Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1515 ggr
[Tisslibiie]
0

Har alla satiner OD?

Har alla satiner OD? Vet nämnligen en uppfödare som påstår att hennes satiner aldrig lidit av sjukdomen och dött av ålder. Kan detta stämma?

[Maijah]
0

Kanske ska du skriva var du bor?^^

Angående satin frågan, tja väldigt många satiner utvecklar OD (eller satinsjukan som den numera ska kallas) och jag tycker inte riktigt argumentet om att hennes satiner aldrig lidit av sjukdomen håller, helt säkert kan hon inte veta om de inte lider av det, om hon inte röntgar alla, och det kostar ju inte lite pengar. De måste ju isåfall röntgas regenlbundet också. Nä jag tror iaf inte på det.

Satiner ska ju delvis slutas att födas upp här snart (de kommer iaf inte kunna ställas ut eller registreras, förutom vissa undantag) så många uppfödare väljer att sluta med den varianten.  Här finns lite mer info samt bilder på hur skelettet ser ut vid OD.

[Tisslibiie]
0

Tack för ditt svar!^^ Jag bor i Kalmar men har Liz som bor 20 min ifrån mig (Eternitys) och hon brukar hjälpa mig med transport om hon ska till utställningar.

[Tisslibiie]
0

Jag har blivit erbjuden att köpa en satincoronet, hade ni vågat köpa henne? Känner mig klyven, hon är ju så söt! Men satin …

Creation
0

#3 Jag skulle inte ha köpt en satin. Dels för att marsvinet förr eller senare lär få lida av satinsjukan och dels för att de drabbas i ganska ung ålder. Jag vill inte att mina marsvin ska lida och få förkortad livslängd. Man vill ju att ens älsklingar ska leva länge och gott..

Nu har ju SMF en ny regel för att få satinantalet att minska, just för att alla satiner får OD förr eller senare. Har du läst om OD, undersökningen och allt? Det är verkligen hemskt att se.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Tisslibiie]
0

#4 Nu har jag mailat uppfödaren om satinhonan, jag förklarade att jag inte var intresserad av att se ett marsvin lida till döden och kanske blir nått år gammalt.

Ja jag har läst om satinsjukan *ryser*! >__< Helt fruktansvärt började gråta när jag läste den och såg de hemska röntkenbilderna.

[Maijah]
0

#5 Ja det är verkligen hemskt!

[Tisslibiie]
0

Att dessa marsvin ska behöva lida så mycket .. Det förstår jag bara inte! Gråter

FeliciaS
0

Du har ju fått svar på din fråga om satiner och OD, och eftersom tråden ursprungligen är (var kanske man ska säga) en annons föreslår jag att du skapar en ny annonstråd :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Tisslibiie]
0

oki ^^

[Tisslibiie]
0

Lås denna tråd har skapat en ny som håller sig till ämnet.

[Tisslibiie]
0

Jag fick svar ifrån uppfödaren som säljer satinlånghår. Så här skrev hon:

De långhåriga satinmarsvinen verkar inte alls drabbas av satinsjukan så som de korthåriga gör. De uppfödare som jag köpt mina långhåriga avelsdjur av har inte haft ett enda fall av satinsjuka på sina satinlånghår. Jag har heller inte haft någon som fått satinsjuka. Därför tycker jag det är lite tråkigt att man i utredningen av satinsjukan inte skiljer på de korthåriga och de långhåriga satinerna.
Men jag kan ju inte garantera något, även om ingen i hennes stam har drabbats.

Kan detta stämma? Låter ju lite skumt tycker jag …

Lyan
0

Jag vet att den uppfödaren du nämnde i #0 har haft iallfall en gris som dött i förtid, han är far till minst två som dött i OD (en nära vän hade dem då), en var bara 6 månader och helbror till min Hugo som testade fritt i vintras.

Jag har haft flera satinlånghår som dött i förtid och iallafall 3 av dem är vi 99% säkra på att det var OD. Den ena var släkt med marsvinet ovan på håll.

Får man fråga vilken uppfödare du hittat coroneten hos? Du kan skicka PM om du vill