Manligt marsvinsmysterium
Jag har en period nu haft fem marsvinspojkar i en och samma bur och det har gått relativt bra. Jag skulle låna ut två till en kompis och satte därför bara två i en bur, och då rök de ihop på liv och död! Det slutade med blodvite, stelkrampsspruta och penicillin för mig när jag skulle försöka ta ut den ena. Varför funkar fem ihop utmärkt, men två av dem går inte alls?
Kanske plockade du ut den ranghögste och de två som blev kvar såg sig tvunga att göra upp om vem som skulle bestämma?
Hanna
Det kan nog vara så enkelt att du "ruckade på tillvaron". När en flock separeras så måste rangordningen göras om på nytt. Jag märker det bland mina honor, där det ofta går ganska smidigt. När det gäller hanar kan jag tänka mig att det inte går riktigt lika smidigt till :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Jag har haft 4 hanar tillsammans i ca 10v (sedan de föddes). Nu i lördags sålde jag två avv dem och två blev kvar. De två som är kvar blev helt förändrade, jätteskygga (från tuffa och framåt). Den ena var nyfiken och framåt tidigare, nu är han så skärrad att han rusar runt flera varv i buren så det bara sprutar spån så fort man gör en snabb rörelse nära buren eller han hör ett oäntat ljud (vilket han inte skulle ha brytt sig om tidigare). Han är fortfarande nyfiken, men rädd :/ Detta beror helt säkert på att deras flockledare försvunnit och har därmed rubbat balansen helt i flocken. Jag skulle kunna tänka mig att något liknande hände i din flock, men fick den motsatta effekten (agressivitet istället för skygghet).

Nu sitter tre, varav en är han som bet mig, i samma bur, och det går bra. Vi får se hur det utvecklar sig… Kanske är de tryggare när de är fler än två?