Fullt friskt marsvin - stendöd!
Min 1,5-åriga sheltie har verkat fullt frisk, pigg och glad som alltid. Så sent som i morse var han framme och tiggde moror. Ikväll låg han stendöd i buren!
Vad kan ha hänt? Och vad gör jag med burkompisen? Jag vill inte ha ett till marsvin. Och hur berättar jag detta för mina barn? :-(
Det kan vara vad som helst egentligen, för att få veta mer säkert så kan du ta honom till veterinären för obduktion dock kostar det en del.
Om du inte vill ha ett till marsvin så rekomenderar jag att du säljer burkompisen till någon som redan har marsvin så att han slipper gå ensam, eller alternativt lämnar in på någon omplaceringshem om du har något i närheten (kan kosta pengar)
Jag vet inte hur du ska berätta för barnen på bästa sätt, kanske genom att låta dem säga ajö till honom, dra inte ut på det och hitta inte på något som inte är sant utan förklara bara att marsvinet helt enkelt har lämnat er. Blir svårt när man inte kan säga att det är pga åldern. Du kommer nog på något bra.
Beklagar sorgen!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har hört om ett flertal fall av plötsligt död hos marsvin, och det är i princip omöjligt att veta exakt vad som har hänt om man inte obducerar. Kanske han fick en hjärtattack, men det är väldigt svårt att veta (och spekulera i). Beklagar verkligen hans bortgång.
Vila i frid lilla vän!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Gud så hemskt! Beklagar verkligen! *Tröstkramar* Har tyvärr inga råd att ge dig ang barnen, är nybliven mamma så är en "nybörjare".
Vår hona fick en unge för en dryg månad sedan. När hon var lite på två veckor blev hon sjuk och då hon ble tre veckor dog hon. Som tur hann barnen se henne innan hon dog. Mina barn är 7 och 10.
Viktoria, 7, grät mycket, men min son,10, var mer bitter och ledsen. Varför?! Följande dag hade vi begravning och begravde den invid ett träd. Jag hade köpt konstgjorda blommor som de fick lägga vid graven och göra det fint. Det betydde mycket märkte jag. Vi pratade mycket de två första dagarna. Sedan kunde de lämna det. Vardagen med kompisar och spel osv. gör ändå att barnen får distans till det hela. De har inte ens varit till graven. Ibland frågar de varför Mosis dog. Man kan inte svara annat än att livet är ledsamt ibland och framförallt tala om att Mopsis är i himlen med massor av marsvinskompisar och är glad.De är glada åt att de ändå har Tottis och Lurvis. Jag tycker att de tagit det bra, bättre än jag trott. Tänk ännu efter om du ska skaffa ett till marsvin eller ge bort den ni har. Ni behöver mer tid för att ta ett sånt beslut.
Jag är verkligen ledsen för er skull.