Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 7027 ggr
HLJB
0

Larver i pälsen

Jag sökte efter virvlar på Samara och upptäckte att det "kryllar" av små ljusa larver i pälsen på henne. De är väldigt rörliga och är smala och 2-3mm långa. Liara och Molly har det också.

Har sökt på Smulan men inte hittat några än, ska kolla alla andra också men de syns mest/bäst på mörk päls verkar det som.

Jag har inte sett att marsvinen kliar sig mer än vanligt.

Vad kan det vara och hur behandlar jag det? Ohyreschmapo? Finns det några farliga sorter?

EvaLuna
0

Läbbans! Har tyvärr ingen aning om va de kan va. Hoppas ni blir av med dem SNARAST!

HLJB
0

Ja de va inte så gott med spaghetti till middag idag precis…

Abico
1

Det låter som pälsätare tycker jag.

Hanna 

freddiie
1

Pälsätare möjligtvis?

EvaLuna
0

#2 kan fatta de

#3 Instämmer! Så här skriver Humlan:

"Pälsätare brukar också kallas för Running lice, och ser ut som små gulvita maskliknande djur som krälar runt i pälsen, ungefär 1-2 mm långa. De påverkar ofta marsvinet så att det kliar sig, och pälsen blir glesare.

Pälsätare behandlas med Stronghold som man bara droppar i djurets nacke, två doser med en månads mellanrum. Se även till att rengöra marsvinens bostäder och hus/tillbehör ordentligt."

HLJB
0

Hur ser man skillnad på pälsätare och lopplarver å annan Ohyra som ser ut som larver?

Kontakta en veterinär imorgon, de räcker ju om jag tar dit ett marsvin och visar och får medicin för att behandla alla mina marsvin.

Smittar pälsätare till kanin och hund?

animalchild
0

Running lice låter det som, går att behandla med stonghold som Evaluna säger.

Man ska oxå kunna bada marsvinen i ohyreschampo ex, dermocan med 10dagars mellanrum

HLJB
0

läste nånstans att dermocan inte säljs längre. Stämmer det?

HLJB
0

frågar åt en annan tjej: kan man använda tigusspray ist för schamponering om man ha många djur?

tjorve
0

tigusspray vad det nu är får inte heller säljas längre, liksom dermocan.

förstår inte vad det skulle tjäna till bara för att man har många djur. det är ju extra viktigt att marsvin inte får "kemikalier" i ögon och mun/näsa, så en spray känns dessutom olämpligt.

jag kan rekommendera malaseb som säljs hos veterinärer över disk. det behövs alltså inget recept. det är för hundar och katter, men inte så starkt som dermocan etc. och därför passar bättre. det är bra till både svamp och annan Ohyra.

HLJB
0

Kontaktar vet imorgon för att få nått att börja behandla med.

Väldigt lika när man ser i förstoringsglas. *blä*

Någon som vet om running lice kan smitta via kammar, hus och annat? För jag hittade även på en av hanarna, Totte men han har inte träffat småtjejerna eller de andra två som har hittat det på.

Mamman till småtjejerna har visst haft det tidigare men dem trodde att dem fått bort det.

Nåja, roligt är det såklart inte de minsta men nu har jag en till personligt upplevd erfarenhet att lägga i ryggsäcken. Jag lär kolla ännu mer noga i framtiden innan jag tar in fler djur, gäller alla arter.

HLJB
0

Igår fick jag ett jättebra tips från Ninnis och Dagas uppfödare om ett naturmedel som ska bita på de flesta ohyror som loppor/löss/fjäderätare/pälsätare, det heter Exner. Det är ett spray som ska vara helt giftfritt och man sprayar djuren blöta, låter torka och borstar sedan bort och vips är ohyran borta.

Det låter ju jätte enkelt och 25 Hund och Katt inne i stan säljer de medlet så jag tänkte åka förbi och köpa det idag.

Men så ringde jag Djurkliniken i Öjebyn för att rådfråga om hur jag sanerar burarna och där säger veterinären att enklast och mest effektivast så är det Stronghold som gäller för själva ohyran. Några droppar i nacken som håller ca 5 veckor och då ska det vara borta.

För att få ut Stronghold som är på recept så måste jag visa minst ett djur som är mest drabbar, de själva besöket kostar ungefär 400kr + medicinen då.

Fick ett difust svar om att jag kan sanera burarna med Virkon när jag frågade så jag testar det.

Försöker få tag på Djursjukhuset här i Luleå men de har stängt sin växel (?) just nu.

------------------------------------------------------------------------------>

Någon som har erfarenhet av Virkon och vet om det biter mot eventuella larver i burarna?

Vill helst slippa schamponera med ohyreschmapon som tydligen inte alltid funkar och tar lång tid. Den där sprayen låter ju både bra med tanke oå att de är giftfritt för både djur och människor men Stronghold känns klart ännu enklare.

Vilket hade ni valt?
För mig handlar det inte om priset, utan effekt och smidighet.

[Tisslibiie]
0

Virkon är jättebra att sanera mot Ohyra med!^^ Har inte testat själv till marsvin, men jobbade på ett katthem, där behandlades leksaker/golv med Virkon när det var någon katt som hade någon form utav ohyra/sjukdom.

HLJB
0

jag har hört att de är bra, de används ju tex på utställningar men jag har också hört att det inte tar allt… men minns inte vad den inte tog fårr googla.

[Tisslibiie]
0

Jo precis en del har ju nämnt det här i några trådar! Google är fantastiskt när man behöver svar snabbt. Perfekt. Flört

idipidi
0

Det smittar via kammar, borstar, handdukar, hus m.m. Även via våra kläder och händer när vi plockar mellan djuren.

Vircon tar framför allt bakterier och svamp. Förmodligen även Ohyra till viss del, men det finns ingen garanti. Om man behandlar marsvinen brukar det räcka att skura alla saker och burarna i såpa.

Så som jag förstått det så är dermocan inte alls förbjudet utan det var en licens som gick ut. Tidigare sålde företaget samma produkt under två namn, både dermocan och canitex. När licensen gick ut valde man att enbart förnya den för canitex. Canitex har i alla fall jag sett i butik relativt nyligen och det är alltså samma sak. Annars är det ju som du säger enkelt med Stronghold.

Det finns inte speciellt många sorters Ohyra som går på marsvin. T.ex. finns det inga loppor. Running lice är en slags lus och den enda lusen som går på marsvin. Så om man ser dessa "maskar" kan man vara väldigt säker på att det är just running lice.

HLJB
0

#16 Ja för de ser precis ut som krälande ålande maskar när dem rör sig, mkt fort. När jag kollade i förstoringsglas så såg jag att främre delen av "masken" hade ben och var lite tjockare ev huvudet antar jag

HLJB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt fota larverna men det är svårt att få bra skarpa bilder för det glänser så på pälsen och jag har inde den bästa kameran,

Men så här ser det ut i pälsen, de röda prickarna är ovanför varje larv som jag kan tyda ut på bilden. (men några hann gömma sig dem är ruskigt snabba)

HLJB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och så här ser det ut genom förstoringsglaset. Svårt att få skarp bild men jag tycker ändå de syns ganska tydligt hur de ser ut. Ett minimalt huvvud som är lite brunare än bakdelen. bakdelen är svänger omkring som en gunga och det är med framdelen den förflyttar sig.

SO GROSE!

godisgrisen
0

Känner igen de där rackarna, visst är det pälsätare! Kan väl ändå säga grattis för om man måste ha lite Ohyra så är detta den bästa sorten. De är faktiskt lätta att bli av med. Jag har haft två gånger. Då tvättade jag med Dermocan men nu är det väl Canitex man får använda eller något annat ohyreschampo. Så får man sanera allt det räcker att tvätta med såpa eller diskmedel. Alla marsvinen måste behandlas. Upprepa efter den tid det står på flaskan det är löss man behandlar. Jag är ju lat så jag behandlade bara två gånger men det fungerade utmärkt man kan ju göra tre gånger också. Det här ordnar sig plätt lätt tror jag.

Chayenne
0

Nu blir jag jättenojjig! Måste kolla igenom mina flickor riktigt noga senare…

HLJB
0

#21 *haha* Gör du det. Själv önskar jag att jag inte tittat i förstoringsglaset. Blä!!

[Maijah]
0

Verkar vara pälsätare. Hoppas du blir av med dem fort!

Nåja, var glad att du har pälsätare på marsvinen än ringorm….

HLJB
0

#23 Ja tur i oturen skulle jag säga om det…

HLJB
0

Läste en sak i en gästbok och vill bara förklara om någon mer härinne undrar:

Igår eftermiddag så åkta jag till en tjej för att ge Vitamin till henne. Han fick direkt hoppa in i en annan hanes bur… Vi pratade om mina och hennes alpacor och om placering på virvlar och andra kännetecken för att de ska "vara äkta".

Så fort jag kom hem så tog jag alltså Samara för att kolla hennes virvlar och det var då jag upptäckte maskarna. Jag kontaktade omedelbart uppfödaren till mina tjejer och naturligtvis (en basic självklarhet för mig!!) även tjejen som fått Vitamin och bad henne kolla men hon har inte hittat någonting på hnm än. Jag har inte hittat några maskar på Leo eller Tim som Vitamin har gått med sedan han lämnade sin mamma.

Det var oerhört pinsamt men jag är "glad" att det hände för annars hade jag inte upptäckt att mina hade Ohyra heller. Jag har erbjudit mig att betala ev behandling om det visar sig att Vitamin och  hans burkamrat får det. Så nu vet ni det ifall någon trodde jag skulle undanhålla det… Kände mig lite ifrågasatt och blev lite stött…

Linnet
0

#25 Har också läst i "gästboken" och skrev ett svar till henne.

HLJB
0

#26 då måste jag genat kika nyfiken som jag är. :)

HLJB
0

Någon som vet vad det ska vara för dos per marsvin med Stronghold? Vetten skulle ringa företaget och fråga… å jag bara väntar.

tjorve
0

#28 har för mig att det är en droppe i nacken tre gånger med tre veckors mellanrum. stronghold för dom minsta djuren

HLJB
0

#29 Låter inte som de jag hörde från en veterinär jag haft kontakt med, den vetten sa att det är en engångs behandling som räcker i ca 5 veckor framåt.

Jag har läst om olika doser, tex 1 droppe per marsvin eller 1 droppe per 50gram vikt och marsvin (blir ju driljoner droppar på min tyngsta som väger 1302g så det tror jag inte stämmer. Läste någonstans om 3-4 droppar per marsvin…

elin85
0

När jag nyligen gav så var det 5 droppar/marsvin som gällde. En liten tub innehöll 10 droppar och räckte alltså till två marsvin :) Behandlingen skulle upprepas efter 5 veckor. Men det gällde ju för sellnic…

HLJB
0

#31 Okej, 5 droppar per marsvin oavsett vikt alltså?

Låter som ganska stor skillnad på min tyngsta 1202g och lättaste 376g.

Eftersom pälsätare ska vara så enkal att få bort så kanske det inte behöver upprepas som i ditt fall. DEt här går ju bort enkelt med vanligt ohyreschampo också.

luneas
0

Tänk på att Stronghold finns i olika styrkor!

De rekommendationer som jag har fått ang Stronghold på marsvin (av ponytails här på mif, hon är djursjuvårdare och har stenkoll!) är att om marsvinet väger under 800g ska man ge 15 mg och vid en vikt på över 800g är det 30mg som gäller. Upprepa behandlingen efter 4 veckor.

Men som sagt så finns stronghold i olika styrkor så man får alltså själv räkna ut hur mycket man behöver ge beroende på vilken styrka man köper. Och då stämmer förstås inte antalet droppar heller utan man får dosera det själv i en milliliterspruta.

luneas
0

Kanske ska tillägga också att det blir ju förstås billigare att köpa den starkare sorten (tror att det finns 60 mg/ml och 120 mg/ml) om man har många marsvin. Jag fick dock kombinera en förpackning starkare och en förpackning svagare eftersom det blir så yttepyttelite som man ska ge av den starkare sorten om man har bebisar t.ex.

elin85
0

#32 Stronghold ska användas mot i första hand löss och pälsätande löss, så det kan nog funka :) Man ska använda en förp. med 60mg/ml till små djur. Djur under 6v får inte behandlas. Som dosering står: Djur under 2,5kg ska få 0,25ml (10 droppar). Mina djur fick denna mängd i två doser. När jag behandlade så vägde mina marsvin mellan 600-1150g och fick samma dos. Som synes på förpackningen ska man ju egentligen ge 10 droppar oavsett storlek. Vill du prova ge mindre så gör det, men risken finns ju att det inte hjälper.

elin85
0

#33 OJ, så står det INTE i fass! Där står det att man ska ge 15mg till djur under 2,5kg (liksom på läkemedelsförpackningen, eftersom det är vad som står på fass)! Förstår inte var de fått sina siffror ifrån! Men min veterinär följde iaf fass (som jag kan läsa mig till nu och som veterinärer ska göra) och då är det 15mg som gäller.

Men visst kan man köpa den starkare sorten och ge 5 droppar istället för 10, men frågan är ju om inte den är dyrare också?

luneas
0

#36 Det som står i FASS gäller ju bara hundar och katter. Det finns inga rekommendationer där för marsvin eller andra djur. Jag har som sagt fått de här uppgifterna från Ponytails som finns här på mif. Hon är djursjukvårdare och får genom sitt jobb ta del av sådan här information. Som jag har förstått det fick hon de här nya doserna av tillverkarens representant här i Sverige. Tidigare var det 12mg för marsvin på över 800g så det är alltså en rejäl ökning av dosen.

Linnet
0

Det lät tjorvigt med doseringen, hoppas det löser sig.

elin85
0

#37 Men varför skulle det vara en högre dos på marsvin än på katter och hundar?? Det tycker jag låter jättekonstigt, marsvin brukar ju räknas som känsliga djur. Jag tror inte att jag trots allt skulle vilja gå på den höga dosen. Att höja från 12mg-30mg låter ju också jättekontligt. Nja, jag litar på min veterinär så får TS göra som hon vill :)

Aristarcos
0

Jag fick recept på Stronghold för katter, och då var det 1/3 del av dosen till marsvin…och det var putte lite jätte svårt att dosera.

luneas
0

#39 Det beror ju på vad det är för substans. Marsvin är ju inte automatiskt alltid känsligare än hund och katt. Ivermectin är ju t.ex jättefarligt för vissa hundar medan marsvin tål det hur bra som helst.

Jag hittade faktiskt det informationsblad som Ponytail fick fast på engelska. Kolla här, där står mycket riktigt dosen 15 mg samt 30 mg.

HLJB
0

Jag har pratat med veterinären idag som hade kollat upp doseringen på marsvin. Han sa att de ges i två olika doser, under 800g och över 800g precis som #33 skriver. Han räknad ehur mkt jag skulle behöva till mina 15 marsvin beroende efter deras vikt och sa att enligt fjolårets priser så skulle det kosta kring 1000-1400kr för alla mina.

Veterinären undrade omdet går att ge Ivomec som isf skulle kostar 500-600kr för medicin och behandling hos honom men jag tyckte de lät jobbigt att ta dit alllihopa så jag bestämde mig för att våra testa helt giftfritt Exner Krypfri.

Har nu 10 blöta filluktande honor i badkaret och jag hoppas alla larver dör. Isf var det värt "besväret" och priset, 189kr.

(PCL ohyreschampo luktade för mk)

elin85
0

#41 Fast jag har ju använt 15mg till mina och det har ju fungerat iaf hur bra som helst vid två tillfällen, så jag kör nog på det :) Huvudsaken att de blir friska.

HLJB
0

Efter mycket om och men så har jag bestämt att köra på Stronghold ändå. Idag fick jag alltså äntligen utskrivet receptet och kan börja behandla. Läs mer i min djurblogg.