tror att mina fingrar e godis
hej,mitt marsvin yume biter mina fingrar istället för små godisar han älskar och det e bara mig han "nafsar" på.
och han vibrerar som en mobil när jag klappar honom.
vet någon varför??
Smakar på fingrarna är nog av nyfikenhet.
Att han vibrerar är ett tecken på stress/rädsla

ok,men vad kan han va rädd för?
han gör det bara när han är i knäet och jag klappar han.
han kissar alltid på mig men bara när vi är i soffan.
Han tycker det är obehagligt/är osäker/rädd när du tar i honom om han vibrerar. Han har väl en marsvinskompis? Flocken (eller marsvinskompisen) ger trygghet.

nä,men vi har en kanin också .
kan han tycka att det är "konstigt" att inte kaninen är där.?
Marsvin ska inte bo med kaniner!
Han tycker helt enkelt du är läskig, dte är bara att hantera honom mer så blir han tamare
Jag tror att han vibrerar av samma orsak som min Trasan….att han har svårt att ge "gose-pip" ifrån sig och vibrerar istället.
Trasan vibrerar varje gång man klappar honom…just som en mobil….och så svänger han med rumpan som om han dansar. Och det är som han TYCKER OM att bli klappad.
Tror inte alls på att det är rädsla.
Han kan vibrera när han får något gott också…och inte är han rädd för godiset!

Min yngsta pojke vibrerade när han kom hit, virade in honom i en mjuk filt och satt med honom mycket. Han sov ibland, lilla sötnosen. Och nu så är han jättelugn och trevlig i famnen. så det är mitt tips, vira in i en handduk/filt så att han vänjer sig :]
Jag tror att det finns skillnader på de olika vibrationerna. Som jag berättade innan, så vibrerar Trasan när han blir klappad eller när han får något gott.
Detta är för att han kan inte "prata" som marsvin brukar göra med ljud. De enda få gångerna han kanske får fram ljud, är när man säger GRÄS. Då KAN det komma ett ynkligt pip-skrik.

ok,tack
Bara jag som reagerar på att marsvinet bor utan artfrände?
Det var inte det som var huvudfrågan som TS skapade. Hon frågade om något annat.
Respektera det, tycker jag, istället för att hoppa på.
Jag har själv haft kanin + marsvin, innan Trasan kom. Och kaninen adopterade marsvinet.
Marsvinet, Buseman, mådde INTE dåligt av det, faktiskt.
Jag VET att jag sticker ut näsan nu….men det är SÅN HYSTERI så fort någon får nys om att man har ett marsvin eller marsvin + kanin!
#8 Jag hade också en hane som också svängde med rumpan och darrade och riktigt njööööt av att bli klappad, efter att han kurrat lite lade han sig tillrätta i knäet. Han pratade dock väldigt flitigt "marsvinspråk", så jag tror inte det beror på det att din kille inte "kan" prata. Vissa marsvin gör antagligen bara så.
TS lägger han sig tillrätta och så i knät? Annars är det nog mer "rädd-darrningar" han gör.
Jag tänkte/tänker inte hoppa på någon, frågade bara om han lever med annat marsvin, då om han inte lever med en atrfrände förstår jag varför han är lite skraj. Marsvinskompis är ju faktiskt A & O för en gris. Ingen att prata/vara med= ingen trygghet. Kaninen kan han ju ändå inte komunicera med. Jag tänker inte tvinga TS att köpa ett till marsvin, det går ju inte. Ville bara upplysa henne nu om att det är väldigt viktigt med marsvinskompis.