Fördelar och nackdelar med Marsvin
Jag har lite besluts ångest över om jag ska skafa marsvin eller Gerbiler.
Så kan ni ge mig för delar och nackdelar om Marsvin.

Fördelar:
Gosiga, pratsamma, individer, vänliga, söööta, flockdjur (tycker det är intressant att sitta och titta på deras samspel), charliga, står och ropar efter mat, kan lära sig små konster för godis.
Nackdelar:
Vissa individer kan bli VÄL pratsamma och det kan tjafsas väl högljutt ibland (men det är ofta ett övergående problem). De är väldigt orumsrena (tar man ut dem på golvet en timme är det bajs och kiss lite överallt).
Fördelarna överväger självklart massor! =)
Jag har faktiskt också övervägt gerbiler eller marsvin en gång i tiden.
Marsvinens stora fördel är enligt mig att de är så personliga. De pratar både med varandra och oss människor och tar ofta små skutt av lycka! Man kan skratta åt deras busiga upptåg på golvet och i buren samtidigt som de flesta marsvin uppskattar en mysstund i knäet.
Gerbilerna är jag inte så pålästa om, men jag uppfattar dem som lite mer självständiga och "springiga" djur. Jag uppskattar också att marsvinen är lite större än gerbilerna, jag gillar att ha lite o ta i. ;-)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#2 jag har med tänkt på de att de är lite met att ta i. Har haft 2 mårsvin tidigare men de varade inte så länge tyvär, den ena blev gammal och så sålde jag den andra när gammlingen dog. Är nyficken på att skafa igen men samtidigt är jag nyficken på gerbilerna då jag aldrig haft såna förut. hmmm
Nu tror jag att jag har bestämt mig, vill ju ha ett litet husdjur som jag kan kela med när min kompis inte är hema (bor med en tjej kompis) någon som kan hålla mig sälskap och då varkar ju marsvinet va perfäkt =)
Jag tycker att marsvin inte har några större nackdelar 
Vill du ha ett djur att kela med är marsvin det rätta djuret. Svårare att få en gerbil lugn och tam för kel. Vill nog gärna springa omkring och busa hellre än vara still i famnen. Springa och busa kan marsvinen också och det är fördelen med marsvin att det är både och. De är dessutom lite större, också en fördel.
Ser inte direkt några nackdelar med marsvin. Skulle i så fall vara det med svårigheten att få rumsrena.
Jag tror att marsvin vore bättre än gerbiler för dig, om du vill ha något att gosa med. Min systers gerbiler har varit/ är inte det minsta keliga men väldigt roliga att titta på när dom springer runt. Marsvin är mer "knävänliga" :P
Hanna

Det får knappt att jämföra marsvin med gerbiler, vi har haft båda delarna, men tröttnade ganska snabbt på gerbilerna, som låg under en hög papper som dom gnagt sönder och byggt ett bo av nästan hela tiden, så man såg dom knappt. Inga djur som man kan kela med riktigt, dom är så små och snabba, så man kan ju inte riktigt hålla dom.
Marsvinen kan du ju hålla på med ha i famnen, dom har mycket ljud för sig och är roliga att titta på.
Ett annat förslag är ju degus, som vi också har haft, ser ut ungefär som gerbil, men är större ungefär råttstorlek, väldigt sociala djur, klättrar, låter, blir jättetama och är roliga att bara sitta och titta på, våra slog kullerbyttor runt grenar ochnhade andra små akrobatikövningar för sig.

Väldigt partisk är jag nu, men det finns en anledning till att marsvin är så populära! De är trevliga, lättskötta, och ger en atmosfär av hemtrevnad. De bits inte och kvittrar som fåglar.