Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5871 ggr
Lusthan
0

Rengöra sår och bölder

Jag har fått hem Udo idag välbehållen och numera till och med rätt så vaken. Fortfarande trött men ändå vaken. Han äter och dricker inte men fick rätt bra med dropp så jag är inte orolig för vätskan. Det andra kommer nog igång. Däremot så är jag lite orolig för såret. Veterinären vill att såret ska vara öppet och jag ska trycka ut det som finns i om det finns något. Jag antar att det börjar redan idag.

Jag vet inte hur hårt man ska trycka eller hur jag ska göra för att det ska bli bra. Jag har redan tittat på såret och tvättat rent eftersom han har kissat ner sig. Tvättade gjorde jag med vatten och klorhexidin som de sa att jag skulle göra. Jag klämde lite också och det kom inget var men lite blod så jag låter det nog vara lite idag.

Är det någon som kan ge några bra handfasta tips på hur jag ska göra nu? Jag vet att jag ska göra det här tre gånger om dagen och gärna se till att klämma ur mycket. Men exakt hur gör man för att få ur skiten egentligen? Klämmer man jättehårt, hur ska jag hålla i han sen när han vaknar till för det lär ju göra ont och hur ska jag vet att jag inte tar i för hårt? Man blir ju sjukt orolig för den lilla och man blir ju osäker när man inte vet riktigt hur man ska göra…

Lyan
0

Lilla gubben, hoppas han blir bra nu!

När mina har haft bölder brukar jag ta koksaltlösning och spruta in i själva bölden, då får man ut det var som sitter fast längst in också. Jag brukar inte trycka särskilt hårt utan bara pressa lite bredvid.

Lusthan
0

Okej, ja hon sa att jag skulle massera. Hon sa också att det inte såg bra ut men att hon ville göra ett försök i alla fall. Risken att bölden skulle komma tillbaka var väldigt hög. Sen har jag läst lite här och googlat och där verkar det ändå som att det går rätt bra. Jag hoppas att det här ska gå bra också.

Koksaltlösning ska jag nog fixa faktiskt. Jag har annat att rengöra med hemma men det kanske man inte ska spruta in i bölden. Det är fortfarande en böld men jag tror inte att det är något var i faktiskt.

Aristarcos
0

Jodopax använder man ju till hästar, kan man använda det utspätt till grisar ? Finns på apoteket..

Albtraum
0

När min kaninhona hade en tårkanal full med gegga skulle jag flera gånger dagligen massera med en bomullstuss doppad i varmt vatten. Värmen skulle då underlätta att få loss geggan. Kanske är det något som hjälper i det här fallet också.

Kan även nämna att jag varvade det med att spola med koksalt.

Aristarcos
0

Men kom på en sak, det är nog inte bra att han inte äter, försök att mata i honom.. för magen kan krascha om du inte får i honom mat… oavsett om han har fått dropp..

elin85
0

#3 Ja, utspädd jod är mycket bra att tvätta marsvinssår med :)

Lusthan
0

Just nu ligger han och sover. Han har bren full med hö. Veterinären sa att jag skulle ge han Proviva. Kanske kan jag ge han lite innan jag går och lägger mig. Fast han skulle inte äta nå annat än hö och dricka vatten nu när han vaknade. Inga grönsker och inget annat heller förutom vatten och hö.

Jag ska prova det där med varmvatten det tror jag på. Idag gör jag nog inte så mycket mer men imorgon så har jag en del att göra. :) Jag hoppas att det ska lösa sig snabbt så att han inte behöver lida.

Lusthan
0

Nu har jag provat att klämma var på riktigt med koksaltlösning och allt möjligt. Han är inte så villig och det är svårt i och med att han måste ligga lite på rygg. Han föredrar dock att ligga på rygg så att han ser mitt ansikte än att ligga på rygg mot något annat så det löste sig. Inte lätt men det löste sig.

Rådet om koksaltlösning i bölden var nog det bästa rådet jag fått för innan jag provade så kom det nästan inget var alls och när jag sprutade i lite koksaltlösning så kom det stora klumpar med var. Äckelvarning…

För att han inte ska hata mig fullständigt så har jag gett han proviva under tiden i spruta och det tyckte han mycket om. Tänkte att det kan vara bra om han får i sig något gott och proviva skulle hålla dåliga bakterier borta ifrån magen så det var ett bra sätt att fjäska för han under tiden faktiskt. Han lär väl aldrig gilla det men det kanske underlättar lite.

Han har bajsat, kissat vet jag faktiskt inte. Just nu går han med de andra tjejerna i buren för han var väldigt ensam och ville inte äta när han gick själv. Men äta har han kommit igång med och bajset har sett normalt ut så jag är inte orolig för att hans mage har pajjat i alla fall och det är ju skönt.

Nu ska jag göra det här typ två gånger till idag…. Hoppas det blir bättre.

freddiie
0

Nu hoppas på på att bölden ska försvinna och att Udo ska få det lugnt och skönt med flickorna. Heja heja! :-D

FrippeKurre
0

skönt att det går frammåt!!:D

Lusthan
0

Jag har klämt bölden två gånger idag och första gången var det en del men andra gången fick jag inte ur något alls. Vi får se hur det ser ut nu innan jag går och lägger mig för då ska jag prova att klämma igen. Jag måste hålla såret öppet och jag måste se till att klämma ut varet. Lyckas jag se till att bölden försvinner helt den här gången så borde ju chansen vara ganska stor att den inte kommer tillbaka kan jag tycka. Veterinären var väldigt tveksam men hoppades att det skulle gå bra.

Han är pigg i alla fall och äter och dricker som han ska. Proviva var en riktig hit och han blir skitglad när han ser sprutan och vill ha.

Är det någon här som brukar ge sina grisar Proviva? Veterinären frågade mig om jag redan gjorde det som om det vore det mest självklara i världen. Jag blev förvånad faktiskt eftersom jag inte läst något om det här eller någon annastans heller för den delen.

Är det vettigt att låta han gå mer tjejerna? Jag separerade de igår och under natten men han verkade inte må bra av det och Edna och Agda började bråka en massa. Nu när han är tillbaka så är det lugnt igen. Det känns ju lite osäkert i och med att han har ett öppet sår men samtidigt verkar han må sämre av att vara ensam än med kompisarna. Jag tänker att han borde bli friskare och piggare om han mår bättre rent psykiskt också.

Lyan
0

Det låter som det kommer att läka helt utan problem :-)

Proviva är vanligt att man ger samtidigt som antibiotika för att skona magen, men jag ger inte det om de är fina i magen. Men tycker han det är så gott skadar det definitivt inte :-)

Jag tror det är bäst om han får gå med töserna, jag särar inte på mina om det inte är risk för slagsmål eller som nu med Mys för att hon inte ska överanstränga sitt ben

Lusthan
0

Tack för svaret. :) Då har jag tänkt rätt vad gäller att han ska gå med tjejerna. Igår var han så trött efter narkosen så han var helt borta i flera timmar. Inte alls som mina katter när de blev kastrerade som vaknade till nästan med en gång utan verkligen helt borta var han stackarn. Idag är han dock nästan som han brukar faktiskt.

Jag tänker att det kanske är bra att förebygga med Proviva så han inte blir dålig i magen, särkskilt nu när han ätit antibiotika ett tag. Sen är det också för att jag inte vill att han ska koppla mig till otrevligheter hela tiden. Känns ju inte alls kul faktiskt om han ska bli rädd för mig för att jag är där och klämmer och petar en massa bara. Lika bra att fjäska lite. Proviva med mangosmak var en riktig hit faktiskt. Han tycker det är smaskens. Det är lättare att fjäska med Proviva och spruta in det i munnen då han inte äter ur handen på mig ännu. Han har väl inte hunnit få något förtroende för mig riktigt än. Det får jag fixa mer sen när han har blivit bättre.

Jag är ganska optimistisk och tror nog att det ska lösa sig också med bölden men man blir ju lite orolig när veterinären säger att det är på ett annat vis. Jag tror väl visserligen att det kan vara så att folk inte anstränger sig tillräckligt mycket för att få ur allt var ur bölden när man sen har fått hem marsvinet. Det kan ju vara en teori att folk liksom inte orkar anstränga sig så mycket som kanske kan behövas. Då har jag förvisso en ganska tråkig syn på människor kan jag känna…

Lyan
0

Min erfarenhet är att är man bara noga med att verkligen hålla rent och öppet brukar den inte komma tillbaka, de gånger den gjort det har såret slutit sig igen först.

Jag har haft inne väldigt många katter (nästan 100st) för kastrering, både honor och hanar och på några av dem har narkosen suttit i så länge som två dagar.

Och gillar han att bli fjäskad med så tycker jag han ska få bli det ;-)

Lusthan
0

Jag tänker så också både vad gäller rengöringen och fjäskandet. :)

Oj det var många katter. :) Jag har fyra stycken här hemma och de har alla varit vakna när de kommit hem. Den ena honan var dock fortfarande väldigt trött och somnade med huvudet på kanten av vattenskålen när jag vaktade henne. Fick ta och gömma undan henne så hon inte dränkte sig själv…

Jag har klämt tre gånger idag och det kom bara var första gången. Vi får se hur det är imorgon. Jag får väl misstänka att man inte ska behöva klämma hur hårt som helst för att varet ska komma, särskilt inte när man använder koksaltlösning och sprutar in i bölden. Han äter fortfarande och bajsar och kissar som han ska fortfarande också. Hade han ute i soffan tillsammans med Agda och Edna ett tag. De käkade persilja och sallad och kutade runt och lät en massa.

Vi får se hur bölden ser ut imorgon förhoppningsvis är den lite mindre då också och har vi tur nu så kommer inget då heller. Då är det bara att fortsätta att göra rent och hoppas på det bästa.

Nu är det nog banne mig snart dags för sängen. :)

Tack för alla jättebra tips och råd. Det underlättar verkligen.

Lusthan
0

Kom på en sak. Jag vägde de innan alla tre och funderade då över hur mycket Udo vägde innan kastreringen. Nu låg han på strax över 800 gram. Han har ökat i storlek lite sen han kom hit. Tänkte om själva kastreringen har gjort att han gått ner lite eller om han vägde ungefär lika mycket sen innan. Mina teddy/Rex-tjejer är ungefär 4-5 månader och de väger 600-750 gram. De växer nog lite till misstänker jag och jag blev så förvånad över att Udo inte vägde mer. Har jag helt fel att fullvuxna hanar brukar ligga på 1000 gram ungefär?

Lyan
0

Har hjälpt till att plocka in och kastrera vildkatter. Med andra ord: fälla - in i bur - till vet. - hem till bur -  vila en vecka och sedan ut igen. Har "minnen" i form av bitsår men också massa erfarenheter i bagaget och framförallt känslan att ha gjort något riktigt bra :-D

FeliciaS
0

#16 Jag tror absolut att operationerna och att han inte är helt frisk påverkar hans allmäntillstånd, så du kan räkna med att han egentligen bör väga mer. Sedan kan han vara en liten hane (det lär Lyan har svar) eller ha mer/mindre muskler, vilket också spelar in.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Lusthan
0

Lyan: Det låter ju jättebra tycker jag. Är det något man verkligen behöver minska på sina håll så är det ju vildkatter.

FeliciaS: Jo jag tänker samma sak faktiskt. Det skulle vara intressant att se om det stämmer. Han har fått lite mer på baken har jag märkt sen jag fick hem han. Udo har ju varit ganska pigg och ätit väldigt mycket alla dagar förutom igår så jag tror väl att det kan vara så att jag fått upp han lite i vikt. Sen vet jag ju inte om han är fullvuxen heller. Har för mig att han inte fyllt året riktigt än heller. Jag lär väl märka vart han hamnar karln. :) Likaså med mina flickor.

Lyan
0

Han har alltid varit väldigt slynglig i kroppen, det har han efter sin far som aldrig riktigt växte i fötter, näsa och öron, han var väldigt lång också, men ändå stor och maffig.

Sedan han skildes från Lotus i julas har han tappat en del, detta var en av orsakerna till att han fick flytta, han trivdes absolut inte att vara ensam och hur mycket god mat jag än gav honom gick han inte upp. Tror han kommer ta sig fort nu när han snart är vuxen och dessutom har kompisar som stimulerar honom att äta mer igen.

Ska fixa bilderna och så till dig också, har varit mycket inför utställningen

Lusthan
0

Det är ingen fara. Jag har inte bråttom och jag finns ju här så stressa inte ihjäl dig. Det ska bli kul att se men ta det lugnt. :)

Jag upplever inte att han är för smal men jag blev förvånad att han vägde så lite när jag vägde han men då förstår jag varför han har gått ner. Klart att det inte var kul att kompisen försvann oh så. Han har redan tagit sig lite. Vi får se vart han landar någonstans. :)

Idag när jag klämde så fanns det inget var heller igen. Känns ju jättebra verkligen. Jag får väl klämma lite, rengöra och se till att såret håller sig öppet några dagar till så att inget blir kvar och sen tror jag nog att det kommer lösa sig. Bölden är inte lika stor längre heller, han verkar faktiskt mest vara svullen nu och det är ju skitbra.

Veterinären kan konsten att skrämma slag på en måste jag säga. Haha. Kanske är en strategi för att se till att man är sjukt noggrann. Nu håller jag tummar och tår för att det inte kommer bli värre. Jag ska kolla igen sen när jag kommer hem efter att jag har ridit.

FeliciaS
0

Väteperioxid (finns på apoteket) är kanonbra att rengöra med om bölden ska hållas öppen, eftersom den öppnar upp och tar bort varenda bakterie som finns. När bölden sedan ska läkas ihop är koksaltlösning bra, men man ska inte rengöra särskilt mycket (bara om det är smutsigt så att det inte blir infekterat) när det väl håller på att läka.

Mvh Felicia

Lyan
0

#21 Ja, det kan de verkligen, jag gick i två år och idiotkollade min hund och hade ont i magen för vet. sagt att han ev. hade cushings, fick reda på senare att det inte ens hade tagits rätt prover för ett sådant uttalande så allt magont var helt i onödan. Jag gick och bestämde att han skulle få somna utan behandling då det är en väldigt påfrestande behandling på en sjukdom som inte går att bota och bara väntade på att han skulle dö i princip :-(

#22 Ingen väteperoxid i ett "slutet" sår på ett vaket djur! Jag har provat på mig själv, i en böld efter ett kattbett och jag lovar jag trodde jag skulle dö på fläcken så ont gjorde det!

Lusthan
0

Det låter ännu värre om de faktiskt feldiagnostiserar. Det är ju inte kul. Jag vet inte om den veterinär jag går till haft otur med att ha folk som inte tvättar ordentligt och klämmer ur det var som finns som de ska och att det därför blir återfall för hon sa klart och tydligt att prognosen inte var bra. Vi skulle göra ett försök och jag ska tvätta ordentligt men hon trodde att det kunde komma tillbaka när som helst sen om man har otur eftersom det var är så svårt att få bort allt.

Jag tror jag håller mig undan ifrån väteperoxiden om det gör så ont… Jag tycker jag plågar han tillräckligt eftersom jag trycker så mycket mellan benen på han flera gånger om dagen för att klämma bort varet. Klorhexedin och koksaltlösning just nu medan såret ska vara öppet och sen vara försiktig när såret ska läka så att man inte öppnar det igen. Då ska man väl bara tvätta utanpå antar jag så att det inte blir för mycket skit den vägen.

Jag ska snart låta de springa runt lite i köket igen tänkte jag och passa på att kolla hans böld igen. Jag ska bara göra mig klar efter att ha varit och ridit lite.

FrippeKurre
0

stackarn:( hoppas han blir bättre snart. Hur fick han bölden egentligen? Är det vanligt att de får sånna sår?

Lyan
0

#25 Han fick den efter en kastrering.

Ja, de har rätt lätt att utveckla bölder efter ett sår om såret läker på ytan före det läker inne i

Lusthan
0

Det går väl ganska bra här fortfarande. Nu hade han lite var i men jag tror att jag fick ur han det mesta faktiskt. Det är jättesvårt verkligen att se om man får ur allt men jag gör mitt bästa. Han är fortfarande pigg och glad i alla fall. Äter med stor aptit gör han,  allt möjligt slänger han i sig. Jag tror nog han har en chans att bli helt bra.

Lusthan
0

Nu har det gått sju dagar sedan Udos böld blev tömd och jag får fortfarande fram var när jag klämmer. Hur lång tid brukar det ta innan varet försvinner? Bölden var riktigt stor kan jag tala om. Typ som en pingisboll. Nu är den jätteliten, mindre än en liten ärta men det kommer fortfarande en del var när jag klämmer trots att jag rengör han tre gånger om dagen och han äter antibiotika fortfarande. Han har tre dagar kvar på antibiotikan. För övrigt är han pigg och glad och det är ju trevligt i alla fall men jag är orolig att bölden ska återkomma sen när antibiotikan är slut.

Vad är era erfarenheter?

FeliciaS
0

#28 Fortsätt trycka ut allt var och rengör mycket med väteperioxid (den tar död på alla bakterier, jag använde den på mina grisars bölder utan problem) men späd ut den med vatten (tror jag glömde nämna det sist) som det står på flaskan så blir den inte så stark. Finns dessutom olika: 1,5% samt 3%. Sluta rengöra när du märker att det inte kommer mer var, så att det kan få läka ihop.

Antibiotikan håller ju inte bölden borta, utan hjälper till att motverka infektion. Jag tycker inte du ska vara orolig, det är onödigt att lägga energi på det - tänk att allt blir bra istället :)

Mvh Felicia

Lusthan
0

Jag måste nog ringa veterinären igen för bölden har läkt ihop men den är stor som en ärta fortfarande. Eller ja mindre faktiskt men den är kvar. Hål på den får jag inte själv längre heller. Antibiotikan slutade jag med tidigare i veckan för då var kuren klar. Har det inte blivit bra tills på Måndag så ringer jag och frågar hur jag ska göra. Vill ju inte att han ska få en så stor böld igen liksom…

Lyan
0

#30 Fiffe hade likadant, som en liiiten böld som försvann av sig själv efter ett ganska långt tag.

Med tanke på hur stor Udos var kan jag tänka mig att det sista är ärrvävnad. Du tvättade så noga så jag tror inte det borde finnas något kvar, men du ska såklart ringa till vet. om du känner dig orolig.

Jag tycker däremot inte du ska låta skära upp den igen även om vet. vill. Är den så liten försvinner de oftats av sig själv eller är som sagt ärrvävnad.

Ofta får man en hård böldliknade svullnad när det läker inifrån också

FeliciaS
0

#30 Jag tror precis som #31 att den försvinner, mina honor hade också en liten utbukt (ärrvävnad) innan det läkt helt.

Mvh Felicia

Lusthan
0

Okej, det visste jag faktiskt inte. Jag ska hålla koll så att det inte växer för så länge den är så liten är det ju faktiskt egentligen ingen större fara. Han verkar ju må bra i alla fall. Just nu vilar de men jag ska strax släppa ut de hade jag tänkt. :) Då brukar det vara full rulle.

Lusthan
0

Ville bara tala om att Udo är helt återställd nu. Bölden är inte kvar och han verkar må finfint. Däremot har min Edna tjockat på sig ganska mycket så man kan ju undra om han inte hade några små-Udos på lager, antingen det eller så har hon fått lite för mycket gott att äta på senaste tiden… Vad som händer återstår att se. Börjar bli dags att ta bort pellets och sånt ifrån de kanske.

elin85
0

#34 Det är ju bara 20 dagar sedan Udo kom hem till dig, så har hon tjockat på sig synligt så beror det knappast på ungar i magen (i dagsläget) utan på för mycket foder ;)

Lusthan
0

Mm, jo jag tänkte det också. Hehe. Dock hade det känts lite bättre om det jag inte hade övergött henne. Tror dock inte att det är så farligt. Hon väger fortfarande kring 700 gram och är inte fullvuxen än. Hon är ju inte så gammal. Cirka 6 månader. Det roliga är att det är bara hon som tjockat på sig och inte Udo eller Agda. Eller ja Udo har lagt på sig men han är inte tjock utan känns normal. Agda ser normal ut hon också men Edna är lite rundare om magen. Kanske är det hon som äter allt istället för de andra. Det är ju hon som är dominant. :)