Sömnlösa nätter
Hejsan
Vissa av er såg kanske min tråd där jag letade marsvinskompis till min hona. Hur som helst fick jag hem två otroligt fina marsvin förra onsdagen.
Ingen av dem har bråkat utan allt har gått väldigt lugnt till MEN. Min hona försöker para sig med de nya marsvinen, på kvällarna/nätterna. Detta gör att det är en himla massa oväsen från marsvinsburen och ibland skakar hela buren av deras maratonlöp som ständigt verkar gå av stapeln. Dom springer runt och har ljud för sig och de två marsvinshonorna försöker hela tiden fly från min hona verkar det som. Men sen går dem iallafall fram till henne av okänd anledning. Min hona går runt och vickar på rumpan hela tiden.
Tror ni att det här beteendet kommer att försvinna med tiden? Är det någon slags uppgörelse mellan dem, som delar in dem i vilka roller de ska anta? Min hona är ju boven i dramat så att säga. De har ett varsitt hus i buren men ändå springer de och ska knuffa ut varandra när någon av dem väl lagt sig till ro.
Eftersom att ingen har sår eller liknande så har jag låtit dem hållas, just nu är jag mer trött på dessa sömnlösa nätter! Finns det något man kan göra, har ni varit med om liknande?
Det är helt normalt… din hona vill visa att det är hon som bestämmer helt enkelt. Du kan inget göra, de måste få göra upp om rangordningen =)
Kan ju lägga till att hon kan vara brunstig just nu också:P
Det kommer att gå över med tiden. Till dess får du hålla ut, jag vet att det är fruktansvärt :P Eftersom jag inte kan flytta ut burar ur mitt rum har jag löst det med öronproppar de nätter då det varit som mest. Men har du möjlighet kan du flyttar ut buren ur rummet också. Sömn är viktigt :)
Hanna