dig på den punkten…..

Men det är inte det här om "djurffär/uppfödare mest tama?" som ska diskuteras i denna tråd. Nu är ju ämnet: hanar/honor mysigast? Glad

Minitassen
0

Men tycker ni jag ska köpa från djuraffär? För jag hittar ingen uppfödare eller så.. och det finns så fina i djuraffärer =)

Abico
0

#15 - Nej det tycker jag absolut inte. Från djuraffär har jag, förutom det köpta marsvinet, fått hem: Ohyra som kostat massor med pengar att behandla, ungar (honan var dräktig), en väldig massa onödiga tillbehör som många av dom är rent av skadliga för marsvinet.
Uppfödare finns över hela landet och transport går alltid att ordna. Hittar du ingen uppfödare du gillar så har omplaceringshemmen alltid marsvin inne i alla storlekar och färger.

Hanna 

Minitassen
0

#17 Vart ska jag leta ? Obestämd

Minitassen
0

Bor i Borås

Abico
0

#17&#18 - På SMF:s hemsida hittar du en del registrerade uppfödare, klicka på Västra Götalands län i listan till höger. Vad vill du ha för marsvin? Ras/färg/kön?
Sedan har du Eragons i Göteborg som omplacerar, där finns garanterat en hel del "djuraffärsmarsvin" också som kommer från samma miljö som de som sitter i djuraffären idag, men som hamnat i omplaceringshem av olika anledningar.

Hanna 

Minitassen
0

Men allstars.nu funkar inte :S

Abico
0

#20 - Prova att maila Eva istället och fråga om hon har något till salu.

Hanna 

Moa-16
0

#16 Du kanske inte ska dra alla över en kam? Här har vi en väldigt bra & seriös djuraffär. Det finns. Det är väl bara att titta in & fråga personalen så lär man märka om dom är seriösa.

Minitassen
0

Vi har faktist en rätt seriös. Heter zoologiska

Minitassen
0

Jag köper från Zoologiska. Jag litar på dem till fullo, köpte mina andra djur där,och de är helt friska och hur snälla som helst!

Abico
0

#22 - Varenda djuraffär jag varit i kontakt med har varit kass, tills jag med egna ögon sett motsatsen är det så jag tänker fortsätta att se på dom.

Hanna 

Moa-16
0

#25 Bara att komma ska jag visa dig ;) Jag har hört om oseriösa uppfödare däremot, men för det tror ju inte jag att alla är oseriösa. Det finns så otroligt många. Så man kan omöjligen dra alla över en kam. Finns både och. Gäller att kolla läget & fråga ut både djuraffär & uppfödare.

Abico
0

#26 - Haha, ja rör jag mig i dina krokar så lovar jag att höra av mig så ska du få visa ;)

Jag kan räkna upp ett antal uppfödare som jag anser är oseriösa/vilkas djurhållning och avel jag inte tycker om. Likväl känner jag till ett helt gäng som jag tycker är riktigt bra och seriösa och som sköter sina djur och sin avel oerhört väl. På uppfödarsidan har jag alltså båda sidor.
Bland djuraffärer har jag däremot enbart dåliga erfarenheter.

Men jag håller med dig i att man alltid ska ställa krav på sin säljare när man köper marsvin, oavsett om man köper från djuraffär eller uppfödare.

Hanna 

FeliciaS
0

#17 Jag tycker absolut att du ska köpa hos en seriös uppfödare, eller hos Eragons omplaceringshem (många därifrån kommer från djuraffär från början och är blandraser, bara det att du inte bidrar med pengar till en dålig verksamhet utan tvärtom)! Som jag ser det finns det egentligen ingen anledning att köpa från en djuraffär; marsvinen är ofta dyrare, har inte sällan Ohyra eller andra sjukdomar (även medfödda pga. inavel hos grossisten), du vet inget om deras bakgrund - för att nämna några, listan kan göras lång.

I Boråstrakten finns dessutom ett par bra uppfödare.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

#24 Hittade följande "recension" av din djuraffär, skriven av en medlem på zoonen:

_"Borås zoologiska har ganska rent och fint, och dem bryr sig
om djuren och så. MEN dem har jättesmå burar till kanske
fjorton möss och en liten musbur till en råttmamma och hennes
treveckors-bebisar. Dem har fåglar och smådjur i samma
rum och gerbilerna bor ganska smått också."

_De kanske har bättrat sig sen den medlemmen var där, men jag tycker fortfarande inte att man ska stödja djuraffärer. Man vet aldrig vad som pågår bakom kulissen…

Nej, en seriös uppfödare är bättre. :-) Transport går oftast att ordna. Djuraffärsdjur är söta, ingen tvekan om saken, men uppfödardjur är minst lika söta. Man lär få vänta längre på sina djur från uppfödare än från en djuraffär, men det får man tåla. Tålamod är extremt viktigt när man skaffar djur, annars finns det stor risk för att det går snett senare.

Det är värt det i slutändan, det lovar jag. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. ;-) Hellre att man köper välskötta djur där det finns mycket större chans att djuren har friska gener och är långlivade, än ger sig in på lotteriet från djuraffärer.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.