Oplanerat dräktig
Har två marsvin, en nonself-hona som blir 3 år nu i maj samt en dalmatiner som är född i oktober i fjol. Köpte den sistnämnda efter att våran andra nonself dog i januari på grund av sjukdom (nonselfarna var systrar). Har upptäckt att nonselfen blivit väldig "bukig" på sistone och efter att en kompis varit här ikväll och tittat på marsvinen så tror han att dalmatinen är en hane och inte en hona som hon såldes som på djuraffären! Så min fråga är, är det farligt för honan om hon är dräktig för första gången eftersom hon är 3 år? Har googlat om dräktiga marsvin och överallt står det att honan absolut inte ska vara äldre än 1 innan de blir dräktiga med sin första kull. Är jätteorolig, det här var ju inte planerat alls, hade aldrig köpt dalmatinen om jag vetat att det är en hane!

Det kan ju inte vara så svårt att se om det är en hane om han är född i oktober, alltså 6 månader gammal.
Första gången dräktig och tre år låter väldigt oroväckande, har visserligen haft honor som haft sin första kull vid nästan 2 års ålder och det har gått bra, men tre år känns som alldeles för gammalt.
Vad kan man göra? Kommer hon att dö vid förlossningen?

Det finns nog ingen som kan svara på det, men vet ni säkert att det andra marsvinet är en hane då? Hur länge har ni haft den ev. hanen?
Det finns inte mycket att göra. Bara vänta och låt henne ha en så stressfri miljö som möjligt. För att förebygga att hon blir för slö kan det vara bra att hon får en honkompis som kan aktivera henne så snart som möjligt.
Detta för att förebygga toxicos.
Det finns ingenting som säger att denna förlossning inte kommer att bli fri från komplikationer, även om den höga åldern ökar risken något.
Det är säkert att hon är dräktig då?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Vi har haft det andra marsvinet sedan i början av februari.
Killkompisen som tittade på det mellan benen tyckte att det såg ut som en snopp, jag vet inte. Han tittade även på det andra marsvinet, men där kunde man inte trycka fram någonting mellan benen. Jag kan tyvärr inte så mycket om marsvin, de här är de första vi haft. Brukar aldrig titta dem emellan benen.

DÅ borde du ju kunna känna om honan är dräktig, alltså känna och förmodligen även se att det sparkar i magen på henne. Jämför dom två, det är ganska stor skillnad på en hona och en hane, så man ser ganska lätt skillnad.
Du kan ju alltid fota "hanen" mellan benen och lägga ut bilden här. Finns jätteduktiga och kunniga människor som kan ta sig en titt!^^
Jag har för mej att Colina här på MiF har en omplaceringstjej som fick ungar när hon va 4-5 år. Jag minns dock inte om de va första kullen. De gick iaf hur bra som helst. Hör med henne!
Men först - fram med kameran! Marsvin har ju en tendens att bli lite runda…
#8 Det var inte hennes första kull om jag minns rätt…..
Om h*n är 6 månader gammal ser man helt klart skillnad på om det är en hona eller hane. Men det är inte så lätt att veta när man är nybörjare, jag köpte en "hane" från en uppfödare som inte hade kollat ordentligt och ja det var en hona. Men det upptäckte jag ju inte försen "han" började bli lite väl rund…. Jag var ju inte så jätteduktig på marsvin då….. men efter det har jag lärt mig massor.
Iaf lägg in bild på h*n. Mycket lättare att avgöra då.