Skulle ni våga?
Om marsvin1 biter marsvin2 så marsvin två får ett fult sår i mungipan, små sår på kroppen och ett rejält sår på bakbenet så att man såg lite av det vita-benet skulle ni våga sätta ihop marsvin1 och marsvin2 igen?
Och skulle ni verkligen våga ge marsvin1 någon mer kompis?
Som det lät åker marsvin2 till veterinären imorgon för en undersökning…
Lite gnabb får man ta mellan marsvinen, det ena marsvinet i mitt hanpar har en kluven läpp sedan ett lite för häftigt gräl men såret läkte fort och fint och dom går bra ihop fortfarande.
Men jag skulle inte ha de marsvin du skriver om ihop igen. Det låter som om dom har blivit särade och ihopsatta ett antal gånger? Min tanke är nämligen att kanske har inte ihopsläppet(-n) skötts riktigt, ett välplanerat och ordnat sammanförande av hanar kan underlätta en hel del. Och sedan blir det alltid värre om man tar isär dom när dom börjat bråka, för då måste dom börja om när dom sätts ihop igen.
Jag har inte sett marsvinen, hur dom uppfört sig eller hur dom bor o.s.v. så jag kan inte uttala mig om jag skulle prova med någon mer kompis.
Hanna
Det beror helt på situationen.
Hur var miljön där det hände(hur stor yta, hur många marsvin i omgivningen, bekant miljö eller främmande, något annat som kan spela in, osv)? Träffades de för första gången eller har de länge bott ihop? Är det hanar? Antar nästan det, men man vet ju aldrig. Hur gamla är marsvinen? Hur har marsvinen betett sig tidigare med andra marsvin(om de bott ihop med andra marsvin tidigare)?
Det kan ju vara dessa två enda individer som inte fungerar ihop. Jag tycker inte att en enda sådan här händelse ska eliminera ett marsvins chanser till sällskap. Man får pröva flera gånger med olika marsvin i olika åldra och med olika personligheter.
Det låter ju ganska allvarligt, men beror som sagt på hur miljön var osv.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.