Marsvins vakt
Det är så att vi får hem våra marsvinsbäbisar om två veckor V.9 och V 13 ska vi åka till fjällen en vecka. och då har jag redan börjat oroa mig för hur vi ska göra med våra marsvin. Vi har någon som kan ta hand om dom, men vad är bäst. Att marsvins vakten kommer hem till oss och ger mat, (där de blir alldeles själva långa stunder) eller att flytta hela buren hem till marsvins vakten. Efter som de inte har varit hos oss så länge då ca 3veckor. Har de blivit tillräkligt trygga. Läste någonstans att det kan vara jobbigt att byta miljö. Vad säger ni? kan vi få lite råd om vad som kan fungera bäst.
Hm, det finns ju både för- och nackdelar på båda alternativen. Men jag skulle nog ta hem dom till vakten om ni blir borta en längre tid, för då slipper det bli ett sånt spring och det finns någon där för dom hela tiden.
Jag skulle egentligen inte tagit hem marsvinen om ni ska åka bort redan 3v efter hemkomsten. Det är jobbigt och stressigt för de att byta miljö men att de får vara ensamma när de ännu inte har vant sig vid er är nästan lika "illa"… Jag skulle inte låta de byta miljö, det är för rörigt för de. Alltså tycker jag att det är bättre att marsvinsvakten kommer hem till er…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för era svar jag har fått något att tänka på. Kanske jag låter de stanna hemma och låter vakten komma till dom, de är ju trots allt vanast hemma. Om jag låter fler turas om att vakta (mormor och farmor) och stanna hos dom ett tag så de ej blir ensamma så länge, kanske sova över någon natt. Blir det för mycket för dem med flera ( 2-3 st) vakter? Vakterna kan ju bekanta sig lite extra innan i så fall. Hur länge är era marsvin ensamma på dagarna? När man jobbar blir man ju borta 8-9 timmar/dag. Försöker dämpa mitt dåliga samvete och tänka ut en vettig plan som känns bäst.
Jag ringde precis till mina barns mormor och frågade om hon kunde bo hos oss den veckan vi var i fjällen. Och det kunde hon, det var inga bekymmer. Gud vad det känns skönt, då får marsvinen sällskap och behöver inte vara ensamma så långa stunder (bara när hon är på jobbet) Då kan jag släppa det här lite, och se fram emot att få hem våra små.
Mina marsvin är enbart ensamma hemma ungefär från 7 - 12 på dagarna, 12 kommer mamma hem och är här. Men annars kommer jag hem runt 15 - 16 på dagarna :)
#4 Så bra :) Jättebra, verkligen! Mina marsvin är ensamma fr. 8-ca 15 tis-tors. Mån 9.15-15 och fre 8.30-14… Fast pappa är "arbetssökande" och är hemma, fast han är inte med marsvinen.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus