Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1173 ggr
stisses
0

Marsvin+kanin?

Jag har en liten fråga till er marsvinskunnare. Vi har 2 marsvinshannar som nu börjat besöka utekaninhonan på dagtid i inhängnad utebur modell större.

Den yngre marsvinshannen är helt galen i kaninhonan och jagar henne och försöker föröka sig med denna 4 gånger större donna. Han slutar inte jaga henne heller utan ihärdar väldigt mycket och hackar tänder och darrar. Finns det något att göra eller är han dömd till en sommar inomhus? Går det över månntro? Den andra marsvinshannen är helt lugn mot kaninen och hon har tidigare skött om honom honom genom tvättning och nära sovning.

queenlinnea
0

Vad jag har lärt mig är att ett marsvin kan inte kommunicera med en kanin och därför ska man inte ha dom ihop överhuvud taget. Dock finns det säkert någon härinne som kan svara lite bättre din fråga ;)

Royalz
0

Varför ha dom ihop?

Det är väll bättre att ha kaninen ensam i sin hage och sen ha en egen hage till marsvinen om du ska ha dom ute.

stisses
0

Ja,  ni har nog rätt! Det var bara så att det äldre marsvinet (Oskar)och kaninen hade sällskap av varandra när Pelle Ros (Oskars jämnåriga kompis) dog, innan det nya marsvinet kom på plats. Så jag trodde då att kaniner och marsvin var bra att hålla ihop, ofta görs det ju.

Medan Oskar och Långöra (ni förstår säkert vem det är) går jättebra ihop, så fattar Bruno ingenting…

Tror ni att det går över?

Vi har "bara" radhustomt och där ska även innekatter i koppel få plats och Långöra har en så bra utehage, så av praktiska skäl vore det ju bra, men om han inte slutar får pojkarna flytta till egen utebur..

Var väldigt förvånad också att marsvinet blev så tokig i kaninen…? Gärna fler tips om någon har…

Royalz
0

Kan inte kaninen och marsvinen turas om att vara i hagen? :)

stisses
0

#4 Ja, kaninen bor liksom där på heltid, hon har huset som står på ben inne i hagen, så det blir lite knöligt att flytta henne… När hon är i sele gnager hon rask sönder den och smiter.

Royalz
0

Men går det inte att stänga hennes bur några timmar per dag?

FeliciaS
0

Marsvin och kaniner bör inte vara tillsammans, er situation måste ju bli väldigt jobbig och påfrestande för både marsvinen och kaninen. Just nu är det inte väder för att ha marsvinen ute varje dag precis, så du kan nog hinna fixa en egen bur till marsvinen tills det blir varmt och skönt för dem att vara ute :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

stisses
0

Tack för alla svar! Då vet jag vad jag ska göra! Gossarna får helt enkelt ha eget hus i sommar att beta i om dagarna när det är varmt! Tills dess får de stanna inne och inte dagrasta hos kaninen. Jag får börja tjata på maken att han får börja snickra igen…

Men hur kommer det sig att många ändå har kanin och marsvin tillsammans, den allmänna uppfattningen om att de är "goda vänner" har i alla fall jag fått..? Man brukar se det i djuraffärer, till exempel.

[Tisslibiie]
0

Djuraffärer tycker att det är en jättebra idé att ha kanin tillsammans med marsvin. Och de tjänar pengar på det också. Men rent humant så ska man inte ha dessa djur tillsammans. De kan inte komminusera med varandra, och en kanin kan skada ett marsvin allvarligt med sina starka bakben, tänk på att kaniner gör glädjeskutt, med bakbenen och tänk om marsvinen råkar stå för nära!

Och sen kan kaninen bära på en bakterie som kan leda till döden för marsvinet.

Läs mer om det på denna sidan:

Hemsida

stisses
0

Tack igen för alla svar, marsvinen har flyttat ut!