Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 5258 ggr
bjornochbenny
0

Hane är hona?

För en månad sen köpte jag mina två marsvin Björn och Benny! Jag är uppvuxen med en massa djur och efter MYCKET efterforkning ansåg jag att marsvin skulle passa bäst i mitt liv just nu! Nu till problemet:

I fredags märkte jag att Benny var mycket tyngre än Björn, ja tänkte att det beror väl på att Benny är ganska matglad så ja tänkte att ja får dra ner på morötterna lite. Allt var frid och fröjd ända tills jag insåg, vet jag säkert att Benny är en kille..?! Så efter att nu ha vridit och petat på honom/henne och jämfört me Björn tror jag dessvärre att min kille inte är en kille utan en dräktig hona!

Vad gör jag? Jag köpte ju två hannar, har affären några skyldigheter nu?? Måste jag köpa en till bur och dela på dom??? jag bor på 28kv och bur nr1 tar upp typ halva lägenheten så nu är det panik..!

Abico
0

Du bör separera dom, kan du inte skaffa en till bur så försök åtminstone dela av den som du har nu så att det blir två burar/fack.

Jag tror att det blir svårt att få något från djuraffären, även om det är dom som sålt "fel" marsvin. Men prata med dom. Det schystaste vore väl om du kunde få byta ut ett av marsvinen mot ett annat så att du får två av samma kön. Men hur kul är det om du redan fäst dig vid bägge två? Läs på om dräktigheter och försök att inte utsätta honan för onödig stress.

Hanna 

tjorve
0

Det här är tyvärr rätt vanligt när man köper marsvin från en djuraffär, och jättetråkigt första intryck när man är ny marsvinsägare!

Uppenbarligen har du inte tröttnat än eftersom du blivit medlem här och ber oss om hjälp. Jättebra!

Helt klart ska du skälla ut butiksinnehavarna som inte har bättre koll. Antagligen skiter dom fullständigt i om dom sålt två hanar till dig, eller så rättar dom till problemet. Oftast tycker butiken att dom inte har något ansvar för djuren efter att dom passerat deras dörrar.

Lycka till!

elin85
0

Jag tror säkert att du får byta ut hanen mot en hona eller tvärt om ifall du vill det. Du får ringa och berätta vad som hänt så tar de nog ansvar för sitt misstag :/ Så jobbigt att detta så ofta händer! :(

Vill du veta säkert att det är en hona (om du inte är säker), så kan du lägga in ett foto här så kan vi se åt dig :)

bjornochbenny
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svaren, här kommer blid! Väldigt tydlig y-form, det känns ingen penis om ja trycker lite lätt ovanför och jag känner inga testiklar, speciellt inte om jag jämför med björn… Tänkte gå till vetrinär annars och kolla men det kanske inte behövs?

Jag ska försöka dela av buren så länge, förmdoar at det är för att minska stressen..?´Men blir de inte ensamma då?

Det är ju så mycket frågor bara, de är ju väldigt olika, Benny är ganska långhårig och Björn är virvel, men jag fick info om att båda var födda v3, kan de vara syskon trots olikheterna? För då blir det ju en hel del till problem….. Sen läste jag nu att tjejer inte ska bli dräktiga innan 4mån ålder och Benny är ju bara 3mån, vad för problem kan detta innebära?

Ännu ett irreterande problem: Jag köpte djuren på bromma zoomarkand och när jag nu kollar på de kvitton jag fick på djurens hälsa står det troligt kön hanne óch det står, finstilt att könsbestämningen är en kvalificerad gissning..! men jag fick ju ingen info att jag borde kontrollerna det! och jag har som sagt forskat ordentligt innan köpet och inte sett det nånstans….. Detta betyder ju i princip att de har garderat sig mot sånna här problem, de har ingen skyldighet att hjälpa eller hur…?

Abico
0

#4 - Fast det där ser ut som en hane tycker jag..

Hanna 

Cavia
0

Marsvinet på bilden ser ut att vara en hane…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Tisslibiie]
0

Ser inte ut som en hona, men vart är testiklarna då? Man ser ju inga!Förvånad Fast jag är inte expert på ämnet så jag är kanske "blind".^^

Cavia
0

Hur gamla var dom när du köpte dom då? Tänkte på att han kanske är kastrerad?

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

[Maijah]
0

Jag tycker också det ser ut att vara en hane… har du någon till bild?

Linnet
0

Det ser absolut ut som en hane.

bjornochbenny
0

Nu börjar jag nästan bli lugn nu marsvinsvänner! Det ser och känns annorlunda ut på björn, men han har inte lika mycket päls, det kanske bara är normala variationer..? Varför ska det vara så svårt att se! Varje bild och förklaring jag sett när ja googlat runt så kan man liksom trycka ut den, eller åtminståne känns penis lite under huden och det gör den inte på benny… Men han kanske är en kille ändå? De är ju födda v3 så det är ca 3 månader nu på bilden…

Binajis
0

#11 Hur pass långt upp/ner trycker du för att trycka ut penis? På vissa hanar krävs det att man trycker lite hårdare innan den kommer ut. Man ska trycka precis strax ovanför snoppen, inte för långt upp på magen som jag vet att många uppfattar det som.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

elin85
0

Det ser absolut ut som en hane tycker jag med :) Det är väl en ung hane antar jag eftersom du köpte han för ca 1 mån sedan så därför kanske inte testiklarna är så tydliga :)

Sandra-B
0

Djuraffärer har enligt lag skyldighet att lämna skötselråd till de som köper djur, vad som minst måste ingå i dessa skötselråd är även det reglerat i lagen- djurens kön (om det går att ta reda på genom en ockulärbesiktning eller en enkel undersökning) är en av de saker som ska finnas med. Att könsbestämma marsvin är väldigt enkelt, i de allra flesta fall kan man se det redan när de är nyfödda, när de är leveransklara är det absolut ingen som helst tvekan om saken.

Jag skulle vilja påstå att djuraffären där du köpte dina marsvin försöker smita undan sitt ansvar genom att skriva ett sådant kvitto som de gör eftersom det inte är många som känner till vilka skyldigheter djuraffärerna har i dessa fall.

Jag tror att de djuraffärer som skriver på det viset lyckas lura många kunder- de säljer felkönade djur, kunden kommer tillbaka och klagar, affären visar vad det står på kvittot, kunden går iväg med svansen mellan benen och tror att man helt enkelt får acceptera det, kanske köper de tom två nya marsvin (ett av var kön- förhoppningsvis) samt en ny bur med tillbehör för att de fäst sig vid båda sina marsvin och djuraffären får sälja dubbelt upp.

Jag tycker att det skulle vara väldigt intressant att få höra vad Länsstyrelsen (djurskyddsinspektörerna) och/eller konsumentrådgivarna säger om detta då jag tolkar det hela som att de bryter mot de lagar och regler som finns i detta fall.

Har nedan klistrat in delar av lagen jag refererar till (strukit under det aktuella).

Länken till lagen i sin helhet är här.

I DFS 2005:8 Saknr L80 (Jordbruksverkets villkor för uppfödning, hållande samt försäljning av djur avsedda för sällskap, avel eller foder) står följande:

2 kap. Bestämmelser om utbildning och kunskap för den som driver handel med djur avsedda för sällskap och hobby

2 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska
känna igen djuren till art eller släkte, veta hur de ska hållas och skötas, samt
kunna könsbestämma djuren genom en okulärbesiktning eller en enkel undersökning, om det är möjligt med hänsyn till djurarten.

3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att lämna information om djurets skötsel

2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett
faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren
av djuret.

3 § Ett faktablad avseende fåglar, däggdjur, reptiler eller groddjur ska innehålla
uppgifter om
1. det svenska eller vetenskapliga namnet på djurets art eller släkte,
2. djurets kön i de fall då detta kan avgöras genom en okulärbesiktning eller
med hjälp av en enkel undersökning av djuret,
3. djurartens normala vuxenstorlek,
4. djurartens normala livslängd,
5. djurartens aktivitetsmönster och sociala organisation i naturen,
6. på vilket sätt djurets behov av utrymme, inredning, klimat och ljus kan
tillgodoses,
7. hur djurets förvaringsutrymme kan göras rymningssäkert,
8. på vilket sätt djurets behov av att vara tillsammans med andra djur kan
tillgodoses,
9. hur djuret bör hanteras,
10. hur djurets näringsbehov kan tillgodoses,
11. djurets eventuella dräktighet om det är ett däggdjur,
12. djurets eventuella behov av vintervila om det är en reptil eller ett groddjur,
13. åtgärder som kan underlätta miljöomställningen för djuret,
14. de vanligaste tecknen på stört hälsotillstånd hos djuret, samt
15. eventuella sjukdomar som djurarten är särskilt utsatt för och hur djuret
kan skyddas mot dessa.

Allmänna råd till 3 kap. 3 § Uppgifter om ett djurs aktivitetsmönster bör innehålla information om huruvida djuret är dag-, natt-, skymnings- eller gryningsaktivt och om aktiviteten varierar med årstiderna. Uppgifterna om ett djurs sociala organisation bör innehålla information om huruvida djuret lever solitärt eller i par, familj eller grupp. Djur som lever ensamma utom under brunsten bör bedömas som solitära. Djur som lever hela året i par av hane och hona och vars ungar lämnar dem efter uppväxten bör bedömas som parlevande. Djur som lever hela året i par av hane och hona och under varierande tid tillsammans med årets eller flera års avkommor bör bedömas som familjelevande. Djur som lever i grupper av varierande sammansättning, såsom i en grupp med ett handjur och flera hondjur eller en flock med flera unghanar, bör bedömas som grupplevande. Om djuret omfattas av bestämmelser i CITES bör detta framgå av faktabladet. Faktabladet bör även innehålla uppgifter om lämplig referenslitteratur.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Caspia
0

# 14. Vilket bra och utförligt svar! Hatten av.

Envishet och drömmar

[liisu]
0

Vi råkade ut för samma sak och jag ska berätta lite för dig hur det gått.

Strax före jul köpte jag två marsvinshonor, trodde jag, till mina barn i julklapp. De var ca 10 veckor. Jag litade helt på dom i djuraffären. Fattade inte fast den ena tjattrade och jagade den andra. När den började rida på henne blev jag livrädd och kollade noga på båda och visst var det en hane. Vi hade fått byta ut den men barnen ville såklart inte. Det värsta var att de inte ens hade några marsvin att byta med. Vi väntade två veckormen de fick inga marsvin till butiken. Vi frågade i skolan om nån ville ha ett marsvin, men det lyckades inte heller. Vi fick sära dem åt i varsin bur.

Snart syntes tecken på att Lurvis,honan, var dräktig. Hon var knappt 5 månader och jag var orolig hur allt skulle gå. Visste inte tiden när hon blivit dräktig. Vi beslöt att behålla hanen ifall det blev en pojke så den skulle få sällskap av pappan efter separationen från mamman. Förlossningen gick bra. En unge fick hon. Den andra var dödfödd. Allt verkade bra och barnen älskade lille Mosis ungen. Men tredje veckan började den få rött kiss som luktade konstigt. Den fick lös avföring. Vi hämtade antibiotika. Vi matade och medicinerade men till sist insåg vi att den inte kommer att bli frisk. Den slutade äta och kunde inte gå. Hon blev precis tre veckor och dog sent på kvällen. Du kan säkert förstå vilken hemsk tid vi haft. Knappt två veckor har gått sen vi begravde henne. Jag tror att något var fel med Mopsis från början. Kanske berodde det på att mamman var för ung. Det får vi aldrig veta.

Nu har vi Tottis och Lurvis på varsin sida av plexiglaset. För att trösta Lurvis, som såklart sörjde sin enda unge, tog vi dem båda i famnen för att de helst kunde få nosa på varandra. Men det går inte. Hanen är bara ute efter att få para sig. Det tar inte en halv minut så försöker han komma upp på henne. Hanen är väldigt apatisk. Han ligger i sin koja och iakktar allt vad Lurvis gör. Tar en runda vid fönstret och tjattrar och har sig. Lurvis är mera pigg nu och kommer gärna i famnen och gosar.

Nu funderar vi på kastrering , men det finns stora risker där också. Det känns att vi har haft sån otur och barnen skulle inte klara av att Tottis dog också. Vi ska kanske sälja honom. Vi skulle såklart vilja sälja honom till någon barnen känner. Det skulle kännas lättare.

Mitt råd till dig är: För hanen tillbaka omedelbart. Det känns kallt att ta det beslutet, men det kommer annars att kosta dig mycket problem och sorger. Som du läst fick vi lära oss the hard way.

Lycka till!

FeliciaS
0

#4 Det där skulle faktiskt kunna vara en hona, även första anblicken helt klart ser ut som en hane. Kan du ta en bild underifrån istället och inte från sidan? :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#17 - Fast honan har ju pung och snopp i så fall ;)

Hanna 

[WeepingWillow]
0

Det där är en hane så du har tur :) Han är ju inte jättegammal än, paketet växer väl till sig lite :P