Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 4098 ggr
shintaida
0

Fettknölar - växer dom?

Buseman har två stora fettknölar. En på bröstkorgen och en vid ena ljumsken.

De har blivit större. Och igår när vi vägde honom, vägde han 1750 gram!

Han rör mer på sig, sen vi tog bort gallret. Båda får springa fritt i köket dygnet runt.

De har en egen "matplats" som dom får gotter på.

Buseman verkar inte lida, bara går lite långsammare och…tja…tyngre, kan man säga.

Han äter som han ska, men vi har har fått bygga "handikappramper" för att han ska kunna ta sig in i burbottnarna där de har sovhusen, maten och höet.

Han älskar aktivitetsbollen som det ligger solrosfrön i.

Någon som kan vägleda oss?

[Maijah]
0

Wow, han måste vara en riktig bamsing. 1750 gram? Vad får han för mat? Solrosfrön är det mycket fett i så ge helst inga sådana. Massor av hö och lite grönsaker samt ingen pellets skulle jag rekomendera.

shintaida
0

Ja, han är som en mindre Cuy!

Fri tillgång till hö har dom båda.

Grönsaker som dom får är; gurka (de har inte fattat att man kan dricka ur flaska trots att de är fyra år gamla!), isbergssallad och morötter. Givetvis vitkål på vintern och gräs - maskrosor på sommaren.

Men Trasan är liten och vig som bara den, trots att de är lika gamla och äter likadant.

Ska jag byta ut solrosfröna i aktivitetsbollen mot hel havre? Buseman ÄLSKAR ju denna boll!

Pellets får dom inte, för Trasan utvecklar urinvägsinfektion av det.

FeliciaS
0

Det kan verkligen inte vara bra för hans hälsa att vara så kraftig att han inte ens kan gå ordentligt! Mycket motion vet jag att dina grisar får, och jag tror han har rätt mycket muskler också? Muskler väger trots allt mer än fett, men med den vikten måste han ha en del överskott också, om man säger så :P Se till att han rör mycket på sig.

Ni bör verkligen se över kosten ordentligt och absolut inte ge några frön, det är otroligt fett och ska bara ges till marsvin som behöver lägga på hullet. Undvik dem helt alltså. Ge heller inga "godisgrönsaker" som sallad och gurka. Jag tror att de kan dricka ur vattenflaska, se till att ha två stycken och på lagom höjd bara. De dricker inte särskilt mycket, och framförallt inte om de får vattenrika grönsaker, men de lär sig fort hur vattenflaskan fungerar och jag är övertygad om att de kommer få i sig vatten om du slutar ge sallad, gurka etc. och sätter dit två flaskor istället. Du kan även testa med en skål om du tycker det känns säkrare. Morötter är också likt godis och bör inte ges till överviktiga marsvin, så jag föreslår att ni slutar ge dem det också.

Något kraftfoder bör de inte heller få, ingen pellets eller havre. Kraftfoder behöver enbart marsvin som har svårt att hålla vikten, men de flesta klarar sig utmärkt utan det. Just havre är energirikt och bara något marsvin som behöver gå upp i vikt ska äta ;)

Maskrosor innehåller mycket kalcium och har Trasan lätt för att utveckla urinvägsinfektion bör ni vara försiktiga med att ge det. Ge hellre gräs, Kirskål och andra vilda växter som du kan hitta i artikeln här.

Se till att de enbart får hö, massa hö, och de grönsakerna ni kan ge dem är palsternacka, rotselleri, stjälkselleri, kålrot, kålrabbi, paprika, broccoli och vitkål. Undvik andra grönsaker.

Det blev ganska mycket kostråd nu, och jag hoppas du som matte tar till dig det så att de kommer i form med den här lilla "dieten" ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

shintaida
0

#3 Felicia

Jo, jag tog till mig allt.

Men det känns som om dom kommer att svälta!

Speciellt Trasan som är matglad och ivrig på att äta. Han kommer nog att bli ledsen!

Men idag ska vi köpa in några av Dina föreslagna grönsaker.

Men tänk om dom inte tycker om det och bestämmer sig för att "svälta"? Hur gör jag då?

Jag är rädd för att de ska sluta äta för att de inte får det "vanliga".

Vad kan jag lägga i aktivitetsbollen?

[Maijah]
0

#4 Mina får "bara" massor av hö och sådana grönsaker som Felicia skrivit om (+ lite "godisgrönsaker" och grönt utifrån också) De klarar sig fint och gillar det=)

Om de matvägrar först så ge inte efter, de kommer att äta det. Sålänge de inte får något godare på tallriken så kommer de att äta, det är jag övertygad om. I aktivitetsbollen kan du lägga t.ex små paprikabitar eller någon annan nyttig grönsak.

Bumsibum
0

men de där knölarna låter ju inte så bra, jag vet bara att råttor får de lätt av hög ålder, o de växer fort, har varigt tvungen att avliva en bara för hon fick knölar o de var just på de ställena du sa, de var vanligt bland gnagardjur så den vetrenären jag var hos, att de kunde få så när de kom upp i en hög ålder.. så du får kanske tyvärr räkna me de värsta snart… Rynkar på näsan.. för på min råtta växte dom sjult mycket på abra någon dag var de stor skilnad.. de kan ju va så att marsvinet väger normalt, men knölarna som väger en del ju..

[Maijah]
0

#6 Vad jag vet så är fettknölar på marsvin inte nå speciellt farligt, jag vet flera marsvin som haft sådana och de har inte mått dåligt av dem. Såhär står det på Merlins marsvin:

"Lipom (fettknölar i underhuden):

Är mycket vanliga godartade tumörer, inte sällan mångfaldigt förekommande, innehållande normal fettväv. Vid generell viktökning tillväxer även lipomen i storlek. Tumören omges av en tunn kapsel vilket gör att den känns distinkt avgränsad från omgivande underhudsfett. Lipomet utgår inte sällan från djupare strukturer som muskelhinna eller bindvävsstråk mellan muskeltrådarna och kan därvid vara synnerligen besvärligt att operera bort i sin helhet. De har en MJUK, ELASTISK konsistens vid tryck. Ibland innehåller lipomen kraftiga bindvävsstråk vilka ger dem en hårdare och fastare konsistens.

Behandling: När och om lipomen vållar besvär i form av smärta, eller då diagnosen är osäker, tas lipomen bort kirurgiskt. Extremitetslipomen är synnerligen enkla att avlägsna. Vid lipom på bålen (speciellt på rygg och skuldror) och i nacken är operationen oftast av betydligt större svårighetsgrad. Hela lipomet måste skalas ut vilket kan vara väldigt besvärligt. Det sitter ofta brett an mot muskelhinnan och ibland finns utlöpare in bland muskelfibrerna."

Bumsibum
0

#7, ah men de va ju bra att de var så på marsvin iaf, vet ej om de är farligt på råttor, men på min blev de så stora så hon hade svårt o gå, därför tyckte jag synd om henne.

lomsen
0

Ge grenar så har de nåt att göra, vi ger gren av främst björk men även asp är populärt, har du fruktträd så ge av dess grenar.Grovt hårt bröd ngn gång är kanske ok med men annars håller jag fullkomligt med #3!

Lycka tillGlad

Lyan
0

#3 Jag har en hona som jag inte får att dricka ur flaska, hon blev så dålig att jag fick ge henne vätska subkutant! Dock dricker hon utan problem ur skål.

TS: Prova att ha både skål och flaska om du är osäker på om det dricker

Andra råd har du redan fått jättebra :-)

shintaida
0

Tack för alla råd!

Vi var och gjorde stora inköp på grönsaker i går.

Mycket spänt serverades dom.

Men grisarna verkade bli sura! För dom gick och la sig i sina sovhus redan vid 20-tiden! Annars brukar dom vara uppe tills kökslampan släcks.

Men dom har smakat på några grönsaker. Men grisarna är INTE glada på oss!

Men det ger sig väl så småningom. Får jag hoppas.

FeliciaS
0

#11 De kommer att vänja sig när de inser att de inte får sina favoritgrönsaker utan får nöja sig med de konstiga nya nyttigheterna :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus