Vita geggiga klumpar?
Hej det är så att mina marsvin har fått vita geggiga stora klumpar i pälsen. Antagligen har dom fått det av varandra. De är båda hanar. De är ca 1 år. Det är inte så roligt för när man ska ta bort dom måste jag klippa en massa i deras fina päls :(
Har detta hänt er?
Är det jag som måste göra rent ngt nogrannare?
Hur får man bort det lätt utan att dom ser helt tokiga ut när man blir tvungen att klippa dom?
Kan jag göra ngt så att detta inte händer?
Tacksam för svar :)
Det låter som spermaklumpar. Själv har jag inte det problemet då jag bara har honor, men jag kommer ihåg hur det var de fåtal gånger mina hanar geggade ner varann. De är jättesvåra att få bort, det är nog svårt att få bort dem annat än att klippa. Möjligvis om man försöker mjuka upp det med vaselin men enklast är nog att klippa.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det har hänt mig måånga gånger. Det är något som är helt normalt för hanar, det bara blir så ibland, när de känner för det. :-P Jag tror inte att det går att förhindra på något vis.
Klippning tycker jag är det ultimata. So what om de ser lite knasiga ut? :) Hellre det än att de går runt med sperma i pälsen.
En gång fick en av mina grisar det på nosen och då var det ju inte lika lätt att ta bort. Fick ta bort mycket med hjälp av vaselin och resten gick bara att rycka bort, men det var ju både krångligt och kladdigt. Hade det gått att klippa, hade jag gjort det!
Dina hanar är ganska unga ännu. Jag tror att de kommer att lugna sig lite när de blivit uppåt två år. Det gjorde i alla fall mina. De geggade ner varandra mest(om inte enbart) innan de blev över 1½ år.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Okej tack så jättemycket :D