Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1737 ggr
MissGT
0

Lugnar kastrering honom?

Efter att ha fått hem den nya bebisen har vi fortfarande problem med att Maskros som tidigare var sist i rangordningen försöker ta över även ledaren Bendi, Han har alltid varit ganska stressad och rädd av sig, svårt att sitta still. Ungefär som ett barn med koncentrationssvårigheter. Vi kan inte ha alla tre i samma bur så Maskros får sitta själv i en bur bredvid, för att inte jaga och bita av päls på snälla Bendi som är otroligt omtänksam mot bebisen. De brukar to.m slicka varandras öron Skäms

Det jag undrar är om kastrering kan lugna honom? Om inte, så får vi eventuellt göra oss av med honom, vilket känns synd såklart. Så det hade varit toppen i sådana fall.

Abico
0

Kastrering förhindrar enbart att det bli Maskrosbebisar. Så temprament och beteende kommer att förbli det samma.

Hanna 

MissGT
0

#1: Tack för vsvaret. Ja, då är det ju inte ett alternativ. Har hört att katter lugnar sig vid kastrering, så jag hoppades att det skulle gälla marsvin med. Får väl helt enkelt fundera vidare på hur jag ska lösa det. Vill ju bara de ska leva i frid och fröjd.

FeliciaS
0

Som #1 redan nämnt ändras inte beteendet med kastreringen. Tyvärr är det inte helt lätt att ha tre hanar tillsammans utan problem, det kan krävas en hel del av både buryta och sammanföringsmetoder.

Har ni testat att sätta ihop dem efter att ni badat dem alla tre, släppt dem på en neutral yta och låtit de gå där några timmar?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Liinda]
0

Kastreringen ändrar inte beteendet säger alla ja. Men faktum är att dom hanar jag träffat som varit kastrerade inklusive min egen är mycket mindre haniga. Men däremot tror jag att det tar ett bra tag efter en kastrering att dom lugnar sig ifall dom gör det .

Royalz
0

Marsvins hanar borde väll också lugna sig som med dom flesta andra kastrerade djur? T.ex hästar, hundar, katter, kaniner osv.

luneas
0

#5 Som jag har fattat det produceras inte marsvinshanars könshormon i testiklarna utan någon annanstans (hypofysen eller var? - hjälp mig någon!) vilket alltså innebär att halten könshormon normalt inte sänks efter en kastration.

MissGT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så vad tror ni blir bäst, att chansa på en kastrering eller att sälja honom?

Han är ju inte rasren, men är väldigt fin då han är helsvart, men jag antar att ingen kommer att vara intresserad av avla på honom? Det är ingenting jag har funderat på själv.

[Maijah]
0

#7 Sälja skulle jag absolut göra isåfall, kastering kommer ändå inte hjälpa. Eller skaffa en liten bebiskompis till honom.

FeliciaS
0

#7 Om ni inte vill ha kvar honom är det nog bättre att han får ett nytt hem, men en liten hankompis.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Myosotis
0

#6 Bi-njurarna har jag för mig att jag läst.

MissGT
0

Jag har bestämt för att sätta ut honom på försäljning då två burar blir i mesta laget med tanke på vår lilla tvåa. Vill ingen ha honom, så får jag fundera på andra alternativ helt enkelt.

Synd att det blev så här.

Royalz
0

Om du har gallerburar kan du ju stapla dom uppepå varrandra så tar det ingen större plats :)

MissGT
0

Den Maskros bor i är en gallerbur och de andra bor i en bokhyllebur som jag byggde för att alla skulle få större plats och minimera risken för bråk. Men man kanske kan sätta den över på något sätt?
Det enda är att när han ser dem så står han och biter på gallret halva sin vakna tid Obestämd

Tur att den lille går ihop med de andra iaf!